| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmarstag av gängstav?
|
3840 besök totalt |
|
Borde väl gå att bygga ställbara kränghämmarstag av galvad gängstav och uniballs, eller är det något jag förbiser?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Välj en gängad stång av tillräckligt hög hållfasthet, inte en omärkt mjukoststång.
Normalt sett har grovgängad metrisk stång en färgmarkering i änden för att indikera hållfasthet. Omärkt - 4.8 Gul - 8.8 Vit - 10.9 (vilken bör vara det du väljer i detta fall) Röd- RF A4 50-70 Orange - RF A4 80 Grön - RF A2 70 Se till att få tillräckligt med gängingrepp i länkhuvudena. Minst 1xd. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
du lär nog ha typ m10 i storlek också beroende på utväxling och bilvikt, för att kompensera för de spänningskoncenrationer gängorna ger upphov till. jag har slitit av m10 av låg kvalitet i alla fall. bilen blev rätt lustig då
_________________ MVH |
||||
|
Re:
Man brukar vilja ha minst 1 varv som är genom muttern, annars är gängans hållfasthet för tre varv samma som tvärsnittet på en bult/stång med klassning 8.8 . _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Då det är frågan om länkhuvuden med bottenhål så blir det ingen utstickande fri gänga. Att hålla sig till 1d ingrepp ger vanligen utrymme för att slippa behöva räkna bort ingångsfaser etc. på det effektiva ingreppet. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Tackar för alla tips!
Var får man tag i vinkellänkar i vettiga dimensioner och kvalitet till bra pris? Mechanum i stan ville ha 350 spänn stycket och jag behöver 8 st... Håller Biltemas, tro?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Re:
De hade klart vettiga priser och grejerna ser riktigt fina ut! Bara hem och mäta och handla loss. Tack!
||||
|
Ser nu att de mest har långa "turnbuckles". Så pass långa att deras kortaste är 70 mm vilket gör att hela kränghämmarstaget blir ställbart mellan 100-130 mm. På Miatan är originalstagen 105 mm och på en sänkt bil så hade de gärna fått vara kanske 95 mm. Till det är den 70 mm-turnbucklen bara M6. Håller det verkligen, tror vi?
||||
|
Kolla på Wiberger om de har det du söker. Vettiga priser. Handla över disk i Göteborg!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Borde ju göra det. Lurar på hur djupa gängorna är dock. Kanske får maila och be om en ritning för de specar inte det vad jag har hittat.
Kikade på dem först! Hittar dock inga "turnbuckles", men det var ju å andra sidan inte planen från början heller...
||||
|
Vet inte hur det ser ut på din bil men jag har kapat ett stag , gängat M10 och använder långmutter.
Har funkat på två bilar iaf, den gamle har nog 1000varv på bana vid det här laget.
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3840 besök totalt |