Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7751 totalt)
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Bussningar till BMW E46 M3

Hej!

Jag undrar vilka bussningar man bör ha till sin E46 M3? Någon som kört aluminium och ledlager i hela bakvagnen? För- och nackdelar eller annat man bör tänka på.

Bilen är tänkt att bli en gatreggad banbil om möjligt så den ska byggas för bana men ska vara möjlig att köra på vägen, dock så är det endast exempelvis för att köra till och från banan eller korta sträckor.

Råd uppskattas då det är tänkt att börja byggas om i vinter =)

/ Johan

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663



Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra, men jag är intresserad av eventuella svar och tankar runt detta då jag ska göra samma operation i vinter. Jag funderar på att köra original förutom främre bärarmsbussning och den bakre som håller ordning på toe. Jag har problem med en av de bakre och även den som är OK känns väldigt mjuk. Den måste påverka toe ganska mycket när man lägger på lite krafter på bakhjulen.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
rawsezx
Sala
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4



Hej!

Jag har själv ägt en E46 M3:a som jag uppdaterade det mesta i aluminium från millway, Det enda jag ångrade var att jag bytte ut diffbussningen till aluminium, makalöst oljud i kupén efter den uppdateringen, skillnaden mellan original och aluminium ljudmässigt var stor. Denna monterades nån månad efteråt att jag fick det övriga grejerna ditskruvat.

Sen kan jag tyvärr inte säga rent väghållningsmässigt vad original vs aludiffbussning gör.

_________________
Karl-Henrik Söderqvist
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

rawsezx skrev:
Hej!

Jag har själv ägt en E46 M3:a som jag uppdaterade det mesta i aluminium från millway, Det enda jag ångrade var att jag bytte ut diffbussningen till aluminium, makalöst oljud i kupén efter den uppdateringen, skillnaden mellan original och aluminium ljudmässigt var stor. Denna monterades nån månad efteråt att jag fick det övriga grejerna ditskruvat.

Sen kan jag tyvärr inte säga rent väghållningsmässigt vad original vs aludiffbussning gör.


Hej!

Tack för ditt svar, intressant och få höra från en som har upplevt det själv med aluminium-bussningar. Vad jag förstått det som så beror det ju alltid på vad man ska ha bilen till . Jag har tänkt göra en gatreggad banbil så komfort är längst ner på listan av prioriteringar om man säger så. Jag undrade mest hur pass illa det var med oljudet

Ska man köra på gatan några längre sträckor är väl Powerflex att rekommendera?

/ Johan

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
rawsezx
Sala
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4



Läste mitt förra inlägg igen och det finns risk för feltolkning, som förtydligande:

Bilen var helt "ok" ljudmässigt med alu bussningar i chassiet + original diffbussning.

När jag monterade diffbussningen i aluminium så blev ljudet outhärdligt i kupén. Jag skulle personligen ha skippat den och kört med original för att slippa åka med hörselskydd om man ska längre sträckor.

_________________
Karl-Henrik Söderqvist
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Jag bytte allt till aluminium och ledlager, vilket hade noll inverkan på komforten. Det gav en mer homogen känsla, inget extra vägljud vilket man hade kunnat tro. Slutligen bytte jag till till aluminiumbussninar i diffen och plötsligt hördes det som en en gammal dtm bil med rakskurna drev. Säkert jättebra av någon anledning men det inte ens att försöka tänka i bilen.

Kort sagt att byta alla bussningar i bilen till Millways var något av det bästa jag gjorde med bilen. Chassit blev oehört responsivt, ärligt och kommunicerbart.

Gör det, du kommer inte att ångra dig! Gamla sega gummibussningar gör ingen glad.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

rawsezx skrev:
Läste mitt förra inlägg igen och det finns risk för feltolkning, som förtydligande:

Bilen var helt "ok" ljudmässigt med alu bussningar i chassiet + original diffbussning.

När jag monterade diffbussningen i aluminium så blev ljudet outhärdligt i kupén. Jag skulle personligen ha skippat den och kört med original för att slippa åka med hörselskydd om man ska längre sträckor.


Så pass. Svårt att föreställa sig när man inte hört det själv men jag förstår hur du menar. Men jadu, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Slå mig gärna en signal i morgon så svara jag på alla dina frågor ang bussningar till M3:an.

072-3080700

Mvh
Marcus
Millway Motorsport

_________________
Marcus Marklund
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

Maccan skrev:
Slå mig gärna en signal i morgon så svara jag på alla dina frågor ang bussningar till M3:an.

072-3080700

Mvh
Marcus
Millway Motorsport


Absolut det vore super! Jag har snackat något lite med Samuel tror jag han heter, men där är fortfarande något lite jag undrar över så det vore kanon Har du typ efter kl 4? Är på kurs så har inte möjlighet innan dess..

Mvh
Johan

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1332



Re:

Citat:
="-BMW-Motorsport, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske
Nej det är det inte. Iaf de blåa är lika mjuka som orignal. Kör på solida för det du ska använda bilen till. Möööjligen kan strongflex gula, som är rejält hårda, vara ett budgetalternativ, men passformen är si och så och varför kompromissa? Man ångrar sig bara

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag håller med ..... stumma bussningar i hela bakvagnen är bra....utom i diffen.
Jag har aldrig förstått varför diffen ska sitta stumt.. Det leder bara till problem, med sprickor mm.

Powerflex är för racers runt korvkiosken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Citat:
="-BMW-Motorsport, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske
Nej det är det inte. Iaf de blåa är lika mjuka som orignal. Kör på solida för det du ska använda bilen till. Möööjligen kan strongflex gula, som är rejält hårda, vara ett budgetalternativ, men passformen är si och så och varför kompromissa? Man ångrar sig bara


Nu syftar jag på diffen då, resten ska jag köra i aluminium men jag är lite osäker på om diffen också ska vara stum eller ej Det ska ju trotts allt bli en banbil, så ingen kompromiss här inte haha

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag håller med ..... stumma bussningar i hela bakvagnen är bra....utom i diffen.
Jag har aldrig förstått varför diffen ska sitta stumt.. Det leder bara till problem, med sprickor mm.

Powerflex är för racers runt korvkiosken.


Håller med, i allt utom diffen blir det aluminium. Men jag är osäker på vad man ska ha i diffen.. Jag vill ju kunna ta en liten sväng på byn utan att hela bilen går i bitar haha.

För rör det sig inte i diffbussningen får väl fästena i karossen ta vibrationerna istället? Så frågan är om det räcker med en hårdare Powerflex-busaning i diffen.

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1332



I många fall är orignal diffbussningar hårdare än powerflex så jag säger original i diffen. Det är inga dåliga grejer. Powerflex har ingen yttre hylsa som sitter med presspassning i subframe som original har.. Den konstruktionen tror inte jag på. = Original mycket bättre och stummare i diffen än PF

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

-BMW-Motorsport- skrev:
........ men jag är lite osäker på om diffen också ska vara stum eller ej Det ska ju trotts allt bli en banbil, så ingen kompromiss här inte haha


Det är det där som jag inte fattar. Vad skulle bli bättre ?

Jag har åkt 400 hk+ i år med original bussningar i diffen. Begagnade dessutom. Och jag har inte saknat något.
Men allt är helt i bakvagnen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Original är ju nästan solida med en tunn gummiring i mitten av bussningen för att dämpa vibrationer.

Millway bussningar överallt annars är som sagt mumma för chassit. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Tack för alla era svar, det uppskattas Då verkar det ju som att original i diffen är ett bättre alternativ. Men hur påverkar det då om man kör turbokonverterat och exempelvis dubbla effekten? Så pass mycket mer vrid och förmodligen lite mer G-krafter borde ju göra sitt i drivlinan?

Samma gäller ju motor och växellåda, bör man köra original där med?

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1332



Original diffbussningar håller nog rätt länge precis som Håkan säger. Det hade jag inte oroat mig för ", men du kan ju kosta på dig nya. Med original menar dock jag ORIGINAL (eller möjligen meyle HD) och inte kinakopior.

Motor växellåda är lite knepigare. Jag personligen tror iaf inte på stummt där. Blir extremt elakt och om du är rädd för transmitionsljud ska du nog inte ens tänka tanken.. Många kör med valpkuddar men det kräver att man bygger adaptrar.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.

Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt.

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1150



Re:

-BMW-Motorsport- skrev:
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.

Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt.


Köp allt från Millway, utom diffbussningarna (dom köper du från bmw, tror inte ens millway har några sånna solida).

Ny hardyskiva (om den inte är bytt nyligen) kan du passa på att beställa och byta när du ändå är i farten

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 298


Trådstartare
Re:

E.Svensson skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.

Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt.


Köp allt från Millway, utom diffbussningarna (dom köper du från bmw, tror inte ens millway har några sånna solida).

Ny hardyskiva (om den inte är bytt nyligen) kan du passa på att beställa och byta när du ändå är i farten


Det får väl bli det skulle jag tro Tänkte även passa på och byta de övre bärarmarna så man har fjädern ute i dämparen istället. Frågan är ju hur det påverkar fästet i karossen dock..

Ja men precis, tackar för tipset. Tänkte byta allting när jag ändå är där och rör. Bultar och allt då, hoppas bara man kan få ta på hur mycket moment allt det där ska spännas

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande