Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
BMW Lola T102
4596 besök totalt
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
BMW Lola T102

Gamla sköna racingbilar:
http://www.john-w.de/bmwf2/t102/index.htm
http://www.john-w.de/bmwf2/f270/index.htm

Ren konst thumbs up :

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Schyssta luftfilter Lagom att hålla småfåglarna borta

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Nu är jag förvirrad... Insugstrattar på båda sidorna på en rak fyra

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



för mig ser det inte ut som en 4:a...mer som en 8:a...men det är kanske jag som är konstig :S... men iaf...deta är porr

_________________
Björn Hansson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Grundläggande BMW Motorsport skola.

Det vi ser är en 1600cc F2-motor konstruerad av Ing. Appfelbeck.
Det ÄR en 4:a baserad på ett standardblock (M10) fast med ett 16V-huvud.

Det är grunden till det som senare blev 2-liters F2 maskinen, 1500cc F1-motorn med turbo och senare även S14 som satt i M3.

Men åter till de 8 trumpeterna.

Appfelbeck som var en klurig gammal gubbe lekte med avsågade BMW-4or tills han var nöjd. Han labbade alltså med 500cc stånkor i labbet. När de sedan gick som han ville byggdes det en 4a av det hela och man testa vidare.

Vad vi ser är en topp med radiellt hängande diametralt stående ventiler. (Det går även att läsa sig till i bildtexten för den som vill...fast på tyska då... )

Alla ventiler står alltså med tallrikarna vinklade mot varandra och insug/avgas sitter även diagonalt mot varandra. Är ni med fortfarande??? Svårt utan bilder.

Edit: Här var det menat för lite ASCI-konster men dator*** vill inte som jag. >

Typ så. Där ventilen överst till vänster har en egen insugstratt och kanal. Den överst till höger är en avgas. nästa medsols är insug osv.

Man har mao ett nästan klotformat förbränningsrum.

Allt detta sköttes sedan med div vinklade vippor.

10000 rpm och 240 hk ur en 1600 runt 1970 är väl inte helt fy skam...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hmm, tyckte också att det såg ut som en 8:a...
Läser man tekniska specen står det att det är en 1598cc stor 4:a som ger 240hk vid 10000rpm.
Är det någon duktig person som kan förklara vad det är? Är det en 16ventilad v4:a med en insugstratt resp avgassystem per ventil?

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är du med Jonas?
Annars frågar mer.

Det är en rak 4:a som är grunden till den motor du har i din bil.

Men det stämmer att varje ventil har en egen kanal.

AL - Dukitg.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Är det helt enkelt så att på vänstra sidan av förbränningsrummet sitter det en avgas och en insugsventil och samma sak på höger??? Sen en tratt till varje insugsventil och ett avgasrör till varje avgasventil? Vipps åtta trattar och åtta avgasrör?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Duktigt Daniel, du börjar hajja galoppen.

Sorry att jag inte beskrev just detta direkt, men det är ju innuti det riktigt roliga sitter.
Hur ventilerna står i förhållande till varandra samt hur man löst insug/avgas motstående varandra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Riktigt
Men massor av också.


Tuff lösning! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Några bilder kanske hjälper?






Bilderna är scannade från boken "BMW PROFILES Formula Racing 1966 - 2000" av Stefan Knittel.
I den nämns Ludwig Apfelbeck's bidrag till utvecklingen av BMW's motorer.
I texten nämns att vid utvecklingen av den 4-cylindriga motorn,
vid arbetet med den 2-cylindriga boxermotorn för race versionen av BMW 700 (700 RS Spider)
hade han amnvänt endast en axeldriven överliggande kamaxel,
utgick han från ett patent från 1935 med 4 diametralt radiellt motstående ventiler.
Fanns det några BMW fyror att såga isär vid den tidpunkten?

Boken kan varmt rekommenderas för alla BMW race fanatiker, mycket fina bilder och väl beskriven text.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

okey, nu är jag med. Kul att ha en sån i en 02 och köra in på den lokala BMW-verkstaden och be om en ventiljustering

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Snacka om porr thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
okay..jag har bestämt mig..jag vill ha en sån där motor till min bil! 1600cc är ju t.o.m samma volym som jag har nu...
Tack Christian Carlsson för infon och bilderna....mkt intressant... thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Se där ja vad lite bilder kan ordna. thumbs up

Ska väl rätta mig själv lite och skriva, om jag minns rätt igen, att det var under utvecklingen av F2-maskinerna som han pysslade med 500cc stånkor... Men det 'är vad jag minns från en bok om BMW:s historia som jag läste för 100 år sedan.

Underbar teknik är det iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Några bilder kanske hjälper?

Christian Carlsson skrev:


Bilderna är scannade från boken "BMW PROFILES Formula Racing 1966 - 2000" av Stefan Knittel.
I den nämns Ludwig Apfelbeck's bidrag till utvecklingen av BMW's motorer.
I texten nämns att vid utvecklingen av den 4-cylindriga motorn,
vid arbetet med den 2-cylindriga boxermotorn för race versionen av BMW 700 (700 RS Spider)
hade han amnvänt endast en axeldriven överliggande kamaxel,
utgick han från ett patent från 1935 med 4 diametralt radiellt motstående ventiler.
Fanns det några BMW fyror att såga isär vid den tidpunkten?

Boken kan varmt rekommenderas för alla BMW race fanatiker, mycket fina bilder och väl beskriven text.



Var kan man köpa den boken?

Jag känner på mig att jag måste ha den!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Re: Några bilder kanske hjälper?

Anton Lillsund skrev:


Var kan man köpa den boken?

Jag känner på mig att jag måste ha den!


Jag köpte den (och några till.... ) i London, hos Motor Books.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2749



Nackdelar med tekniken då? Annars borde det ju sitta i vilken svennebil som helst..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rikard Ahlin skrev:
Nackdelar med tekniken då? Annars borde det ju sitta i vilken svennebil som helst..


Ser dyrt ut..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Andreas Lidström skrev:
Är du med Jonas?
Annars frågar mer.

Det är en rak 4:a som är grunden till den motor du har i din bil.

Men det stämmer att varje ventil har en egen kanal.

AL - Dukitg.


Tack Andreas.
Hade inte läst ditt inlägg innan jag skrev mitt... Ser ju så jäkla vackert ut!

_________________
Jonas Edling
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Andreas Lidström skrev:
Se där ja vad lite bilder kan ordna. thumbs up

Ska väl rätta mig själv lite och skriva, om jag minns rätt igen, att det var under utvecklingen av F2-maskinerna som han pysslade med 500cc stånkor... Men det 'är vad jag minns från en bok om BMW:s historia som jag läste för 100 år sedan.

Underbar teknik är det iaf.


Det stämmer att de använde 500cc en-cylinders test motorer, en bild till:

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Bilder o videos
BMW Lola T102
4596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande