Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vikten av oljebyte i tid
4923 besök totalt
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Vikten av oljebyte i tid

Det finns dom som sköter sina motorer bättre och dom som sköter sina öhhhh...... sämre
Dom föregående ägarna till min Fiero tillhör absolut den senare kategorin för det är f-n det värsta jag sett, jag har ju haft mina aningar vid oljebytena då jag kikat ner i ventilkåpan,det konstiga är att motor gick som normalt innan jag rev ner den.

Titta å gråt

Undersidan på insuget

Efter lite grovrengöring för att jämföra, behöver inte skrubba mer då blocket ändå ska skrotas, men det är inte ofta man kan plocka bort oljan i motorn för hand

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vikten av oljebyte i tid

Pajen skrev:
Det finns dom som sköter sina motorer bättre och dom som sköter sina öhhhh...... sämre
Dom föregående ägarna till min Fiero tillhör absolut den senare kategorin för det är f-n det värsta jag sett, jag har ju haft mina aningar vid oljebytena då jag kikat ner i ventilkåpan,det konstiga är att motor gick som normalt innan jag rev ner den.

Titta å gråt

Undersidan på insuget

Efter lite grovrengöring för att jämföra, behöver inte skrubba mer då blocket ändå ska skrotas, men det är inte ofta man kan plocka bort oljan i motorn för hand

Ser ungefär likadant ut på många 'longlife' servade moderna bilar

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Det där var inget Cheva BB , såg vi inte stötstängerna på

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

"That will SPAM right out....."
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är säkert körd med aldeles förlångt mellan oljebytena med mineralolja som är betydligt sämre än syntet på att hålla motorn ren. Sen beror det mycket på vilken kvalite oljan har. Bara samma viskositet innebär inte att oljan är lika bra på att förhindra avlagringar inne i motorn. Spelar också stor roll hur motorn körs, stadskörning korta sträckor är inte bra.

Min Honda från 2011 verkar inte köra longlife. Kommer ungefär 800 mil på ett oljebyte och sen tycker den automatiska serviceintervallet att det är dags för oljebyte. Blir tredje oljebytet i år, men risken för avlagringar i motorn borde vara minimal

Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Sen är det väl så att det finns vissa som byter oljan på våren när dom plockar fram sommarbilen (om dom ens byter varje år ),sen körs bilen hela sommarn och ställs in på hösten med den skitiga oljan i, vilket gör att en del av skiten i oljan sätter sig över vintern.

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Eller så går man bara på milen mellan service intervallen, och på en "sommarbil" kan det gå 2 till 3 år innan milen har samlat på sig.
Så för mig är korrekt servicebok ingen garanti att bilen är ordentligt servad.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Daniel Engström skrev:
Eller så går man bara på milen mellan service intervallen, och på en "sommarbil" kan det gå 2 till 3 år innan milen har samlat på sig.
Så för mig är korrekt servicebok ingen garanti att bilen är ordentligt servad.

Men om du ÄVEN tittar på både miltal och datum i serviceboken framgår det ju ganska snabbt och enkelt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Wow!

Själv byter jag 500:e mil på både svenne- och rolig-bilen. Enl instruktionen på båda bilarna är det egentligen 2500 mil mellan bytena. Men jag är knäpp.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

BTG skrev:
Wow!

Men jag är knäpp.

Japp

Kunde bara inte låta bli

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Så här ser oljan ut på Porschen vid byte...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

@M:
@T: Great minds...

Borås
Här sen Jan 2008

Re:

BTG skrev:
Wow!

Själv byter jag 500:e mil på både svenne- och rolig-bilen. Enl instruktionen på båda bilarna är det egentligen 2500 mil mellan bytena. Men jag är knäpp.

Helrätt thumbs up

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Tror mer på att byta efter behov, 2500 mil är ju för långt tycker jag och det ser man ju på många moderna motorer som har problem med oljeklegg.
Men t ex scanias euro 6 dieslar har upp till 12 000 mil i oljebytesintervall på motorn för vissa drifter. 50 000 mil på växellådsoljan tror jag.

500 mil skulle jag inte byta på en gammalluftkyld mc, på min bruks diesel som jag ett tag körde 4000 mil på ett år orkan man ju inte byta 8 ggr på ett år.. 1500 mil känns ok för en bil som går 90% motoväg och långa sträckor.

Å andra sidan finns det ju rejsmotorer där man byter olja efter ett par km..

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

Pajen skrev:
Sen är det väl så att det finns vissa som byter oljan på våren när dom plockar fram sommarbilen (om dom ens byter varje år ),sen körs bilen hela sommarn och ställs in på hösten med den skitiga oljan i, vilket gör att en del av skiten i oljan sätter sig över vintern.

Hur länge måste bilen stå still över vintern för att skiten ska sätta sig?
Jag brukar serva min på vårkanten, men vintersäsongen här är ganska kort. Körde en sväng förra helgen, men nu blir det nog en paus på några veckor...

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

david-o skrev:
Pajen skrev:

Jag brukar serva min på vårkanten, men vintersäsongen här är ganska kort. Körde en sväng förra helgen, men nu blir det nog en paus på några veckor...
j
Serva Innan avställning= inget klägg som kan fastna

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

cat7even skrev:
david-o skrev:
Pajen skrev:

j

Och den nya oljan blir inte dålig av att stå stilla i motorn över vintern?

Låter iaf vettigt att serva i slutet av säsongen istället för i början så det blir nog en ny vana för mig framöver.

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

david-o skrev:
cat7even skrev:
david-o skrev:
Pajen skrev:

j

Och den nya oljan blir inte dålig av att stå stilla i motorn över vintern?

Låter iaf vettigt att serva i slutet av säsongen istället för i början så det blir nog en ny vana för mig framöver.

Nej, den är inte utsatt för så mycket alls där den ligger i tråget. Sedan ligger det ren och fin oljefilm på alla lagerytor också.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

david-o skrev:

thumbs up

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Vikten av oljebyte i tid
4923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande