Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63588 totalt) |
Då var det dags för en ny kulbil. Det blev en Boxster S från 2001. Svensksåld med bra historia och 8400 mil. Manuell såklart.
Närmaste planerna är lite hårdare fjädring och lite busigare hjul. Gärna r-däck på nåt som fyller ut hjulhusen bättre. Lite friare insug vore också trevligt för akustiken. Sportavgas av okänd modell sitter på och låter trevligt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Du glömde att skriva "störtbåge" i att-göra-listan, så att du kan komma och leka med oss i Roadsport. |
||||
Det vore inte så dumt. Får ta och göra lite research på vilka bågar som finns att köpa. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Grattis till en väldigt trevlig bil
Har själv funderat en hel del på båge och i bland annat Boxster racing serien i USA så är det godkänt med originalbågen med en extension. Originalbågen är ju mer eller mindre utformad som en traditionell båge och verkar hålla hög standard. Sen är frågan om det går att få godkänt här. Det finns en del andra bågar till dom också men de verkar alla kräva en del åverkan på inredningen. _________________ /Patrik Rylander |
||||
Så upplevde jag min 964 i slalom i början med, gladare hjulvinklar, mer förarträning och ev nya krängare bör göra susen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kolla med Porsche-expertisen om hur tidigare Boxters oljesumpar hanterar lite mer rejsiga sidkrafter? Har för mig konstruktionen med den "delvisa" torrsumpen/våtsumpen med oljevolym separerat hade/har? vissa avigsidor då? Fin bil med potential!
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Jo, oljesumpsproblemet ska tydligen finnas, men blir tydligen inte kritisk utan r-däck. Fixen verkar relativt enkel. Distansplattor till sumpens botten och pickupen. Det ger mer oljevolym och djupare sump. Det i samband med bättre skvalpskydd med klaffar verkar vara nog.
Även växellådan kan tydligen få lite sisådär smörjning i långa kurvor på r-däck. Jag gissar att en viss överfyllning av lådan kan vara på sin plats. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Är det en posörbil? Eller varför kör du annars flera meter från konerna? Kompressor verkar väl roligare än stressfläkten du funderade på? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Jag skyller avståndet till konerna på understyrningen. Kompressor kanske är kul, men verkar jobbigare att installera med remmar och skit när det är så trångt i motorns framkant. Dessutom tror jag att turbon är mer prisvärd. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Är det motorn som låg på blocket nyligen?
Har för mig att det var blårök som var problemet, här kan du läsa flera timmar om blårök och dåliga cylinderfoder :-) http://www.hartech.org/index.html Gasa på! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
En uppsättning vinterdäck har inhandlats. Dessutom på lite fetare fälgar. 8"x18" resp 10"x18" jämfört med 7.5" och 9" som sitter på nu. Så dessa fälgar lämpar sig nog för r-däck till nästa säsong. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
De "nya" fälgarna fyller upp hjulhusen mycket snyggare.
Det kanske får bli banåkadäck på dem till våren. Sen grubblar jag alltmer på vilka dämpare jag ska köpa till våren. Bilstein PSS9/10 verkar ju vara beprövat. Men det finns ju även andra märken, Gaz Gold verkar ju fått skaplig kritik till en bra peng. Andra tips? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
< Hett jägartips: köp de här -> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
│ │ Har precis skaffat såna själv, ska enligt uppgift (har läst hela Internet) vara en bra kompromiss mellan │ gata och bana. Komplettera med H&R krängningshämmare 33511-1 så har du ett samstämt paket. Då får │ du dessutom någon att diskutera hjul- och krängarinställning med. >┐ └─────────────────────────────────────────────────┘ Fälgvalet är ju som baken men jag har också Carrera-fälgar till min - tycker det är oslagbart snyggt på 986:an! Om det är Boxster-spec på fälgarna (verkar det ju vara, 9/7,5 tum) så kan du lägga på spacers (15 mm fram, 20 mm bak) så får du en mycket bra passform även med dem. I teorin ska spårviddsändringen också hjälpa lite med turn-in men det låter jag chassi-kungarna avgöra. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Sommardäcken sitter på Carrerafälgar 7.5" resp 9", men vinterdäcken har turbo-fälgar på 8" resp 10".
Och numera sitter det spacers runt om, 7mm har jag för mig. Det var några Porsche original-spacers som jag fick med när jag köpte vinterhjulen. Bilen känns mer svängvillig med vinterhjulen, så det är inte alls omöjligt att spårviddsförändringen förbättrar turn-in. Spårviddsökningen är typ 10-15 mm fram och kanske 20 mm bak. Innerkanten på fälgarna ligger ungefär som på sommarhjulen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
En sak till: enligt bilderna är avgassystemet är med största sannolikhet Porsches original "Sports Exhaust" (PSE):
I såna fall har du klaffar på rören som går runt ljuddämparen - vet tyvärr inte hur man aktiverar dem för våra tidiga S. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Ett fel verkar vara hittat på extramotorn. De två delarna på svänghjulet (dubbelmassesvänghjul) verkar ha separerat och går att vrida ett par centimeter helt utan motstånd. Här illustrerat med tippex. Tänk om det är orsaken till problemet med motorn?? skulle definitivt kunna förklara "mekaniskt missljud". Min vinstlott i så fall. I övrigt går motorn att vrida runt utan missljud eller konstigheter. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63588 totalt) |