Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4299 besök totalt |
Honda Civic EC9 -88
Har skaffat mig en lågmilad (7700mil) Civic från 1988 med endast en tidigare ägare. Bilen har bara varit sommarkörd och rostskyddsbehandlad sedan ny. Planen är en banbil utan några ingrepp som inte går att återställa till originalskick. ![]() _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
Det kändes surt att byta ut originalratten, men den var så jäkla hal och tunn så det blev farligt att köra. Fick inte heller till nån bra sittställning, aparmar krävdes. En djupare mockaratt löste problemet.
![]() Stolarna känns förvånansvärt fasta och stabila så de behålls. ![]() _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
De gamla bussningarna håller jag på och byter ut. De kändes förvånansvärt spänstiga. Hittade detta kit från Energy suspension, det enda som inte ingick var till de bakre bärarmarnas främre infästning. Annars fanns det mesta från växellänkage och styrning till fjäderben och länkarmar m.m.
![]() _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
Shit, trodde inte det fanns så gamla Civic i så bra skick kvar här i norden
![]() Nu ville du ju inte göra något oåterkalleligt på bilen men.. Hur tänker du med motorn? Det är väl 80-90hk i dendär och vad jag minns av polarens bil (obs 15år gammalt minne) så är det ju inte direkt några galopphästar som gömmer sig under huven... ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||
Re:
Jo, 90hk stämmer så det är ingen raket direkt. Än så länge så känns det helt ok att leva med 90hk, körglädjen är det stora plusset. Men å andra sidan så vet man ju hur det brukar sluta... Dessvärre finns det inte kamaxlar, förgasarkit m.m till min motor. Alternativet är motorbyte, men det får vänta. _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
Re:
Jo alltså, fixa till väghållningen och släng ut allt som inte är absolut nödvändigt tjänar du ju rätt bra på också ![]() Trimma förgasarmotor med liten slagvolym är dyrt, krångligt och.. Sade jag att det är krångligt och dyrt? Speciellt i förhållande till effekten som man får ut. 130hk-snurran från en CRX ska väl passa rakt i eller så om man vill vara värst är det ju "bara" att hinka ner nåt från en Type-R. Men sistnämnda så lär ju kräva lite mer jobb.. ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||
Re:
Ja, Crx-motorn passar rakt av. Sedan så finns det swap-kit så att man får i 2.0vtec m.m Nackdelen med min motor är att det är förgasare på den, så det blir lite merjobb gällande bränsletillförsel, instrumentering osv. En donatorbil skulle nog vara det bästa. _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
Re:
Hämtade den här på posten idag, får se om det står något intressant. ![]() _________________ Tomas Liljestrand |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4299 besök totalt |