| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var finna i-bil-monterade domkrafter ?
|
2 besök senaste veckan (12872 totalt) |
men det har man väl en ventill till
för (återigen) på DTC såg jag att som sprang och hissade upp en bil med en tub, lossade den, & sen sprang och hissade nästa bil ( samma team ), utan att den första trillade ner !
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
DJ menar nog att dom ska vara enkelverkande med fjäderretur. Dvs att kolvarna drar upp sig själv till bilgolvet när man släppt ner bilen. _________________ Pär Hylander |
||||||
Exakt. P-son, ventilen du menar behövs för att bilen ska stá kvar upphissad utan att behöva ha tuben inkopplad. och när man släpper ut luften m.h.a. just den ventilen sá behövs returfjädrarna för att dra upp kolvarna helt. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Extremt trådlyft! 7år är häftigt :-)
Men jag skulle gärna ha domkrafter på Volvon. Men tycker motorsport-domkrafterna är sjukt dyra. Finns det nåt annat än AP och D2 idag? Jag måste ha 4st eftersom bilen väger 1200+ _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Jag har tidigare kollat på vilka cylindrar det finns för trycknivåerna på en vanlig kompressor (6-8 bar, typ) Bussdörrar har ju ganska smidiga cylindrar, men de har nog för liten diameter för att få tillräcklig kraft, och de har ingen returfjäder. Returfjäder går nog att fixa utanpåliggande om man är lite händig, men det gäller först och främst att hitta billiga tryckluftscylindrar med tillräcklig diameter. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
"Problemet" är att man bara får bygga trycklufts-prylar under 10bar utan godkännande.
Därför är många industri-kolvar under 10bar. Med en kolv på 50mm så lyfter man bara 19.6kg/bar, 63mm kolv är 31.15kg/bar _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Är det svårt för någon som du att göra kolvarna själv? Jag menar pneumatiska kolvar har ju funnits i jättemånga år och är knappast rocket science.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Re:
Det blir, som Tegheim skriver, stora diametrar eller många cylindrar om man ska ha tillräcklig lyftkraft med vanlig garage-tryckluft. Tryckluft är mycket farligare säkerhetsmässigt än hydraulik också. Eftersom gasen är kompressibel så bygger man in massor av energi i systemet. Hydraulik läcker snällt, men trycksatt gas kan lättare ge otäckare skador eftersom det lättare kan explodera ocm det blir sprickbildningar etc. Luftbälgar från bussar och lastbilar skulle säkert gå att använda i princip, men det blir extremt klumpiga domkrafter under bilen...
|
Då får man väl tänka utanför lådan. Måste det vara en kolv ens? Liten bärarm (för styrningens skull) kopplad till en luftbälg? Kan bli halvbulkigt men troligtvis inte speciellt tungt.
Tror det var Citroën (vilka annars) som hade en stor plast/gummikudde i händelse av att man behövde byta hjul. Den tog ingen plats normalt och vägde i princip inget. Den vecklade man ut under bilen och kopplade till avgassystemet och körde lite med motorn och vips så var bilen luftburen. Bulkigt när det användes men man kanske kan hitta någon medelväg?
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Eftersom tråden är nästan lika gammal som mitt senaste inlägg på rejsa så kan jag väl dyka upp ihop med trådlyftet.
Det var ju som sagt längesedan, men vi använde KH-Motorsports domkrafter och det jag minns är att för att få till ett lyft på vettig tid så fick vi va en bra bit över "mintryck" Dvs att även om domkrafternas lyft/bar var över bilens vikt så behöver man nog komma ca 50% över det för att lyfta bilen snabbt och stadigt. Är du lägre i tryck kommer den ofrånkomliga skillnaden i belastningen mellan domkrafterna bli väldigt tydlig. Den lättaste änden lyfter långt före och bilen vinglar långsamt upp till fullt upplyft läge. Om jag minns rätt så var det ca 30 bar vi använde för att få det riktigt bra. _________________ Karl Brag |
||||||
|
Re:
http://www.conrad.se/?websale8=conra Sån fanns väl att köpa från Biltema på 70-talet? |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
En tub på 12L och 200bar innehåller 2400liter luft
En 52mm cylinder med 250mm slag behöver 15 liter luft, vilket innebär 60 liter/lyft. Då kan man lyfta bilen 40gånger minus sista gångerna då trycket blir för lågt. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Min bil lyfter stabilt med ca 25 bar och min 12l tub har räckt i princip hela säsongen inklusive lyft i garaget osv. 50 kr per fyllning _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Fast det blir nog svårt att få till ett system med endast 25x4 cm slang. Jag har nog minst 5 meter i bilen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Ah sorry, trodde du menade 250 mm slang per domkraft, läste lite fort
Men som jag skrev så får man räkna med 5-6 meter slang också som ska trycksättas. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
men multiplicera med 30 så blir det lite ändå... Räkna slangen som en cylinder till ungefär. |
||||||
|
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var finna i-bil-monterade domkrafter ?
|
2 besök senaste veckan (12872 totalt) |