Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4637 besök totalt |
blir inte klock på hur mina fram däck slits!
på min bussbil/brucks har jag ett problem. fram hjulen nöts fort(tycker jag). har på bara en halv sommar nöt utt ett par sommar däck fram så dom är helt slutt inte nå mönster kvar förutom längst ut mott skärmkanten (ser utt som dom är körda med jätte mycke negativ camber sne slitna alltså) däcken är fram 235#45 17 bak 255#40 17och bilen är en bmw 525 e34 med en 24v 6a med lägre utväxling än orginal. Orginal hjul upp häning förutom lägre och hårdare fjädrar det jag tycker är sjukt är att jag har mer negativ camber bak men ändå har dom hjulen bak mer mönster kvar och är inte sne slitna(och bilen är ju bakhjuls driven) och det är samma märke fram och bak på däcken. men det jag undrar är om det är normalt att slita utt nya däck på en halv sommar då man kör lite inspirerat några varv (inte mycke sån körning) på bana och några exkra varv i rondelerna när man får en chans ![]() det är kanse bara är jag som är snål men det svider att behöva köpa två upp sätningar däck för varje sommar! värden fram camber vänster -0,19 höger -0,56 toe utt vänster +0,27 höger +0,34 värden bak camber vänster -2,01 höger -1,56 bild på framdäcket före byte(båda korten tagna samtidigt) hjulen har rullat lika långt! ![]() bild på bak däck före byte ![]() _________________ jonny strand |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Vad har du för toe-värden bak?
Jag kör med drygt 2.5 grader negativ camber fram och mina gatdäck har rullat 1500 mil med denna inställning och är helt jämt slitna. Till saken hör att jag har 0 grader toe för jag tror det är toe:en som äter däck, inte camber. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Re: blir inte klock på hur mina fram däck slits!
Hur lyckas du få till olika toe på framhjulen?? ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re: blir inte klock på hur mina fram däck slits!
Man vrider en gnutta på ratten ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
värderna är från pappret när jag gjorde däck instälningen! efter att jag byte fjädrar!
hm ska byta styrledernu (har dom ligande i garaget + silent blocken och lite annat!)då dom var lite glapa kanse det som gör att den nöter snet!? men ni tror alltså att det beror på toe utt/in värderna! _________________ jonny strand |
||||
"Man skall laga det som är trasigt, och justera det som är helt". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej ,
Camber sliter inte mkt på däcken, trots att väldigt många tror det. Det är toe vinkeln som sliter på däck pga av att gummit skjuvas av när försöker pressa däcken att rulla rakt fram när det vi i själva verket vi rulla åt ena sidan. Ett däck med mkt camber rullar ju fortfarande rakt fram, skillnaden mot ett däck som inte har camber är att ena sidan av däcket belastas lite mera men eftersom ingen skjuvning av gummit uppstår så för man inga större förslitningsskador. Vilken toe vinkel du skall( grundinställning olastad bil) ha kan du oftast se om du tittar på styrarmarna framifrån. Detta skiljer sig lite beroende på om styrarmarna sitter framför hjulcentrum eller bakom. Det beror också på om armarna är vinklade nedåt mot hjulen eller tvärtom. Kort resume, en god grundinställning är att beakta följande: 1. Styrarmarna framför hjulcentrum: * armarna lutar ut mot hjulet. du kommer då att få längre armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-out( dvs armarna närmart sig horisontalplanet). Mao ljustera lite toe-in. * armarna lutar ut från hjulet. du kommer då att få kortare armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-in. Mao ljustera lite toe-out. 2. Styrarmarna bakom hjulcentrum: * armarna lutar ut mot hjulet. du kommer då att få längre armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-in( dvs armarna närmart sig horisontalplanet). Mao ljustera lite toe-out. * armarna lutar ut från hjulet. du kommer då att få kortare armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-out. Mao ljustera lite toe-in. Som sagt detta kan dock skilja sig lite också beroende på vilket beteende man vi ha på bilen men man strävar alltid att ha hjulen pekande åt samma håll när man inte skall slita däck. Du kommer också känna att bilen känns lite mera levande när du plockar bort de krafter som försöker slita bilen lite hit och dit, dock kan ju denna känsla förtas av att du har styrservo... Lycka till! _________________ Joakim Adolfson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4637 besök totalt |