"Kasta ankare" har ju använts som term förr, men detta var lite bokstavligt.
Hur modererar man bromskraften under trail-brake in mot spex?
Man får ha ett sånt där plastreglage som man har på dammsugaren för att reglera sugkraften.
MAX IIIIIIII MIN
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572
12 Jun 2015 06:59
Och jag som tycker dagens vägar är spåriga hur blir inte vägarna om alla "plöjer" upp mittsektionen?
_________________ R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42271
Forumägare
12 Jun 2015 07:42
Men bromsbalansen då
_________________ Magnus Thomé
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030
12 Jun 2015 08:46
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?
Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.
_________________ David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5260
12 Jun 2015 10:01
MaZ skrev:
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?
Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.
Håller med.
Saxat från DI: "För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom till exempel bältespännare - på grund av Torricellibromsens starka bromskraft", menar bolaget.
Vilken episk bullshit, bältesspännare som är dimensionerade för frontalkrock klarar inte av den monstruösa retardation som deras broms genererar?
_________________ Pontus Fyhr
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462
12 Jun 2015 10:19
Pontus Fyhr skrev:
MaZ skrev:
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta?
Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten).
Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck?
Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie.
Håller med.
Saxat från DI: "För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom till exempel bältespännare - på grund av Torricellibromsens starka bromskraft", menar bolaget.
Vilken episk bullshit, bältesspännare som är dimensionerade för frontalkrock klarar inte av den monstruösa retardation som deras broms genererar?
De menar kanske att bältessträckaren löser ut när man använder bromsen, har de tänkt att bromsen inte enbart ska vara en engångsgrej så är ju det ett problem.
För övrigt är ju tekniken gammal, Stiga har ju haft den på sina Snowracers i minst 30 år... :P
_________________ Mattias Meldert
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
12 Jun 2015 10:45
Om de pyrotekniska bältesförsträckarna löser ut pga den där så är bilens krocksensor felkalibrerad.
Troligen menar de att bilarna även ska utrustas med elektiska för-försträckare. Det finns redan på en del bilar, t ex Volvo XC90, i syfte att hjälpa till att positionera de åkande innan en eventuell krock. Autoliv säljer givetvis även sån teknik så det är ju inte oväntat att de anser att den behövs i fler bilar.
_________________ Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249
14 Jun 2015 15:22
Undrar om man drar med sig brunnslock om man kör över en sådan? då blir den ju verkningslös på nolltid.
ser andra nackdelar som gör att det inte funkar i verkligheten förutom platsbrist i bilar, allt annat underlag än plan hård asfalt/betong lär ju inte fungera.
_________________ MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
23 Jun 2015 12:02
Tokmeken skrev:
Undrar om man drar med sig brunnslock om man kör över en sådan? då blir den ju verkningslös på nolltid.
ser andra nackdelar som gör att det inte funkar i verkligheten förutom platsbrist i bilar, allt annat underlag än plan hård asfalt/betong lär ju inte fungera.
Eftersom att den ligger plant på marken så kommer den nog inte lyfta locket.
Möjligtvis flytta det lite i sidled.
Det beror väl på hur tjock luftkudden är och det är inget som säger att framtida modeller inte kan vara byggda i ett mer flexibelt/ledat material.
Tre plattor på vardera 20 cm påverkas nog inte nämnvärt av lite spår.