Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Ny bromsteknik!
7535 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013


Trådstartare
Såg denna nyss!

Sjukt ballt!


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Något för grabbarna i TA-serien att spinna vidare på

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20104



"Kasta ankare" har ju använts som term förr, men detta var lite bokstavligt.

Hur modererar man bromskraften under trail-brake in mot spex?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Niklas Falk skrev:
"Kasta ankare" har ju använts som term förr, men detta var lite bokstavligt.

Hur modererar man bromskraften under trail-brake in mot spex?


Man får ha ett sånt där plastreglage som man har på dammsugaren för att reglera sugkraften.
MAX IIIIIIII MIN

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572



Och jag som tycker dagens vägar är spåriga hur blir inte vägarna om alla "plöjer" upp mittsektionen?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42272

Forumägare
Forumägare




Men bromsbalansen då

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?

Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Magnus Thomé skrev:



Men bromsbalansen då


Hehe, nya bromsvågarna kommer flytta damsugaren bakåt eller framåt i underredet på bilen


Enligt DI säger Autoliv att den inte kommit i produktion för att den är för effektiv...
http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/ny-bilbroms-ar-for-bra-for-att-lan . . . .

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5260



MaZ skrev:
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?

Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.


Håller med.

Saxat från DI: "För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom till exempel bältespännare - på grund av Torricellibromsens starka bromskraft", menar bolaget.

Vilken episk bullshit, bältesspännare som är dimensionerade för frontalkrock klarar inte av den monstruösa retardation som deras broms genererar?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Pontus Fyhr skrev:
MaZ skrev:
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?

Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.


Håller med.

Saxat från DI: "För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom till exempel bältespännare - på grund av Torricellibromsens starka bromskraft", menar bolaget.

Vilken episk bullshit, bältesspännare som är dimensionerade för frontalkrock klarar inte av den monstruösa retardation som deras broms genererar?


De menar kanske att bältessträckaren löser ut när man använder bromsen, har de tänkt att bromsen inte enbart ska vara en engångsgrej så är ju det ett problem.

För övrigt är ju tekniken gammal, Stiga har ju haft den på sina Snowracers i minst 30 år... :P

_________________
Mattias Meldert
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Om de pyrotekniska bältesförsträckarna löser ut pga den där så är bilens krocksensor felkalibrerad.

Troligen menar de att bilarna även ska utrustas med elektiska för-försträckare. Det finns redan på en del bilar, t ex Volvo XC90, i syfte att hjälpa till att positionera de åkande innan en eventuell krock. Autoliv säljer givetvis även sån teknik så det är ju inte oväntat att de anser att den behövs i fler bilar.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19031



Sitter väl redan i alla bilar som säljs i USA?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Bra innovation. Autoliv ligger i framkant. thumbs up

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Undrar om man drar med sig brunnslock om man kör över en sådan? då blir den ju verkningslös på nolltid.
ser andra nackdelar som gör att det inte funkar i verkligheten förutom platsbrist i bilar, allt annat underlag än plan hård asfalt/betong lär ju inte fungera.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Tokmeken skrev:
Undrar om man drar med sig brunnslock om man kör över en sådan? då blir den ju verkningslös på nolltid.
ser andra nackdelar som gör att det inte funkar i verkligheten förutom platsbrist i bilar, allt annat underlag än plan hård asfalt/betong lär ju inte fungera.


Eftersom att den ligger plant på marken så kommer den nog inte lyfta locket.
Möjligtvis flytta det lite i sidled.

Det beror väl på hur tjock luftkudden är och det är inget som säger att framtida modeller inte kan vara byggda i ett mer flexibelt/ledat material.
Tre plattor på vardera 20 cm påverkas nog inte nämnvärt av lite spår.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Funkar riktigt bra.
Mer än så kan jag inte säga... 😊

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 880



Finns elektriska försträckare som är reversibla.
Till skillnad från den pyrotekniska.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 83



Och folk säger att man inte kan bromsa sig in i framtiden.

_________________
Mikael Andersson
Citera
MMaxe
Göteborg
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8



robber skrev:
Och jag som tycker dagens vägar är spåriga hur blir inte vägarna om alla "plöjer" upp mittsektionen?


Eller på grusvägarna

_________________
Mikael Maxe
/Bmw Z3 Coupe -99
/Bmw e46 Touring -03
/VW Golf mk1 -82
Citera
Bilder o videos
Ny bromsteknik!
7535 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande