Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (36047 totalt) |
Re:
Gräver upp en lite halvmogen tråd. om det råkar vara så att det ålderdomliga ABSssytem man har monterat råkar tillåta olika slip vid 120 och 80, skulle det vara smart att justera senorsignalerna tidmässigt (dvs öka eller minska frekvensen för att steglöst kunna justera antalet "tänder")? Det känns som om det inte vore alltför dyr hårdvara för att kunna "pitchändra" fyra signaler, och att sen testa sig fram om justering påverkar beteendet (hitta en torr och våt setting tex). Om det inte ger nåt kan man ju testa på nästa bil (det kanske hjälper nån). Att knacka bort tänder låter ju lite hedenhös ![]() Edit: Hmm, eftersom det är pulståg blir det väl att lägga till eller ta bort pulser för att kunna justera pitch, så det blir väl att ta bort eller lägga till tänder, elektroniskt ![]() Alternativt simulera ett nytt pulståg utgående från ett ingående, men då blir det lite petigt med responsen eftersom det gäller att hänga med när antalet pulser snabbt går ned (dvs på väg till låsning). ![]() Hmm2, att generera en fyrkantsvåg med frekvens relaterad till ingående "fyrkantsvågs" frekvens låter inte omöjligt... |
||||||||||
Den här länken är ju med tidigare i tråden
http://www.turnermotorsport.com/p-37 Tyckte det var intressant läsning! ----------------------------------------- our custom ABS harness allows the Ate Mk 6.0 ABS system from a 2003-2006 BMW E46 M3 Competition Package (ZCP) to run as a "stand alone system" and potentially be installed in ANY CAR, not just a BMW. Most of our customers will use this system to replace a 3-channel ABS system which is inadequate on the racetrack. Our harness will allow the E46 M3's ABS to work without needing any of the factory wiring harness or dash cluster - it's stand-alone! The E46 M3's ABS system is a four-channel high performance system which applies ABS to each wheel rather than a three-channel system like on a BMW E36 that only sends one signal to the rear (and two to the front). The Ate Mk 6 system is currently one of the best ABS systems on the planet. We have used this setup on all of our Grand-Am BMWs with tremendous success. This is also the "hot setup" for Porsche 997 track cars because the standard chassis electronics (PASM) has shortcomings on the racetrack. our harness also incorporates an output plug which allows the user to connect to the ABS control unit with a laptop. This allows electronic brake bleeding and diagnostics. A toggle switch allows you to turn the system on or off (cycling the switch resets the system) and a LED warns of a system failure. The signal to the warning LED can also be incorporated into a racing dash display. Software for diagnostics and the cable are included. The ABS software is not programmable but has proven to work very well on a variety of cars. A Motorsport ABS control unit is also available which optimizes the ABS for racing tires whereas the standard unit is mapped for street tires. For most drivers the standard control unit is sufficient as it's a huge improvement over the system it's replacing. The traction and stability settings of the Motorsport programming are much higher compared to the stock unit which allows the driver to make full use of the race tires with maximum braking generated in any condition. It will also generate additional data that the standard unit does not provide. This Motorsport control unit can be added to any 2003-2006 E46 M3 for an instant ABS upgrade. We have a few "used" units on the shelf (spares from our Grand Am cars) that we can offer at a substantial savings over a new part. The Motorsport control unit will also automatically adjust for different wheel sizes and any ABS ring gear/tooth count so it is required for all non-BMW applications. The harness requires several factory BMW components: ABS ECU/Pump, yaw rate sensor, ABS pressure sensors (x 2), and wheel speed sensors (x 4). We have packaged new parts together to make it easy or you can source your own from a 2003-2006 E46 M3 or M3 ZCP. _________________ ![]() |
||||||||||
Jeg graver frem en gammel tråd:
![]() Kan jeg montere Bosch 5.3 i min A112 og få dette til å fungere? Tenkte på å ta det jeg trenger fra en punto som er mye tyngre enn min 575 kg tunge Abarth |
||||||||||
Re:
Ja. Jag installerade ett Bosch 5.3 i min bil. Fungerar perfekt. Man får ta ett 3-kanals 5.3 då de saknar CAN och kan köras helt stand alone. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Köpte du färdig härva eller byggde du själv?
Jag har system liggandes från sista utgåvan av RX-7 99-02, även det 3 kanals o utan CAN. Funderar på om det är värt att bygga in eller om man ska lägga ut pengar för ett Bosch M4 direkt? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||||||
Re:
Byggde en egen härva. En M4 vore förstås det bästa lösningen men mellanskillnaden i pris motsvarar i min mening inte prestandaökningen. Tycker inte mitt system går in för tidigt (och då har jag loggat -1,7G i broms..) och det har aldrig behövts nollställas trots körning på kurbs osv. Använder det med bromsvåg och det fungerar fint. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Re:
Ett m4 landar på ca 75k va..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Re:
Jo det är väl något sådant. Tror jag börjar med att modda dit ABSen från Mazdan o testa. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||||||
Re:
rätt stor skillnad från 5k till 75k.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Re:
Visserligen men sedan tillkommer jobbet. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||||||
Re:
Är ju inte så det är bolt on med ett M4 heller, men lite mindre jobb visst... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (36047 totalt) |