Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
SnapOff
3579 besök totalt
Porras
Åbylund, Västerhaninge, Stockholm
Här sen Apr 2014

Trådstartare
SnapOff

Hej!

Någon som vet vad bilprovningen säger om SnapOff rattar? Har googlat som en tok men hittar bara en massa olika teorier. Här är lite av det jag hittat:

* man måste ta bort baksätet och fixa riktiga racebälten för att det ska vara godkänt.
* har själv sett nyare bilar med bur, baksäte och racebälte, med SnapOff.
* det finns inte några undantag alls på bilar med airbag (du får inte byta ratt).
* det finns SnapOff för bilar med airbag, navet har då ett motstånd för airbagen.
* det är godkänt oavsett airbag eller ej, bara det finns en knapp på ratten för tutan.

Folk som har SnapOff och/eller vet vad som är godkänt och vet hur man monterar det får gärna dela med sig av kunskapen. Jag pratar då om riktiga SnapOff, originalet alltså.

Tack på förhand!

Västerås
Här sen Sep 2004

Jag har SnapOff i min bil och den är både regbesiktad och vanligt besiktad utan problem. Dessutom har jag tutan som en knapp på instrumentpanelen.
Nu är det visserligen en egenbyggd Super7, hur det blir för bil med airbag vet jag dock inte

Porras
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

-Jonte- skrev:
Jag har SnapOff i min bil och den är både regbesiktad och vanligt besiktad utan problem. Dessutom har jag tutan som en knapp på instrumentpanelen.
Nu är det visserligen en egenbyggd Super7, hur det blir för bil med airbag vet jag dock inte

Ja, det är lite skillnad när man bygger eget.

Öland
Här sen Okt 2011

På en helbilsgodkänd bil får du knappt sätta ett "rejsa"-klistermärke på rutan... Det hänger mycke på vad det är för årsmodell på bilen du tänker byta ratt/nav på.

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008

Jag kör med snap Off i min bil. Volvo 240 som rullar både bana och gata. Har aldrig haft problem med vare sig besiktning eller polis för den delen...
Nu är ju inte min bil helbilsgodkänd direkt men jag har för mig att den ska vara godkänd av svensk bilprovning och även TUV i tyskland.
Ta en titt på Snap offs egen hemsida eller slå dom en pling så får du säkert ett bra svar.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror jag har kommenterat detta förut? Men jag hinner inte söka och kolla...

Grejen är att för en serietillverkad bil så är kraven om styrning inte så utförliga. Om bilen tagits i bruk 1 januari 2005 eller senare ska styrningen (som helhet) uppfylla kraven i direktiv 70/311/EEG eller vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 79. Det betyder i praktiken att man inte kan ändra något utan att bevisa att det man ändrar inte påverkar något av det.

För en äldre bil gäller antingen samma krav som ovan eller att man ska uppfylla kraven i TSFS 2013:63, 11 kap 3-4 §§;

Krav enligt 2 § 3
3 § Bil ska ha styrinrättning så utförd och dimensionerad att risken för
skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrättningen ska ge bilen god
kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell, ska ha ratt och detaljer på
denna så beskaffade att de vid normala manöverrörelser inte kan haka fast i
förarens kläder, smycken etc.

Som ni ser så finns det alltså ingenting specifikt där om demonterbara rattnav. Att som SBF gör, kräva typgodkända rattnav ("Används ratt med s.k. snabblåsfäste ska detta rattnav vara typgodkänt för användande i allmän trafik, (själva utlösningsmekanismen ska vara placerad framför ratten i bilens
färdriktning)") blir alltså ganska märkligt eftersom det inte finns några regler att direkt typgodkänna mot...

Vad landar man i då? För äldre bilar blir det en bedömning av 3 § ovan, och då är den någorlunda allmänt accepterade hållningen att mekanismen för att frigöra ratten ska kräva två händer och sitta så till att man inte lossar ratten av misstag, ungefär.

Gustaf

Citera
Porras
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag tror jag har kommenterat detta förut? Men jag hinner inte söka och kolla...

Grejen är att för en serietillverkad bil så är kraven om styrning inte så utförliga. Om bilen tagits i bruk 1 januari 2005 eller senare ska styrningen (som helhet) uppfylla kraven i direktiv 70/311/EEG eller vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 79. Det betyder i praktiken att man inte kan ändra något utan att bevisa att det man ändrar inte påverkar något av det.

För en äldre bil gäller antingen samma krav som ovan eller att man ska uppfylla kraven i TSFS 2013:63, 11 kap 3-4 §§;

Krav enligt 2 § 3
3 § Bil ska ha styrinrättning så utförd och dimensionerad att risken för
skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrättningen ska ge bilen god
kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.
4 § Personbil av 1971 eller senare års modell, ska ha ratt och detaljer på
denna så beskaffade att de vid normala manöverrörelser inte kan haka fast i
förarens kläder, smycken etc.

Som ni ser så finns det alltså ingenting specifikt där om demonterbara rattnav. Att som SBF gör, kräva typgodkända rattnav ("Används ratt med s.k. snabblåsfäste ska detta rattnav vara typgodkänt för användande i allmän trafik, (själva utlösningsmekanismen ska vara placerad framför ratten i bilens
färdriktning)") blir alltså ganska märkligt eftersom det inte finns några regler att direkt typgodkänna mot...

Vad landar man i då? För äldre bilar blir det en bedömning av 3 § ovan, och då är den någorlunda allmänt accepterade hållningen att mekanismen för att frigöra ratten ska kräva två händer och sitta så till att man inte lossar ratten av misstag, ungefär.

Gustaf

Intressant! Men du vet inte vad som gäller för airbagen då? För jag tror inte att man kan ha kvar den om man ska ha SnapOff. Känner du igen några av de punkter som jag nämnde?

Järfälla
Här sen Dec 2011

Har bilen haft airbag ska den fortfarande kunna fungera som tillverkaren tänkt sig, jag åkte dit på det i våras. Då har jag ett kina-nav och airbag resistorer så lampan gör vad den ska.

Jag föll på att bilen inte har någon inredning, så besiktningsteknikern såg Autoliv styrboxen och moccaratten, lade ihop 1+1 och bedömde att airbagen inte kan fungera bra när den ligger kvar i garaget

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det stämmer väl rätt bra så med airbag. Bilen är krocktestad med kudde, tas den bort är ju inte resultatet från krocktestet giltigt längre.

Gustaf

Citera
Porras
Här sen Apr 2014

Trådstartare
Men hur i h-e gör folk då? Kan inte tänka mig att alla meckar ihop originalratten med airbag och allt inför varje besiktning, eller är det så man får göra?

Arvika
Här sen Jan 2007

Kanske jätte dum fråga men va fan..
Bilar som finns i olika utrustningsversioner, dvs en bilmodell som såldes med och utan airbag.
Byter man ratt till en original ratt utan airbag och byter motsvarande instrumentering utan airbag kontrolllampa, kan bilprovningen se i sin dator om bilen hade airbag när den såldes ny?
Eller det kanske är godkänt att byta rakt av då det ändå är originalgrejer?

Järfälla
Här sen Dec 2011

Den frågan har jag ställt på diverse forum och till besiktningstekniker i två års tid, ingen har velat/kunnat svara
Min bil fanns både med och utan airbag (inte just GTI modellen, men klenare modeller såldes utan)

Jag åkte till garaget, skruvade i orginalratten (men struntade i att koppla in några kablar) och åkte in på ombesiktning som gick utan anmärkning, jag vet att det inte är helt kosher, men det fungerade.

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Vid liknande frågor har besiktniningsorganen sagt att om man ändrar till ett annat seriemässigt utförande är det att anse som reparation, och då ska det inte var några problem.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
SnapOff
3579 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande