Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4923 besök totalt |
Vikten av oljebyte i tid
Det finns dom som sköter sina motorer bättre och dom som sköter sina öhhhh...... sämre ![]() Dom föregående ägarna till min Fiero tillhör absolut den senare kategorin för det är f-n det värsta jag sett, jag har ju haft mina aningar vid oljebytena då jag kikat ner i ventilkåpan,det konstiga är att motor gick som normalt innan jag rev ner den. Titta å gråt ![]() ![]() Undersidan på insuget ![]() Efter lite grovrengöring för att jämföra, behöver inte skrubba mer då blocket ändå ska skrotas, men det är inte ofta man kan plocka bort oljan i motorn för hand ![]() ![]() _________________ Tomas Andersson Pontiac Fiero -87 Såld BMW 525 -05 |
||||||||
Re: Vikten av oljebyte i tid
Ser ungefär likadant ut på många 'longlife' servade moderna bilar ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Är säkert körd med aldeles förlångt mellan oljebytena med mineralolja som är betydligt sämre än syntet på att hålla motorn ren. Sen beror det mycket på vilken kvalite oljan har. Bara samma viskositet innebär inte att oljan är lika bra på att förhindra avlagringar inne i motorn. Spelar också stor roll hur motorn körs, stadskörning korta sträckor är inte bra.
Min Honda från 2011 verkar inte köra longlife. Kommer ungefär 800 mil på ett oljebyte och sen tycker den automatiska serviceintervallet att det är dags för oljebyte. Blir tredje oljebytet i år, men risken för avlagringar i motorn borde vara minimal ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Sen är det väl så att det finns vissa som byter oljan på våren när dom plockar fram sommarbilen (om dom ens byter varje år ),sen körs bilen hela sommarn och ställs in på hösten med den skitiga oljan i, vilket gör att en del av skiten i oljan sätter sig över vintern.
_________________ Tomas Andersson Pontiac Fiero -87 Såld BMW 525 -05 |
||||||||
Eller så går man bara på milen mellan service intervallen, och på en "sommarbil" kan det gå 2 till 3 år innan milen har samlat på sig.
Så för mig är korrekt servicebok ingen garanti att bilen är ordentligt servad. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Re:
Men om du ÄVEN tittar på både miltal och datum i serviceboken framgår det ju ganska snabbt och enkelt ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Helrätt ![]() _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||||
Tror mer på att byta efter behov, 2500 mil är ju för långt tycker jag och det ser man ju på många moderna motorer som har problem med oljeklegg.
Men t ex scanias euro 6 dieslar har upp till 12 000 mil i oljebytesintervall på motorn för vissa drifter. 50 000 mil på växellådsoljan tror jag. 500 mil skulle jag inte byta på en gammalluftkyld mc, på min bruks diesel som jag ett tag körde 4000 mil på ett år orkan man ju inte byta 8 ggr på ett år.. 1500 mil känns ok för en bil som går 90% motoväg och långa sträckor. Å andra sidan finns det ju rejsmotorer där man byter olja efter ett par km.. _________________ Karl Vestgöte |
||||||||
Re:
Hur länge måste bilen stå still över vintern för att skiten ska sätta sig? Jag brukar serva min på vårkanten, men vintersäsongen här är ganska kort. Körde en sväng förra helgen, men nu blir det nog en paus på några veckor... _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Re:
Serva Innan avställning= inget klägg som kan fastna _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Re:
Och den nya oljan blir inte dålig av att stå stilla i motorn över vintern? Låter iaf vettigt att serva i slutet av säsongen istället för i början så det blir nog en ny vana för mig framöver. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Re:
Nej, den är inte utsatt för så mycket alls där den ligger i tråget. Sedan ligger det ren och fin oljefilm på alla lagerytor också. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4923 besök totalt |