Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (36047 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

lofa skrev:
ice skrev:
lofa skrev:
Johan Edlund skrev:
...om vi säger att hastigheten är 100 km/h, om hjulet då roterar med 80 km/h så får vi brake slip på 20%, öka kuggantalet med 10% och ABS enheten kommer att tro att hastigheten är 110/88 km/h vilket ger brake slip på 22%.
Men det du säger här är ju precis de vi (iaf delvis) är ute efter, att kunna justera upplåsningen?

Nu blir jag helt förvirrad.
För en gångs skull; 'är det Johan som är förvirrad (80/100 = 88/110).
Vilket innebär att brake slip kommer ha samma värde, men upptäckt för upplåsning kommer ske snabbare?

Gräver upp en lite halvmogen tråd.

om det råkar vara så att det ålderdomliga ABSssytem man har monterat råkar tillåta olika slip vid 120 och 80, skulle det vara smart att justera senorsignalerna tidmässigt (dvs öka eller minska frekvensen för att steglöst kunna justera antalet "tänder")?

Det känns som om det inte vore alltför dyr hårdvara för att kunna "pitchändra" fyra signaler, och att sen testa sig fram om justering påverkar beteendet (hitta en torr och våt setting tex). Om det inte ger nåt kan man ju testa på nästa bil (det kanske hjälper nån).

Att knacka bort tänder låter ju lite hedenhös

Edit: Hmm, eftersom det är pulståg blir det väl att lägga till eller ta bort pulser för att kunna justera pitch, så det blir väl att ta bort eller lägga till tänder, elektroniskt
Alternativt simulera ett nytt pulståg utgående från ett ingående, men då blir det lite petigt med responsen eftersom det gäller att hänga med när antalet pulser snabbt går ned (dvs på väg till låsning).
Finns det nån signaltekniker på tråden?
Hmm2, att generera en fyrkantsvåg med frekvens relaterad till ingående "fyrkantsvågs" frekvens låter inte omöjligt...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Den här länken är ju med tidigare i tråden

http://www.turnermotorsport.com/p-3798-racing-abs-wiring-harness.aspx

Tyckte det var intressant läsning!

-----------------------------------------

our custom ABS harness allows the Ate Mk 6.0 ABS system from a 2003-2006 BMW E46 M3 Competition Package (ZCP) to run as a "stand alone system" and potentially be installed in ANY CAR, not just a BMW. Most of our customers will use this system to replace a 3-channel ABS system which is inadequate on the racetrack. Our harness will allow the E46 M3's ABS to work without needing any of the factory wiring harness or dash cluster - it's stand-alone! The E46 M3's ABS system is a four-channel high performance system which applies ABS to each wheel rather than a three-channel system like on a BMW E36 that only sends one signal to the rear (and two to the front). The Ate Mk 6 system is currently one of the best ABS systems on the planet. We have used this setup on all of our Grand-Am BMWs with tremendous success. This is also the "hot setup" for Porsche 997 track cars because the standard chassis electronics (PASM) has shortcomings on the racetrack.

our harness also incorporates an output plug which allows the user to connect to the ABS control unit with a laptop. This allows electronic brake bleeding and diagnostics. A toggle switch allows you to turn the system on or off (cycling the switch resets the system) and a LED warns of a system failure. The signal to the warning LED can also be incorporated into a racing dash display. Software for diagnostics and the cable are included. The ABS software is not programmable but has proven to work very well on a variety of cars.

A Motorsport ABS control unit is also available which optimizes the ABS for racing tires whereas the standard unit is mapped for street tires. For most drivers the standard control unit is sufficient as it's a huge improvement over the system it's replacing. The traction and stability settings of the Motorsport programming are much higher compared to the stock unit which allows the driver to make full use of the race tires with maximum braking generated in any condition. It will also generate additional data that the standard unit does not provide. This Motorsport control unit can be added to any 2003-2006 E46 M3 for an instant ABS upgrade. We have a few "used" units on the shelf (spares from our Grand Am cars) that we can offer at a substantial savings over a new part. The Motorsport control unit will also automatically adjust for different wheel sizes and any ABS ring gear/tooth count so it is required for all non-BMW applications.

The harness requires several factory BMW components: ABS ECU/Pump, yaw rate sensor, ABS pressure sensors (x 2), and wheel speed sensors (x 4). We have packaged new parts together to make it easy or you can source your own from a 2003-2006 E46 M3 or M3 ZCP.

Fredrikstad
Här sen Dec 2007

Jeg graver frem en gammel tråd:

Kan jeg montere Bosch 5.3 i min A112 og få dette til å fungere? Tenkte på å ta det jeg trenger fra en punto som er mye tyngre enn min 575 kg tunge Abarth

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jag forsätter gräva i en gammal tråd. Är det någon av er som provat att eftermontera ett system efter dessa diskutioner?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

gzon skrev:
Jag forsätter gräva i en gammal tråd. Är det någon av er som provat att eftermontera ett system efter dessa diskutioner?

Ja. Jag installerade ett Bosch 5.3 i min bil. Fungerar perfekt.
Man får ta ett 3-kanals 5.3 då de saknar CAN och kan köras helt stand alone.

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Köpte du färdig härva eller byggde du själv?

Jag har system liggandes från sista utgåvan av RX-7 99-02, även det 3 kanals o utan CAN. Funderar på om det är värt att bygga in eller om man ska lägga ut pengar för ett Bosch M4 direkt?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

gzon skrev:

Jag har system liggandes från sista utgåvan av RX-7 99-02, även det 3 kanals o utan CAN. Funderar på om det är värt att bygga in eller om man ska lägga ut pengar för ett Bosch M4 direkt?

Byggde en egen härva. En M4 vore förstås det bästa lösningen men mellanskillnaden i pris motsvarar i min mening inte prestandaökningen.

Tycker inte mitt system går in för tidigt (och då har jag loggat -1,7G i broms..) och det har aldrig behövts nollställas trots körning på kurbs osv.

Använder det med bromsvåg och det fungerar fint.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

gzon skrev:

Ett m4 landar på ca 75k va..?

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Re:

Supramannen skrev:
gzon skrev:

Jo det är väl något sådant.

Tror jag börjar med att modda dit ABSen från Mazdan o testa.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

gzon skrev:
Supramannen skrev:
gzon skrev:

rätt stor skillnad från 5k till 75k..

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Re:

Supramannen skrev:
gzon skrev:
Supramannen skrev:
gzon skrev:

Visserligen men sedan tillkommer jobbet.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

gzon skrev:
Supramannen skrev:
gzon skrev:
Supramannen skrev:
gzon skrev:

Visserligen men sedan tillkommer jobbet.

Är ju inte så det är bolt on med ett M4 heller, men lite mindre jobb visst...

Racetech
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (36047 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande