Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tiga grenrör svart eller rostfritt?
3264 besök totalt
Tidde
Svängsta
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Har gjort av med 3 grenrör på 4 somrar håller att köras med på gata och lite bus. Så fort det blir bana så spricker dem. Detta senaste grenröret hade jag en rostfri v-bandsfläns mot min precision 5862 och resten i svartstålsböjar det sprack runt om v-bands flänsen så har ju säkerligen använt fel tillsatsmaterial för att blanda de olika materialen. De andra grenrören jag haft i svart stål med en t4 fläns i svart till en annan turbo har fått sprickor mitt i materialet och vid sidan av svetsen lite olika ställen lagar man det så spricker det på annat ställe. jag har stagat upp kollektorn emot avgasflänsen så nära v-banden som möjligt. även stagat upp dp emot blocket före flexslangen. tänkte svetsa på ett öra på turbinen och bulta den i blocket denna gången. så jag har tre olika stag emot block och topp. Bilen i fråga är en Bmw e30 med volvo Rödblock levererade 489 whp och 713wnm körs på e85 varför jag använde rostfri fläns va för att precision inte säljer ngt annat. har någon förslag på något så jag får det till att hålla lite längre? svarva en fläns i svart eller bygga ett i rostfritt?

Vargön
Här sen Feb 2003

Har alla rören spruckit på samma ställe eller olika ställen? Har du koll på din avgastemperatur?
Vad har du använt för godstjocklek på rören?

Vid 500 grader C så har de flesta stål tappat 50% av sin sträckgräns eller mer.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Tiga grenrör svart eller rostfritt?

Tidde skrev:
Har gjort av med 3 grenrör på 4 somrar håller att köras med på gata och lite bus. Så fort det blir bana så spricker dem. Detta senaste grenröret hade jag en rostfri v-bandsfläns mot min precision 5862 och resten i svartstålsböjar det sprack runt om v-bands flänsen så har ju säkerligen använt fel tillsatsmaterial för att blanda de olika materialen. De andra grenrören jag haft i svart stål med en t4 fläns i svart till en annan turbo har fått sprickor mitt i materialet och vid sidan av svetsen lite olika ställen lagar man det så spricker det på annat ställe. jag har stagat upp kollektorn emot avgasflänsen så nära v-banden som möjligt. även stagat upp dp emot blocket före flexslangen. tänkte svetsa på ett öra på turbinen och bulta den i blocket denna gången. så jag har tre olika stag emot block och topp. Bilen i fråga är en Bmw e30 med volvo Rödblock levererade 489 whp och 713wnm körs på e85 varför jag använde rostfri fläns va för att precision inte säljer ngt annat. har någon förslag på något så jag får det till att hålla lite längre? svarva en fläns i svart eller bygga ett i rostfritt?

Det är inte helt enkelt att göra ett fungerande grenrör.

Nr 1, som du verkar ha gjort. Turboflänsen eller turboaggregatet ska hållas på plats även om du kapar bort grenröret. Behövs bra stag, tänk även på att om motorn rör sig får inte turbon brytas loss.

Nr 2, från brytpunkten. Flexbit snart efter turbon. Men även behöver grenröret kunna röra sig en del, rören blir längre i värme.

Missar man någon av punkterna ovan brukar rören spricka sönder, hela materialet är när det börjar spricka sönder utmattat så det spelar ingen roll om du lagar en spricka det spricker bredvid.

När du svetsar, för mycket temperatur och svetsning för länge kan åstadkomma att du utmattar materialet i förväg. Ganska mycket svartmaterial tål inte temperatur något bra, speciellt inte de temperaturer som blir vid överladdning.
Finns en del rostfria legeringar som är ganska lämpliga.

Svängsta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Alla rören sprack vid turboflänsen för att jag använt fel tillsats då flänsen är rostfri resten i svarta tryckkärlstuber lr vad det heter. har fått en som tillverkar en svart vbands fläns så ska bygga ett nytt grenrrör igen nr4 till denna bilen. lagade det första röret och det sprack mer lr mindre lika fort. blir sprutbyte så ska kunna kolla vad det är för temp i grenröret nu till våren..vad bör det max vara? med andra ord så har jag ingen aning om hur det stod till innan. har kollat upp med ett stag nu som jag tror ska fungera är osäker på att svetsa i avgashuset men tänkte bulta fast ett fäste i lagerdelen/turbin sedan in mot blocket. men vore roligt och veta vad för rostfritt material man ska använda även vilken tillsats för eventuell framtida rostfritt grenrör?

Karlstad
Här sen Apr 2008

Skippa rostfritt, det är den lätta vägen för alla hobbybyggare. thumbs up

Eller om du promt skall ha det, så är den "sämsta" legeringen SS321 samt ordentliga stag och flexdelar.

Och för guds skull glöm ALDRIG rotgas om ni mot förmodan svetsar grenrör i RF, kikat in i många RF grenrör med den vackra svampskogen i. Spröda svetsar och turboras till följd när glödskalen släpper.

Bollnäs
Här sen Jan 2005

Verkar vara väldigt olika de där. Mitt svartståls rör är Tigat migat å gasat på olika ställen olika ombyggnationer. Tung Holset turbo, kört med våldsamma avgastempar (felställd tändning) på isen långa pass, ingen stagning avgas som varit dåligt byggt å legat stumt mot karossen, aldrig spruckit andra vet jag har spräckt grenrör trots stagning lättare turbos å flex del på avgas. Kan det inte ha att göra lite också med hur rören är dragen om det spänner i sig självt när de blir varmt?

3264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande