| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fräsa egna hjulmuttrar
|
6774 besök totalt |
|
Fräsa egna hjulmuttrar
Jag ska pinnbultskonvertera audin, å då funderade jag på att fräsa egna hjulmuttrar i 7075 som är typ ganska hållbar alu, jobbar ju som fräsare å tänkte att kan man göra själv e det ju bra. Dimensionen är M14x1.5 Är det en dum ide?
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Det finns att köpa färdiga alu. hjulmuttrar, så det borde fungera att göra själv också
Ett ex., visserligen M12x1,5: http://www.ebay.co.uk/itm/Compomotiv |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re:
Har kikat på porsches, men grejen är den att jag behöver 2 olika uppsättningar, koniska å kulformade beroende på fälgar Har blivit så dyrt under vintern så kan jag köra fram egna gratis är det bra _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Alu muttrar är en kul grej, men varför egentligen? Man sparar inte speciellt mycket vikt på det.
Porschar som rejsas brukar oftast använda stålmuttrar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Enda anledningen för min del egentligen är att det inte är ens halva bearbetningstiden å Materialet blir gratis då vi har spillmaterial liggandes. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Jo, men stålmuttrar är billigt på tex Mekonomen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Sa inte att det var en dålig idé. Porsche har använd det länge och för mig har de funkat bra, med muttrar som är 30+ år gamla både på gata och bana. Men det är ju lite av en gimmik, de har ju ingen större fördel utöver att de är väldigt synliga på en Porsche och det ser snyggare ut. Därav att jag frågade varför. Så för utseendets skull, kör på egen design i aluminium. Vill du göra det extra fränt så gör dem 7-kantiga och så tillverkar du en 7-kantig hylsa också. Blir svårstulna utan en ful låsmutter
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Största anledningen är nog att jag vill snika lite , har blivit lite mkt speedparts på alldeles för kort tid, men nu börjar ja se slutet
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Har förvisso bara nyttjat det på morsans Merca, men föredrar hjulskruv före pinnbultar då man kan hänga upp hjulet på navet sedan vrida in så att hålbilden matchar. Med pinbult måste man ju matcha hålbilden i alla ledder på samma gång. Dessutom smidigare om man ska ha på kopparpasta. Men men, smaksak antar jag
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
Funkar inge vidare på framhjulen på en BMW. Hänger du upp hjulet på centrum och snurrar så snurrar resten med. På fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna bilar med handbroms bak är det kanske ok....
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Re:
Nä, det är enklare. Har inte varit med om att man kan "hänga upp" en fälg med skruvar, de bara trillar av. Har man dessutom en audi där skivan inte sitter fast i navet är det ett litet helvete att passa in allt.... På vilket sätt skulle det vara enklare att lägga kopparpasta på en hjulskruv? Kopparpasta läggs på centrumstyrningen och lite på mutterns/skruvens kona. Har man en gång lagt på gängan så brukar det räcka de närmsta 10 åren. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Håller med om att pinnbultar är att föredra i 99% av fallen när man plockar med hjul, en av de värsta grejerna med att plocka på hjul på en BMW är de förbaskade hjulbultarna
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fräsa egna hjulmuttrar
|
6774 besök totalt |