Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
el för tempvarningsslampa
4323 besök totalt
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
el för tempvarningsslampa

Jag skulle gärna ha en varningslampa i racern om vattentempen blir för hög.
Tyvärr finns det ingen givare/lampa för det orginal men man borde enkelt kunna snickra ihop en liten mojt som skickar spänning till en lampa när spänningen till den vanliga tempmätaren blir för hög (låg?).

Någon el-mekare här som kan tipsa om hur en sådan konstruktion kan se ut? Borde räcka med någon enkelt komparator och en trimpott för att få rätt värden.

Ett elschema och artikelnummer på ELFA hade hjälpt.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Ursäkta en mycket dum idé:
En digital stektermometer kanske?
Billig men lite klumpig och piper bara när fläsket är kokt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: el för tempvarningsslampa

En vanlig termostat som startar en kylfläkt. Finns för olika gradtal och även justerbara.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Annars sitter det ju givare för sån lampa på äldre bilar,tex gamla usa-bilar.
Är inte så dyra givare till dom!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

citroen/peugeot/fiat har varningslampa istället för mätare på ett antal modeller.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
En massa bra alterativa idéer till att lösa mitt problem. thumbs up

Jag vill inte fylla min motor med ännu fler givare och sladdar, det räcker gott och väl som de är. Så frågan står kvar. Hur gör man?

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet inte hur vattentempengivaren funkar, men funkar den som oljetryckgivaren och oljetempgivaren i min 924 så ändrar den resistans med ändrat processvärde, det är alltså inte spänningen direkt som ändras (kanske sekundärt?).

Vet inte om det blir enklare eller klurigare att lösa det som du önskar iom det....

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



om jag förstod din önskan rätt så vill du att lampan ska lysa precis när bilen är på väg att överhetta. Alltså när du måste vidta åtgärder innan det är för sent. En elektrisk inkoppling på befintlig givare måste ha en pott där du kan justera tillslagssignalen vid exakt motstånd. Sen måste man testa och ställa in det hela på något vis. Vanliga mätare är egenterligen spänningsberoende och visar fel om laddningan skiftar eller en stor kylfläkt slår på. Så vill man vara exakt så är elarngemang knepiga om man inte kan el.

Jag rekomenderar därför mekaniska mätare i en racebil, med eterslangar. En vanlig fläkt termostat är en mekanisk brytare som jordar, så den är det ingen fara med, problemet är att de flesta inte är justerbara, men sådana finns. Eftersom dom bara ger av och på signal så kan dom enkelt jorda in en lampa. Du kan även placera den mot topplocket , för det är där det börjar punktkoka.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Vet inte hur vattentempengivaren funkar, men funkar den som oljetryckgivaren och oljetempgivaren i min 924 så ändrar den resistans med ändrat processvärde, det är alltså inte spänningen direkt som ändras (kanske sekundärt?).

Vet inte om det blir enklare eller klurigare att lösa det som du önskar iom det....


Jo givaren som finns är resistiv. Men den befintliga tempmätaren är aldelels säkert en vanlig voltemeter (med anorlunda skala) som mäter spänningsfallet över tempgivaren. Så någonstans kan man plocka fram den spänningen och kolla vilka värden den har vid olika temperaturer.

Det kändes som min lösning är mycket enkel bara man vet hur de diskreta komponenter som finns för just detta ändamål fungerar.

Angående fluktuerande spännningar så borde denna lösning fungerar även om de gungar ordentligt eftersom referensspänningen också kommer att fluktuera likadant. I alla fall sålänge man inte bygger en spänningsregulator för refernse, men det är ju helt onödigt.

Jag får väl plöja lite datablad och se vad jag kommer fram till. Ohms lag kan jag och mycket svårare än så kan det inte vara

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:


Jag rekomenderar därför mekaniska mätare i en racebil, med eterslangar. En vanlig fläkt termostat är en mekanisk brytare som jordar, så den är det ingen fara med, problemet är att de flesta inte är justerbara, men sådana finns. Eftersom dom bara ger av och på signal så kan dom enkelt jorda in en lampa. Du kan även placera den mot topplocket , för det är där det börjar punktkoka.

MVH
Göran Malmberg


Jo eterbaserade tempgivare har jag erfarenhet av. Vi hade en i formelbilen. Den var trasig.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Givaren är väl säkerligen en PT100. Sånna är linjära så det är bara att mäta resistansen vid två kända temperaturer och dra en linje.

Sen bygger man en brytare av en Schmitt trigger och ett relä.
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Sen bygger man en brytare av en Schmitt trigger och ett relä.


jasså, vad (vem) är Schmitt

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



En komparator med hysteres. Ellära från åk9 jue!
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/schmitt.html
FInns på Elfa i 10-tal olika utföranden för inga pengar (nästan).
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:
Givaren är väl säkerligen en PT100. Sånna är linjära så det är bara att mäta resistansen vid två kända temperaturer och dra en linje.

Sen bygger man en brytare av en Schmitt trigger och ett relä.


om man skulle visa detta inlägg för en ekonom eller pedagog så skulle dom inte ens begripa vartannat ord

Jag är nöjd över att jag begrep det mesta förutom vad det är för trigger han Schitt har hittat på

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



borg skrev:
[
Angående fluktuerande spännningar så borde denna lösning fungerar även om de gungar ordentligt eftersom referensspänningen också kommer att fluktuera likadant. I alla fall sålänge man inte bygger en spänningsregulator för refernse, men det är ju helt onödigt.

Jag får väl plöja lite datablad och se vad jag kommer fram till. Ohms lag kan jag och mycket svårare än så kan det inte vara


Det jag menade var att vanliga mätare reagerar på spänningsförändring. Sedan går det givetvis att bygga en fugerandes avkännare. I det här fallet så skulle den ju ligga rätt exakt där gränsen för där problem upstår, så någon form av trimpott är väl bra. Men är man inte van så behöver man säkert hjälp med ett kopplingschema.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



PÅ Jaguar finns det en spänningsstabbilisator orginal, som håller mätarna stadiga. Det finns att köpa lös.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



de flesta vattentempgivare är av typ NTC (Negativ Temperature Coefficient), dvs resistansen minskar med ökad temperatur ...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



borg skrev:
Göran Malmberg skrev:


Jag rekomenderar därför mekaniska mätare i en racebil, med eterslangar. En vanlig fläkt termostat är en mekanisk brytare som jordar, så den är det ingen fara med, problemet är att de flesta inte är justerbara, men sådana finns. Eftersom dom bara ger av och på signal så kan dom enkelt jorda in en lampa. Du kan även placera den mot topplocket , för det är där det börjar punktkoka.

MVH
Göran Malmberg


Jo eterbaserade tempgivare har jag erfarenhet av. Vi hade en i formelbilen. Den var trasig.


och visade därmed för låg temp, så då kokade den bilen också.....

Att placera en givare mot topplocket har vi också provat, det funkade inge vidare (motorn kokade utan att givaren gac utslag, trots relativt låg triggertemp)

PS. ett tips med mek tempmätare är att inte dra eterslangen i närheten av avgasröret eller andra heta detaljer. DS

PPS. Vi vill inte borra i toppen utan utnyttja befintlig tempgivare som dessutom är bra placerad (högsta punkten).

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
el för tempvarningsslampa
4323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande