Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor om karosserikitt
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (31386 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Frågor om karosserikitt

Jag har lagt märke till att när karosser görs i ordning så lackar man med tex Hagmans gula närmast plåten och sen har man ibland något grått karosserikitt i skarvar.
Till mina frågor:
- är detta kitt viktigt?
- vad har detta kitt för funktion? Att hålla tätt mot fukt när karossen rör på sej och Hagmans gula spricker?
- ska kittet användas överallt där karossen är svetsad? Eller räcker det där karossen är punktsvetsad?
- vilket kitt är bra och hyfsat lätt att få tag i?
- hur applicerar man kittet? Med tummen?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Man brukar använda karosserikitt på ställen där det kan komma in vatten i kupén tex. Torpedväggen, trösklar, dörrstolpar osv. Även golvet och i bagageutrymme där det är nödvändigt.
Kittet stelnar inte på samma sätt som spackel utan det är lite flexibelt. Bra om man vill att karossen ska hålla tätt i några år.
Karosserikitt finns på Biltema, vanlig tub som en silikonspruta. Man kan stryka ut kittet med tummen om man vill.

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Vettefasen varför jag kom att tänka på dom här filmerna när det pratas om karosserikitt...
Men, spola fram en bit så ser du en variant på att aplicera kitt... eller så ser du hela filmen som är rätt rolig

http://www.youtube.com/watch?v=G6L7or_-V0w&feature=related
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag brukar lägga ut en sträng med först och sedan "dra ut den" med en lagom stor pensel. Ger även lite originallikt utseende.

Vad gäller karosserikitt så är det min erfarenhet att Terosons Terostat 1K-PUR är överlägsen Hagmans version.

Hagmans sjunker och spricker vilket Terostat inte gör. Den beter mycket mer som det där fabrikskittet som sitter som berget utan bli hårt.

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Man brukar använda karosserikitt på ställen där det kan komma in vatten i kupén tex. Torpedväggen, trösklar, dörrstolpar osv.

GunnarÖ skrev:
Ger även lite originallikt utseende.

Så det har alltså bara med vattengenomträngning vid glipor och utseende att göra? Jag misstänkte det men blev osäker eftersom vissa karosser får alla svetsskarvar kittade oavsett glipa eller inte.

GunnarÖ skrev:
Vad gäller karosserikitt så är det min erfarenhet att Terosons Terostat 1K-PUR är överlägsen Hagmans version.

Hagmans sjunker och spricker vilket Terostat inte gör. Den beter mycket mer som det där fabrikskittet som sitter som berget utan bli hårt.

Tackar, sånna här tips gillas skarpt! Var köper man detta kitt?

Göteborg
Här sen Mar 2003

Jag tycker inte Biltemas funkar bra, Hagmans var bättre. Sen kanske Teroson är ännu bättre.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Biltemas fungerade riktigt dåligt när jag testade den sist, kan inte rekommendera den! Jag kör med VW original kitt och det fungerade mycket bättre.

Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005

fick klämt på lite biltema kitt vid något tillfälle och det torkade "aldrig" medans tex hagmans var torrt på någon(några dagar) lackade över biltemas och hagmans samtidigt, men färgen klibba i flera veckor ovanpå biltema kittet!

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

+1 på att Biltemas produkt suger. Det måste vara avsett för något annat ändamål. thumbs down

Sist jag skulle handla karosserikitt fick jag tag på Plastic Paddings variant. Har dock inte hunnit prova ännu. Är det användbart, nå'n som vet?

Rice and shine
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Re:

I mitt fall har Teroson-kittet köpts hos min lokala Autoexperten. Du bör hitta det hos närmaste Autoexperten, Meca, Mekonomen eller vad det nu står på dörren till din favoritreservdelsnasare.
calle_o skrev:
Var köper man detta kitt?

Jag har fått känslan att detta med karosserikitt verkar vara en sådan där produkt där man får vad betalar för. Dvs de dyrare produkterna är också bättre.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Lars Falk skrev:
Plastic Paddings variant

Acrylbaserad, gav ingen vidare vidhäftning, kändes nästan som billig latex

Teroson is the shit thumbs up har en gammal burk som börjat sega till sig efter 15 år, dax att köpa ny så jag är oxå nyfiken på var...

Edit: var ner i garaget och kollade, Terolan special står det på burken. Det verkar vara Henkel som äger varumärket, dom som säljer loc-tite kan kanske fixa. Länk till joxet här

Edit 2: snyggade till länken, Tack Eric thumbs up

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

r-2 skrev:
Lars Falk skrev:
Plastic Paddings variant

Acrylbaserad, gav ingen vidare vidhäftning, kändes nästan som billig latex

Teroson is the shit thumbs up har en gammal burk som börjat sega till sig efter 15 år, dax att köpa ny så jag är oxå nyfiken på var...

Edit: var ner i garaget och kollade, Terolan special står det på burken. Det verkar vara Henkel som äger varumärket, dom som säljer loc-tite kan kanske fixa. http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/SID-0AC83309-A436B6D4/henkel_ses/hs.xsl/3797_SES_HTML.htm?iname=Terolan+Special+Vehicle+Body+Sealant+Brushable&countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=1000000VILC

öhhh, hur gör man för att göra en snyggare länk så man slipper se hela urrlen

OT:
Håll musen över "URL" knappen så får du koden som du ska skriva av strax över textfönstret.
Länkt till Henkel

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: Frågor om karosserikitt

Nån som testat pl400? forumet på byggahus.se säger att den går att måla över, men frågan är om det funkar på bil och billack

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Jag fick följande mail från Henkel ang. ÅF för Teroson:
"På vår hemsida (se länken nedan) kan du söka på återförsäljare nära dig.
http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/2907_SES_HTML.htm
Vi kan tyvärr inte se vilka av våra kunder som har produkten på lager, men de flesta kan ju beställa hem produkten till dig om du vill köpa den."

Gottröra
Här sen Okt 2005

Re: Frågor om karosserikitt

jol skrev:
Nån som testat pl400? forumet på byggahus.se säger att den går att måla över, men frågan är om det funkar på bil och billack

om man målar över PL-400 med enkomp-färg är risken att den aldrig torkar stor. Den jag använde var oljebaserad, PL är petroliumbaserat har jag för mig. Har lyckats få det att funka med 2-komp polyuretan över PL. Vattenbaserat på PL vet jag inte men kanske...?

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

de flesta billiga jag tetsat har vart rent ut sagt skit.

nu senast köpte jag hagmans på 1 litersburk,
ställde burken på elemntet nån halvtimme sen gick den att pensla som en riktigt tjock färg, var torrt på 10-15min å sen kunde man dra över ett ritkgit tjockt lager till, 30min senare körde jag 2-k grund över, kanoners thumbs up

kunde täcka igen springor på 3-4mm på två penslingar vilket är helt ok...

billigt var det med, kosta väll 200 spänn för en 1litersburk om jag minns rätt

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

http://www.dualsmp.com/products-detail.asp?PageID=22&Titel=EN%20IS . . . .

Sånt har vi att limma och foga med på jobbet, ska vara silikonfritt och övermålningsbart ...
Vad det kostar och var man får tag i det vete fåglarna däremot

Det skulle jag nog använda om jag skulle kitta kaross, men det är för att jag har det tillgängligt ...

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Vad ska man använda om man har större springor/spalter, typ 10+ mm, som måste tätas?

original satt det på min bil (911 -69) något "tjär-indrängt-skumgummi" liknande material som fortfarande var klibbigt efter 42 år. Detta satt som en plugg sedan låg det karrosserikitt utanpå precis som i alla skarvar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

karosserikitt idag?

Gammal tråd...

Men hur är det idag, har Hagmans blivit bättre?
och hur är plastic padding karosserikitt idag?

Är bara dessa som verkar finnas i butiker idag..

(Teroson RB 53 finns det ju ingen som har på lager..)

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Wurth limtätmassa är kanon, lite tungtryckt med handspruta men är fin att dra av, blir lagom hård och funkar bra att måla över med det mesta sen.
Körde hela min opel för 5 år sen och det ser kanonbra ut än idag.

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re: karosserikitt idag?

RallyQuattro skrev:
Gammal tråd...
(Teroson RB 53 finns det ju ingen som har på lager..)

Har det bytt namn?
http://verktygsboden.se/karosseritaetning

Citera
Skruva banåkabil
Frågor om karosserikitt
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (31386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande