Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring FA20 motorn
<<   1, 2
8467 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Erik och Rickard!!!
Måste vell gå alldeles utmärkt att bara köpa det nödvändigaste och sedan bygga grenrör/up pipe/down pipe själv, köpa typ evo 8,9 ic begagnat (tycker dom verkade vara av bra och stor standard på min E8 jag hade, dra egna alu rör och så vidare, borde ju kunna komma undan relativt billigt då, jag säger relativt för allt med bil hobby och motorsport kostar bara någon enstaka krona, när det diskuteras hemma

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

Fricke.w skrev:
Erik och Rickard!!!
Måste vell gå alldeles utmärkt att bara köpa det nödvändigaste och sedan bygga grenrör/up pipe/down pipe själv, köpa typ evo 8,9 ic begagnat (tycker dom verkade vara av bra och stor standard på min E8 jag hade, dra egna alu rör och så vidare, borde ju kunna komma undan relativt billigt då, jag säger relativt för allt med bil hobby och motorsport kostar bara någon enstaka krona, när det diskuteras hemma

Typ så tänker jag. Även om kitet från fullrace säkert är grymt, går det att få mer bang for the buck med lite hemmapul

Fricke.w skrev:
Wärhner skrev:
Överladdning på FA20 motorn så skall du nog börja fundera på smidda kolvar och stakar mm först.

Min vän och teamkamrat har ju lyckats kröka vevstakarna i sin BRZ med kompressor/E85 och ca 300whp.

Japp exakt 👍🏻
Skrev de högre upp, ska jag överladda blir de smid botten, men tänker inte gå under 10.0:1 i komp, vill ha grym respons sen att de inte kommer gå att plocka ur några höga effekter är inte så negativt för min del.
Sen ska man även ha klart för sig, att de krävs riktigt stor kylare till olja och ordentligt genom strömning till alla kylare, FA20 bygger jäkligt mycket värme redan som sugis och alla jag set på forum och tuben som kör FI och ordentlig track duty med FA20 har problem med att värmen skjuter i höjden efter ett par varv, även jag

Ska du ha så högt komp får man ju vara försiktig med ladd så topparna inte reser sig eller cylinderväggarna börjar ge sig, har du koll på vad FA20 klarar ur den aspekten?

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Helst vill jag klara mig på runt 0.5-0.6 i ladd och runt 300whp
De laddar dom ju på orginal 12.5:1 men hur de håller för ordentlig körning på bana? Antagligen inte jätte bra.
Men jag har inte övergivet tanken på 13.5:1 heller, ska bara få fram något broms papper att studera från ACE först
Blir ju en mindre kostnad så, men mycket mindre effekt förstås.

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

Fricke.w skrev:
De laddar dom ju på orginal 12.5:1 men hur de håller för ordentlig körning på bana? Antagligen inte jätte bra.
Men jag har inte övergivet tanken på 13.5:1 heller, ska bara få fram något broms papper att studera från ACE först

Med så låga laddtrycksmål borde ju något billigare aggregat än EFR duga, kan man tycka

Finns ju en mindre variant än 6258 också (6255?), men vet ej om den har twinscroll.

På min subarun når VF35an 0,5 bar vid ~3000 rpm och 1,45 bar vid ~3800 rpm på fyran (svep från 1800rpm)
Segdragning på sexan når jag 0,5 vid ~2600rpm och 1,45bar vid ~3100
Sådana aggregat dyker ju upp lite då och då, iofs är det single scroll och turbons flås/mottryck kanske börjar bli begränsande på topp.
Men för så blygsamt mål skulle inte jag börja med ett aggregat för 14000kr

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Jo visst går det att bygga billigare själv

Men få som bygger bra grenrör som håller och det drar iväg med flänsar och allt rostfritt material så räkna med

20 turbo
10 grenrör
5 dp osv
5 ic osv
5 extra

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ingen som kör med Rotrex på den motorn, ofta en mild lösning för motorn och man slipper grenrörsproblematiken?
Men momentkurvorna är ju naturligtvis lite olika, och helst vill man ju ha elmotorkurva...

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Erik Nilsson skrev:
Fricke.w skrev:

Med så låga laddtrycksmål borde ju något billigare aggregat än EFR duga, kan man tycka

Finns ju en mindre variant än 6258 också (6255?), men vet ej om den har twinscroll.

På min subarun når VF35an 0,5 bar vid ~3000 rpm och 1,45 bar vid ~3800 rpm på fyran (svep från 1800rpm)
Segdragning på sexan når jag 0,5 vid ~2600rpm och 1,45bar vid ~3100
Sådana aggregat dyker ju upp lite då och då, iofs är det single scroll och turbons flås/mottryck kanske börjar bli begränsande på topp.
Men för så blygsamt mål skulle inte jag börja med ett aggregat för 14000kr

Mina tankar går till FA20DIT, ska kolla vilken typ av turbo den maskinen har, men det är en twinscroll i alla fall thumbs up + att den maskinen och turbo utklassade ju EJ257 motorn på effekt svepet så de stod härliga till

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Jo visst går det att bygga billigare själv

Men få som bygger bra grenrör som håller och det drar iväg med flänsar och allt rostfritt material så räkna med

20 turbo
10 grenrör
5 dp osv
5 ic osv
5 extra

Jo de blir ju en del utgifter.
Men glöm inte att jag är omgiven av rostfria och svarta rör i alla des olika klassningar och material, plåt ämnen mm mm, jobbar på bruket ja vet du
Så jag kan köpa billigt thumbs up
Så grenrör och dp klart + en bra kolektor från CP service då förstås.
Men då var de ju bara resten då

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ingen som kör med Rotrex på den motorn, ofta en mild lösning för motorn och man slipper grenrörsproblematiken?
Men momentkurvorna är ju naturligtvis lite olika, och helst vill man ju ha elmotorkurva...

Jo oj ja, de finns väldigt många olika kitt med den lösningen att köpa.
Och relativt biliga också gämfört med turbo kiten.
HKS gt uppe i version 3 nu - 300+ whp e85 egen byggd typ rotrex.
Kraftwerks c30-94 enhet tror jag dom tog ur runt 360whp E85
Jacksonracing dålig kol på vad dom brukar få ut på de kittet, vet inte riktigt vilken enhet dom kör heller?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Ja då blir det billigt

Då är det bara tillverkningen som är kvar.

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
FA20DIT kör med någong Garret twinscroll historia orginal, verkar vara ett bra men underligt utformat agregat, men betalar nå 1600$ för begagnat som med allsäkerhet är glid lagrad också, de gör jag inte thumbs down
I alla fall verkar FA20DIT ha 10.6:1 i komp och ett ladd på 1.0bar

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Vet att Niklas frågade efter flöden på topparna, har nu hittat ett digram i alla fall från en trim firma over there.

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Borde väl funka att åka med nåt av dom mindre garret gt aggen,typ gt2860r
Dom håller ju vettiga priser
http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/gt2860r-garre . . . .

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Mange K skrev:
Borde väl funka att åka med nåt av dom mindre garret gt aggen,typ gt2860r
Dom håller ju vettiga priser
http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/gt2860r-garre . . . .

Vill väldigt gärna åka tw scroll om jag ska överladda, vill löpa linan ut då så att säga om jag ändå ska kosta på och ha en jäkligt fin spol med cirka 10 i grund komp.
"Rocket out of the corner"

Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring FA20 motorn
<<   1, 2
8467 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande