| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket oljetryck behöver en turbo?
|
1 besök senaste veckan (6754 totalt) |
|
Hej! Funderar på att turbokonvertera Boxstern, men turbon hamnar väldigt långt ner. Så långt ner att returen inte kan ha fall ner till oljetråget. De kit jag sett ha en liten elpump som pumpar returen till motorns oljepåfyllningsrör. Känns kanske "sådär". Så jag fick en idé. Kan man ha ett separat oljesystem till Turbon? Tänk en oljekylare som även funkar som oljetank, sen en liten elpump som bara pumpar runt oljan. Skulle det funka? Vilken pump behövs? Kan ju inte vara några jättevolymer som behöver pumpas. Då skulle jag slippa pumpa in i påfyllningsröret med långa slangar över varma motorn. Och jag skulle slippa borra ett hål i motorn för att ta ut oljematning. Vad tror expertisen?
|
Det är ganska vanligt med en oljepump från returen på turbon. Många som turbokonverterar BMW gör på det viset.
Det är den helt klart enklaste lösningen, Finns ingen anledning att krångla till det med ett "separat" oljesystem för turbon. Mvh//Jesper _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||
|
Erikjakan körde väl dessutom biltemapump på sin ascona va?
tror han dessutom kan ha en del tips,har för mej att han turbokonverterade en 996 åt sin polare _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
|
Oljeretur med pump är ett gissel, beroende på turbo så flödar det olika mycket.
Dvs pumpen suger luft om har avluftad anslutning. Bästa är självfall annars en pump av hög kvalitet, biltemas tål inte långvariga temperaturer och har man en tilton-pump så klarar den inte truckpulserna som blir pga blowby, iaf med alu block och 800whp. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Från ebay, finns lite olika, googla oil scavenge pump så får du Många träffar, jag tror helt klart på en drevpump.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Det är svårt att få en elpump att funka några längre stunder....och det går absolut inte att köra tryck till turbo eller annat via elpump.
Jag har försökt att evakuera stora mängder olja med elpump....och det funkar inte. Skiten blir glödhett efter en liten stund. Sedan får man ju sätta in allt i ett sammanhang...och dom turbo-raketer som körs 100 mil på en sommar. kanske kan klara sig med en biltemapump....men det är inget för en bil som ska fungera att köra längre sträckor. Jag skulle också satsa på en riktig kugghjulspump. Helst en som drivs av motorn. Men tänk på att inte alla pumpar är sugande. Suger dom luft, kan dom sluta pumpa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Lyft i en 911 motor istället....Lite mer cash iofs men oändligt mycket mindre pyssel och mer driftssäkert.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
Jo, kanske vore smartare att köpa beggad 996 Turbo motor. Och byta från I/C till chargecooler. Tror att en skapligt seriös turbokonvertering ändå kryper upp till närmare 10000 innan alla prylar är köpta, motorn bromsad och mappad, osv. Om jag inte hittar en LS billigt. Verkar vara en kul uppgradering.
|
Re: Hur mycket oljetryck behöver en turbo?
Bild på motorutrymmet? Det är ju ofta många som bestämmer placering efter vad någon gjort tidigare, inte hur man kan få till det bra. Varför inte turbon högre upp? Och man använder inte 'slangar' till olja till och från turbo etc, man använder RÖR. Vid behov en kort bra kvalitetslang med pressade kopplingar som vibrationsupptagare. Och borra inte hål i motorn för att ta ut olja, antingen oljetryckskontakt eller vid oljefilter kan man plocka ut olja. Och jag tror du kan minst 3 eller 4dubbla summan innan det fungerar även om du gör saker själv. beggad turbo 2' lite avgasrör, tryckrör, oljerör, slang 2-6' effektmätning rullande landsväg 1' mappning (programmering insprutning) 10' slangklämmor, lite silikonslang, lite packningar 1' _________________ Roland Johansson |
||
|
Oljeslang till turbon är ju inga problem så länge man använder rätt typ (och rätt sätt)
10 lax tror jag inte heller kommer räcka om man inte går all in och kör supersnik :P Det blir sällan bra i längden. Kanske menade 100 lax dock? _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
|
Precis, Missade en nolla. 100 000 menade jag. Turbo 10, mappning 10, spridare har jag, lite övriga prylar som rör och avgas 10, kraftigare koppling 5, och sen allt jag inte tänkt på... kanske bättre soppapump t.ex.
|
Re:
Om jag minns rätt har de scavenge pump som drivs av kamaxeln. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Finns några kreativa lösningar att kika på här, med drip tank som sitter under turbon. Men man får lite på köpet när det redan finns en pump till torrsumpssmörjningen..
http://forums.pelicanparts.com/911-9
_________________ Anders Hansson |
||
|
996 Turbo har torrsump, och drip tank under varje turbo. Sugledningen går in i locket av oljepumpen. Oljepumpen verkar se likadan ut som Boxsterns, förutom detta lock och det som sitter inne i blocket...
Oljepumparna verkar ha en del inre delar gemensamt.
[drömtänk]Tänk vad bra det vore om det räckte med ett 996 Turbo lock till oljepumpen, för att koppla in sugledningen från en drip tank. [/drömtänk] Boxster och vanliga 996 har "integrated Dry Sump", som är en kompromiss med våtsump under veven och scavenge pumpar som drivs av kamaxlarna i varje topp. Kanske kan man göra en sugledning till en av dessa scavenge pumpar. Jag har ju faktiskt två st på min extramotor.
Kanska ska ta och plocka isär och se om man kan göra nåt med dem. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Titta vad jag hittat!
X51 pumparna har en extern ingång på scavenge-pumparna, som man egentligen ska suga i andra änden av ventilkåpan med. Externa ingången har en egen pumpkammare. Borde ju funka att suga en drip tank med dessa om de klarar att suga i en ventilkåpa i vanliga fall. Skulle ju bli en snygg lösning, faktiskt. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (6754 totalt) |