| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
BMW Lola T102
|
4596 besök totalt |
|
BMW Lola T102
Gamla sköna racingbilar: http://www.john-w.de/bmwf2/t102/inde http://www.john-w.de/bmwf2/f270/inde Ren konst
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
|
Grundläggande BMW Motorsport skola.
Det vi ser är en 1600cc F2-motor konstruerad av Ing. Appfelbeck. Det ÄR en 4:a baserad på ett standardblock (M10) fast med ett 16V-huvud. Det är grunden till det som senare blev 2-liters F2 maskinen, 1500cc F1-motorn med turbo och senare även S14 som satt i M3. Men åter till de 8 trumpeterna. Appfelbeck som var en klurig gammal gubbe lekte med avsågade BMW-4or tills han var nöjd. Han labbade alltså med 500cc stånkor i labbet. När de sedan gick som han ville byggdes det en 4a av det hela och man testa vidare. Vad vi ser är en topp med radiellt hängande diametralt stående ventiler. (Det går även att läsa sig till i bildtexten för den som vill...fast på tyska då... )
Alla ventiler står alltså med tallrikarna vinklade mot varandra och insug/avgas sitter även diagonalt mot varandra. Är ni med fortfarande??? Svårt utan bilder. Edit: Här var det menat för lite ASCI-konster men dator*** vill inte som jag. >
Typ så. Där ventilen överst till vänster har en egen insugstratt och kanal. Den överst till höger är en avgas. nästa medsols är insug osv. Man har mao ett nästan klotformat förbränningsrum. Allt detta sköttes sedan med div vinklade vippor. 10000 rpm och 240 hk ur en 1600 runt 1970 är väl inte helt fy skam...
|
||
|
Hmm, tyckte också att det såg ut som en 8:a...
Läser man tekniska specen står det att det är en 1598cc stor 4:a som ger 240hk vid 10000rpm. Är det någon duktig person som kan förklara vad det är? Är det en 16ventilad v4:a med en insugstratt resp avgassystem per ventil? _________________ Jonas Edling |
||
|
Är du med Jonas?
Annars frågar mer. Det är en rak 4:a som är grunden till den motor du har i din bil. Men det stämmer att varje ventil har en egen kanal. AL - Dukitg.
|
||
|
Är det helt enkelt så att på vänstra sidan av förbränningsrummet sitter det en avgas och en insugsventil och samma sak på höger??? Sen en tratt till varje insugsventil och ett avgasrör till varje avgasventil? Vipps åtta trattar och åtta avgasrör?
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Duktigt Daniel, du börjar hajja galoppen.
Sorry att jag inte beskrev just detta direkt, men det är ju innuti det riktigt roliga sitter. Hur ventilerna står i förhållande till varandra samt hur man löst insug/avgas motstående varandra. |
||
|
Några bilder kanske hjälper?
Bilderna är scannade från boken "BMW PROFILES Formula Racing 1966 - 2000" av Stefan Knittel. I den nämns Ludwig Apfelbeck's bidrag till utvecklingen av BMW's motorer. I texten nämns att vid utvecklingen av den 4-cylindriga motorn, vid arbetet med den 2-cylindriga boxermotorn för race versionen av BMW 700 (700 RS Spider) hade han amnvänt endast en axeldriven överliggande kamaxel, utgick han från ett patent från 1935 med 4 diametralt radiellt motstående ventiler. Fanns det några BMW fyror att såga isär vid den tidpunkten? Boken kan varmt rekommenderas för alla BMW race fanatiker, mycket fina bilder och väl beskriven text. _________________
/LOLA-Christian |
||
|
okay..jag har bestämt mig..jag vill ha en sån där motor till min bil! 1600cc är ju t.o.m samma volym som jag har nu...
Tack Christian Carlsson för infon och bilderna....mkt intressant... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
|
Se där ja vad lite bilder kan ordna.
Ska väl rätta mig själv lite och skriva, om jag minns rätt igen, att det var under utvecklingen av F2-maskinerna som han pysslade med 500cc stånkor... Men det 'är vad jag minns från en bok om BMW:s historia som jag läste för 100 år sedan. Underbar teknik är det iaf.
|
||
|
Re: Några bilder kanske hjälper?
Var kan man köpa den boken? Jag känner på mig att jag måste ha den!
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re: Några bilder kanske hjälper?
Jag köpte den (och några till.... ) i London, hos Motor Books.
_________________
/LOLA-Christian |
||
Tack Andreas. Hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev mitt... Ser ju så jäkla vackert ut! _________________ Jonas Edling |
||
Det stämmer att de använde 500cc en-cylinders test motorer, en bild till:
_________________
/LOLA-Christian |
||
![]() |
Bilder o videos
BMW Lola T102
|
4596 besök totalt |
