Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
7251 besök totalt |
|
||||
Så många frågor jag har fått varför jag specade mjukare fjädrar än normalt (i eftermarknadssammanhang) till min Speedster och valde gatdäck istället för rdäck... någon som fortfarande undrar varför?
![]() Det ska vara kul när det svänger ![]() Grymt klipp, förklarar körglädje ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Precis det här ska jag göra med min miata i år!
Märkt att billigare sommardäck släpper snällare än högpresterande. Så "sämre" sommardäck i år, ca 165/60/15 blir det. ![]() |
||||
Håller med, riktigt skoj klipp. Snabbare behöver inte var roligare, i synnerhet inte för någon som är rätt ny på att köra. Kul koncept med att "nergradera", men en räserbil är faktiskt primärt byggd för att vara snabb på bana, moddarna behöver inte göra bilen skoj och lättkörd på kurviga vägar..
Finns en anledning att jag kör kvar med min gamla banåkarbil, svinkul till en sansad peng, om än inte snabbast ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Har försökt förklara detta för kompisen som tror att en F1:a är det roligaste som finns att köra ![]() _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Just det där med pengarna är en intressant sak - just det faktum att min banåkabil inte kostar som en årslön utan mer i nivå med en månadslön gör att jag kan ha mycket roligare på banan. Jag vågar köra mycket närmare gränsen och riskerar inte en stor ekonomisk smäll om eller när något händer... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Absolut, jag kör bana för att lära mig balansera på gränsen och ta ut så mycket fart jag kan ur det jag har (och för att det är den biten som är kul). Det har jag inte råd att göra om jag skulle ha en banbil för 250k oförsäkrat, risken är på tok för stor. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Bra film, och ganska modiga (dumdristiga?) manövrar med en giftig Elise mellan träden.
Fick en liknande upplevelse i fredags när vi var och hämtade hem en Miata från Hamburg. Vid provkörningen blev kommentaren "va tyst den är, och den skramlar inte heller ![]() Visst är det lite skoj med hål i ljuddämparen runt korvmojen när man är 18, men man tröttnar lite på det som gubbe. Synd att man blivit så skadad att det krävs Nomex och sandfållor för skojkörning numera, så allt annat än tråkdiesel till vardags är bortkastat ![]() |
||||
Kul att se men "nedgradera" och budget verkar inte vara prio i den filmen.
![]() Dämparna är inte direkt Bilsteins billigaste. Nu är jag inte hemma på Lotus men jag vet vad MDS (som det ser ut att vara) kostar till Porsche (som jag har en uppsättning av ... ![]() _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
Gatdäck har helt klart sina fördelar.
![]() Blev själv inspirerad av Chris Harris och körde en träff på 185/65 -14 ContiEcoContact TW ~300 förut. Skrev lite i biltråden och la ut lite filmer och loggar för den som är intresserad. På bana är det väl inte slump att man kör med r-däck, men på krokiga vägar kan jag absolut hålla med om att gatdäck kan vara ett bättre val. ![]() _________________ ![]() |
||||
Det skulle vara skoj att veta specen på bilen innan och efter ändringarna bara för att få en uppfattning.
Den kanske hade 3hz innan och 2.5hz efter justering vilket fortfarande är hårt. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||||
Jag har haft 2 stycken MX-5:or, båda NBFL (2001-2005), båda helt orginal. Den ena var en 1,6 med förhållandevis mjukt chassie och 14" hjul med 185 mm breda däck, den andra en 1,8 Sport med hårdare chassie och 16" hjul med 205:or. Ingen tvekan om vilken bil som är snabbast runt en bana men på allmän väg tyckte jag 1,6:an var den roligare bilen. Man kände mer vad som hände med chassiet vid kurvtagning och man kunde utnyttja mer av bilens potential då gränsen mellan grepp och bredsladd var mycket större än på 1,8:an. Den motorsvagare och mjukare bilen var roligare större del av tiden faktiskt
![]() Sedan var 1,6:an den mest bränslesnåla bil jag har haft någonsin också... _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||||
|
||||
Glädjen framför allt! I alla fall för oss som inte tävlar
![]() Körde Kinekulle 2011 med 3 bar kalltryck i däcken av misstag.. det var kul körning, men varvtiderna var en besvikelse så klart ![]() Många vill gärna påpeka att det räcker med hälfen av effekten i min bil på bana, men då har man glömt bort att det kanske är JÄVLiGT kul även om det inte automatiskt genererar bättre varvtider. Allt handlar inte om varvtider, såvida man inte tävlar som sagt. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
7251 besök totalt |