Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
blir inte klock på hur mina fram däck slits!
4637 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
blir inte klock på hur mina fram däck slits!

på min bussbil/brucks har jag ett problem. fram hjulen nöts fort(tycker jag). har på bara en halv sommar nöt utt ett par sommar däck fram så dom är helt slutt inte nå mönster kvar förutom längst ut mott skärmkanten (ser utt som dom är körda med jätte mycke negativ camber sne slitna alltså)
däcken är fram 235#45 17 bak 255#40 17och bilen är en bmw 525 e34 med en 24v 6a med lägre utväxling än orginal. Orginal hjul upp häning förutom lägre och hårdare fjädrar

det jag tycker är sjukt är att jag har mer negativ camber bak men ändå har dom hjulen bak mer mönster kvar och är inte sne slitna(och bilen är ju bakhjuls driven) och det är samma märke fram och bak på däcken.

men det jag undrar är om det är normalt att slita utt nya däck på en halv sommar då man kör lite inspirerat några varv (inte mycke sån körning) på bana och några exkra varv i rondelerna när man får en chans

det är kanse bara är jag som är snål men det svider att behöva köpa två upp sätningar däck för varje sommar!


värden fram
camber vänster -0,19 höger -0,56
toe utt vänster +0,27 höger +0,34

värden bak
camber vänster -2,01 höger -1,56

bild på framdäcket före byte(båda korten tagna samtidigt) hjulen har rullat lika långt!


bild på bak däck före byte

_________________
jonny strand
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Jag tippar på att styrgeometri har förändrats sen du bytte till kortare fjädrar, dags för hjulinställning kanske?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Ska cambervärdena skilja från sida till sida?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vad har du för toe-värden bak?

Jag kör med drygt 2.5 grader negativ camber fram och mina gatdäck har rullat 1500 mil med denna inställning och är helt jämt slitna. Till saken hör att jag har 0 grader toe för jag tror det är toe:en som äter däck, inte camber.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Du har rätt mkt toe out fram....

Ställ in det till nära noll så tror jag det blir bättre (däckbilden indikerar toe out oxo)

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: blir inte klock på hur mina fram däck slits!

jonnystrand skrev:


på min värden fram
camber vänster -0,19 höger -0,56
toe utt vänster +0,27 höger +0,34

värden bak
camber vänster -2,01 höger -1,56




Hur lyckas du få till olika toe på framhjulen?? Borde liksom ställa in sig så att det blir lika mycket på varje sida.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: blir inte klock på hur mina fram däck slits!

FSN skrev:
jonnystrand skrev:


på min värden fram
camber vänster -0,19 höger -0,56
toe utt vänster +0,27 höger +0,34

värden bak
camber vänster -2,01 höger -1,56




Hur lyckas du få till olika toe på framhjulen?? Borde liksom ställa in sig så att det blir lika mycket på varje sida.....


Man vrider en gnutta på ratten

_________________
Pär Hylander
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
värderna är från pappret när jag gjorde däck instälningen! efter att jag byte fjädrar!

hm ska byta styrledernu (har dom ligande i garaget + silent blocken och lite annat!)då dom var lite glapa kanse det som gör att den nöter snet!?

men ni tror alltså att det beror på toe utt/in värderna!

_________________
jonny strand
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



jonnystrand skrev:
värderna är från pappret när jag gjorde däck instälningen! efter att jag byte fjädrar!

hm ska byta styrledernu (har dom ligande i garaget + silent blocken och lite annat!)då dom var lite glapa kanse det som gör att den nöter snet!?...

"Man skall laga det som är trasigt, och justera det som är helt".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

jonnystrand skrev:

men ni tror alltså att det beror på toe utt/in värderna!
Absolut! Men om något flexar så kan du ju ha ännu värre vinklar när du väl börjar rulla osså...

_________________
Magnus Thomé
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej ,

Camber sliter inte mkt på däcken, trots att väldigt många tror det.
Det är toe vinkeln som sliter på däck pga av att gummit skjuvas av när försöker pressa däcken att rulla rakt fram när det vi i själva verket vi rulla åt ena sidan.
Ett däck med mkt camber rullar ju fortfarande rakt fram, skillnaden mot ett däck som inte har camber är att ena sidan av däcket belastas lite mera men eftersom ingen skjuvning av gummit uppstår så för man inga större förslitningsskador.

Vilken toe vinkel du skall( grundinställning olastad bil) ha kan du oftast se om du tittar på styrarmarna framifrån. Detta skiljer sig lite beroende på om styrarmarna sitter framför hjulcentrum eller bakom. Det beror också på om armarna är vinklade nedåt mot hjulen eller tvärtom.

Kort resume, en god grundinställning är att beakta följande:

1. Styrarmarna framför hjulcentrum:

* armarna lutar ut mot hjulet. du kommer då att få längre armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-out( dvs armarna närmart sig horisontalplanet). Mao ljustera lite toe-in.
* armarna lutar ut från hjulet. du kommer då att få kortare armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-in. Mao ljustera lite toe-out.

2. Styrarmarna bakom hjulcentrum:

* armarna lutar ut mot hjulet. du kommer då att få längre armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-in( dvs armarna närmart sig horisontalplanet). Mao ljustera lite toe-out.
* armarna lutar ut från hjulet. du kommer då att få kortare armar när du lastar bilen vilket kommer att ge toe-out. Mao ljustera lite toe-in.

Som sagt detta kan dock skilja sig lite också beroende på vilket beteende man vi ha på bilen men man strävar alltid att ha hjulen pekande åt samma håll när man inte skall slita däck. Du kommer också känna att bilen känns lite mera levande när du plockar bort de krafter som försöker slita bilen lite hit och dit, dock kan ju denna känsla förtas av att du har styrservo...


Lycka till!

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vilken toe som man vill ha beror osså på om det är FWD eller RWD

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
Vilken toe som man vill ha beror osså på om det är FWD eller RWD

och hur mycket diffbroms man har.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vilken toe som man vill ha beror osså på om det är FWD eller RWD

och hur mycket diffbroms man har.


Åhå! Det får du gärna utveckla

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
blir inte klock på hur mina fram däck slits!
4637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande