| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor om karosserikitt
|
24 besök senaste veckan (31386 totalt) |
|
Frågor om karosserikitt
Jag har lagt märke till att när karosser görs i ordning så lackar man med tex Hagmans gula närmast plåten och sen har man ibland något grått karosserikitt i skarvar. Till mina frågor: - är detta kitt viktigt? - vad har detta kitt för funktion? Att hålla tätt mot fukt när karossen rör på sej och Hagmans gula spricker? - ska kittet användas överallt där karossen är svetsad? Eller räcker det där karossen är punktsvetsad? - vilket kitt är bra och hyfsat lätt att få tag i? - hur applicerar man kittet? Med tummen?
_________________ Calle Olsson |
||||||
|
Man brukar använda karosserikitt på ställen där det kan komma in vatten i kupén tex. Torpedväggen, trösklar, dörrstolpar osv. Även golvet och i bagageutrymme där det är nödvändigt.
Kittet stelnar inte på samma sätt som spackel utan det är lite flexibelt. Bra om man vill att karossen ska hålla tätt i några år. Karosserikitt finns på Biltema, vanlig tub som en silikonspruta. Man kan stryka ut kittet med tummen om man vill. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Vettefasen varför jag kom att tänka på dom här filmerna när det pratas om karosserikitt...
Men, spola fram en bit så ser du en variant på att aplicera kitt... eller så ser du hela filmen som är rätt rolig
http://www.youtube.com/watch?v=G6L7o |
||||||
|
Jag brukar lägga ut en sträng med först och sedan "dra ut den" med en lagom stor pensel. Ger även lite originallikt utseende.
Vad gäller karosserikitt så är det min erfarenhet att Terosons Terostat 1K-PUR är överlägsen Hagmans version. Hagmans sjunker och spricker vilket Terostat inte gör. Den beter mycket mer som det där fabrikskittet som sitter som berget utan bli hårt. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
Re:
Så det har alltså bara med vattengenomträngning vid glipor och utseende att göra? Jag misstänkte det men blev osäker eftersom vissa karosser får alla svetsskarvar kittade oavsett glipa eller inte.
Tackar, sånna här tips gillas skarpt! Var köper man detta kitt? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
fick klämt på lite biltema kitt vid något tillfälle och det torkade "aldrig" medans tex hagmans var torrt på någon(några dagar) lackade över biltemas och hagmans samtidigt, men färgen klibba i flera veckor ovanpå biltema kittet!
_________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||||
|
+1 på att Biltemas produkt suger. Det måste vara avsett för något annat ändamål.
Sist jag skulle handla karosserikitt fick jag tag på Plastic Paddings variant. Har dock inte hunnit prova ännu. Är det användbart, nå'n som vet? |
||||||
|
Re:
I mitt fall har Teroson-kittet köpts hos min lokala Autoexperten. Du bör hitta det hos närmaste Autoexperten, Meca, Mekonomen eller vad det nu står på dörren till din favoritreservdelsnasare.
Jag har fått känslan att detta med karosserikitt verkar vara en sådan där produkt där man får vad betalar för. Dvs de dyrare produkterna är också bättre. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Acrylbaserad, gav ingen vidare vidhäftning, kändes nästan som billig latex
Teroson is the shit Edit: var ner i garaget och kollade, Terolan special står det på burken. Det verkar vara Henkel som äger varumärket, dom som säljer loc-tite kan kanske fixa. Länk till joxet här Edit 2: snyggade till länken, Tack Eric _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||
|
Re:
OT: Håll musen över "URL" knappen så får du koden som du ska skriva av strax över textfönstret. Länkt till Henkel _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Jag fick följande mail från Henkel ang. ÅF för Teroson:
"På vår hemsida (se länken nedan) kan du söka på återförsäljare nära dig. http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/he Vi kan tyvärr inte se vilka av våra kunder som har produkten på lager, men de flesta kan ju beställa hem produkten till dig om du vill köpa den." _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Re: Frågor om karosserikitt
om man målar över PL-400 med enkomp-färg är risken att den aldrig torkar stor. Den jag använde var oljebaserad, PL är petroliumbaserat har jag för mig. Har lyckats få det att funka med 2-komp polyuretan över PL. Vattenbaserat på PL vet jag inte men kanske...? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||
|
de flesta billiga jag tetsat har vart rent ut sagt skit.
nu senast köpte jag hagmans på 1 litersburk, ställde burken på elemntet nån halvtimme sen gick den att pensla som en riktigt tjock färg, var torrt på 10-15min å sen kunde man dra över ett ritkgit tjockt lager till, 30min senare körde jag 2-k grund över, kanoners kunde täcka igen springor på 3-4mm på två penslingar vilket är helt ok... billigt var det med, kosta väll 200 spänn för en 1litersburk om jag minns rätt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
http://www.dualsmp.com/products-deta
Sånt har vi att limma och foga med på jobbet, ska vara silikonfritt och övermålningsbart ... Vad det kostar och var man får tag i det vete fåglarna däremot
Det skulle jag nog använda om jag skulle kitta kaross, men det är för att jag har det tillgängligt ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
Vad ska man använda om man har större springor/spalter, typ 10+ mm, som måste tätas?
original satt det på min bil (911 -69) något "tjär-indrängt-skumgummi" liknande material som fortfarande var klibbigt efter 42 år. Detta satt som en plugg sedan låg det karrosserikitt utanpå precis som i alla skarvar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
karosserikitt idag?
Gammal tråd... Men hur är det idag, har Hagmans blivit bättre? och hur är plastic padding karosserikitt idag? Är bara dessa som verkar finnas i butiker idag.. (Teroson RB 53 finns det ju ingen som har på lager..) _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
|
Wurth limtätmassa är kanon, lite tungtryckt med handspruta men är fin att dra av, blir lagom hård och funkar bra att måla över med det mesta sen.
Körde hela min opel för 5 år sen och det ser kanonbra ut än idag. _________________ Mattias Holmgren |
||||||
|
Re: karosserikitt idag?
Har det bytt namn? http://verktygsboden.se/karosseritae _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Frågor om karosserikitt
|
24 besök senaste veckan (31386 totalt) |