| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring FA20 motorn
|
8467 besök totalt |
|
Erik och Rickard!!!
Måste vell gå alldeles utmärkt att bara köpa det nödvändigaste och sedan bygga grenrör/up pipe/down pipe själv, köpa typ evo 8,9 ic begagnat (tycker dom verkade vara av bra och stor standard på min E8 jag hade, dra egna alu rör och så vidare, borde ju kunna komma undan relativt billigt då, jag säger relativt för allt med bil hobby och motorsport kostar bara någon enstaka krona, när det diskuteras hemma
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
|
Re:
Typ så tänker jag. Även om kitet från fullrace säkert är grymt, går det att få mer bang for the buck med lite hemmapul
Ska du ha så högt komp får man ju vara försiktig med ladd så topparna inte reser sig eller cylinderväggarna börjar ge sig, har du koll på vad FA20 klarar ur den aspekten?
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Helst vill jag klara mig på runt 0.5-0.6 i ladd och runt 300whp
De laddar dom ju på orginal 12.5:1 men hur de håller för ordentlig körning på bana? Antagligen inte jätte bra.
Men jag har inte övergivet tanken på 13.5:1 heller, ska bara få fram något broms papper att studera från ACE först
Blir ju en mindre kostnad så, men mycket mindre effekt förstås. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
|
Re:
Med så låga laddtrycksmål borde ju något billigare aggregat än EFR duga, kan man tycka Finns ju en mindre variant än 6258 också (6255?), men vet ej om den har twinscroll. På min subarun når VF35an 0,5 bar vid ~3000 rpm och 1,45 bar vid ~3800 rpm på fyran (svep från 1800rpm) Segdragning på sexan når jag 0,5 vid ~2600rpm och 1,45bar vid ~3100 Sådana aggregat dyker ju upp lite då och då, iofs är det single scroll och turbons flås/mottryck kanske börjar bli begränsande på topp. Men för så blygsamt mål skulle inte jag börja med ett aggregat för 14000kr
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Jo visst går det att bygga billigare själv
Men få som bygger bra grenrör som håller och det drar iväg med flänsar och allt rostfritt material så räkna med 20 turbo 10 grenrör 5 dp osv 5 ic osv 5 extra _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Ingen som kör med Rotrex på den motorn, ofta en mild lösning för motorn och man slipper grenrörsproblematiken?
Men momentkurvorna är ju naturligtvis lite olika, och helst vill man ju ha elmotorkurva... |
||||||
|
Re:
Mina tankar går till FA20DIT, ska kolla vilken typ av turbo den maskinen har, men det är en twinscroll i alla fall
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
|
Re:
Jo de blir ju en del utgifter. Men glöm inte att jag är omgiven av rostfria och svarta rör i alla des olika klassningar och material, plåt ämnen mm mm, jobbar på bruket ja vet du
Så jag kan köpa billigt Så grenrör och dp klart + en bra kolektor från CP service då förstås. Men då var de ju bara resten då
||||||
|
Re:
Jo oj ja, de finns väldigt många olika kitt med den lösningen att köpa. Och relativt biliga också gämfört med turbo kiten. HKS gt uppe i version 3 nu - 300+ whp e85 egen byggd typ rotrex. Kraftwerks c30-94 enhet tror jag dom tog ur runt 360whp E85 Jacksonracing dålig kol på vad dom brukar få ut på de kittet, vet inte riktigt vilken enhet dom kör heller? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
|
FA20DIT kör med någong Garret twinscroll historia orginal, verkar vara ett bra men underligt utformat agregat, men betalar nå 1600$ för begagnat som med allsäkerhet är glid lagrad också, de gör jag inte
I alla fall verkar FA20DIT ha 10.6:1 i komp och ett ladd på 1.0bar
||||||
|
Borde väl funka att åka med nåt av dom mindre garret gt aggen,typ gt2860r
Dom håller ju vettiga priser http://www.gikturbo.se/performance/t _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
|
Re:
Vill väldigt gärna åka tw scroll om jag ska överladda, vill löpa linan ut då så att säga om jag ändå ska kosta på och ha en jäkligt fin spol med cirka 10 i grund komp. "Rocket out of the corner"
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring FA20 motorn
|
8467 besök totalt |