Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Att ha kul på gränsen...
7251 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Stenhårt och fett är inte alltid roligast.



thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6664



Så många frågor jag har fått varför jag specade mjukare fjädrar än normalt (i eftermarknadssammanhang) till min Speedster och valde gatdäck istället för rdäck... någon som fortfarande undrar varför?

Det ska vara kul när det svänger
Grymt klipp, förklarar körglädje thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Precis det här ska jag göra med min miata i år!

Märkt att billigare sommardäck släpper snällare än högpresterande. Så "sämre" sommardäck i år, ca 165/60/15 blir det. thumbs up

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3234



Håller med, riktigt skoj klipp. Snabbare behöver inte var roligare, i synnerhet inte för någon som är rätt ny på att köra. Kul koncept med att "nergradera", men en räserbil är faktiskt primärt byggd för att vara snabb på bana, moddarna behöver inte göra bilen skoj och lättkörd på kurviga vägar..

Finns en anledning att jag kör kvar med min gamla banåkarbil, svinkul till en sansad peng, om än inte snabbast

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Bra film!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Lars Falk skrev:
Stenhårt och fett är inte alltid roligast.

[youtube]bra film[/youtube]

thumbs up


Har försökt förklara detta för kompisen som tror att en F1:a är det roligaste som finns att köra

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



Cédric skrev:
Finns en anledning att jag kör kvar med min gamla banåkarbil, svinkul till en sansad peng, om än inte snabbast


Just det där med pengarna är en intressant sak - just det faktum att min banåkabil inte kostar som en årslön utan mer i nivå med en månadslön gör att jag kan ha mycket roligare på banan. Jag vågar köra mycket närmare gränsen och riskerar inte en stor ekonomisk smäll om eller när något händer...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3234



Sonett7 skrev:
Cédric skrev:
Finns en anledning att jag kör kvar med min gamla banåkarbil, svinkul till en sansad peng, om än inte snabbast


Just det där med pengarna är en intressant sak - just det faktum att min banåkabil inte kostar som en årslön utan mer i nivå med en månadslön gör att jag kan ha mycket roligare på banan. Jag vågar köra mycket närmare gränsen och riskerar inte en stor ekonomisk smäll om eller när något händer...


Absolut, jag kör bana för att lära mig balansera på gränsen och ta ut så mycket fart jag kan ur det jag har (och för att det är den biten som är kul). Det har jag inte råd att göra om jag skulle ha en banbil för 250k oförsäkrat, risken är på tok för stor.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20104



Bra film, och ganska modiga (dumdristiga?) manövrar med en giftig Elise mellan träden.

Fick en liknande upplevelse i fredags när vi var och hämtade hem en Miata från Hamburg. Vid provkörningen blev kommentaren "va tyst den är, och den skramlar inte heller ".
Visst är det lite skoj med hål i ljuddämparen runt korvmojen när man är 18, men man tröttnar lite på det som gubbe.

Synd att man blivit så skadad att det krävs Nomex och sandfållor för skojkörning numera, så allt annat än tråkdiesel till vardags är bortkastat

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Kul att se men "nedgradera" och budget verkar inte vara prio i den filmen.

Dämparna är inte direkt Bilsteins billigaste. Nu är jag inte hemma på Lotus men jag vet vad MDS (som det ser ut att vara) kostar till Porsche (som jag har en uppsättning av ... )

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Gatdäck har helt klart sina fördelar. thumbs up
Blev själv inspirerad av Chris Harris och körde en träff på 185/65 -14 ContiEcoContact TW ~300 förut.

Skrev lite i biltråden och la ut lite filmer och loggar för den som är intresserad.

På bana är det väl inte slump att man kör med r-däck, men på krokiga vägar kan jag absolut hålla med om att gatdäck kan vara ett bättre val.


_________________
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 880



Det skulle vara skoj att veta specen på bilen innan och efter ändringarna bara för att få en uppfattning.

Den kanske hade 3hz innan och 2.5hz efter justering vilket fortfarande är hårt.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
-Skalman-
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 59



Jag har haft 2 stycken MX-5:or, båda NBFL (2001-2005), båda helt orginal. Den ena var en 1,6 med förhållandevis mjukt chassie och 14" hjul med 185 mm breda däck, den andra en 1,8 Sport med hårdare chassie och 16" hjul med 205:or. Ingen tvekan om vilken bil som är snabbast runt en bana men på allmän väg tyckte jag 1,6:an var den roligare bilen. Man kände mer vad som hände med chassiet vid kurvtagning och man kunde utnyttja mer av bilens potential då gränsen mellan grepp och bredsladd var mycket större än på 1,8:an. Den motorsvagare och mjukare bilen var roligare större del av tiden faktiskt

Sedan var 1,6:an den mest bränslesnåla bil jag har haft någonsin också...

_________________
Johan Svensson
Volvo V60 laddhybrid till jobbet
Mazda MX-5 NC till glasskiosken
Locost på banan
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Mycket bra!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Glädjen framför allt! I alla fall för oss som inte tävlar

Körde Kinekulle 2011 med 3 bar kalltryck i däcken av misstag.. det var kul körning, men varvtiderna var en besvikelse så klart
Många vill gärna påpeka att det räcker med hälfen av effekten i min bil på bana, men då har man glömt bort att det kanske är JÄVLiGT kul även om det inte automatiskt genererar bättre varvtider. Allt handlar inte om varvtider, såvida man inte tävlar som sagt.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bilder o videos
Att ha kul på gränsen...
7251 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande