| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7751 totalt) |
|
Bussningar till BMW E46 M3
Hej! Jag undrar vilka bussningar man bör ha till sin E46 M3? Någon som kört aluminium och ledlager i hela bakvagnen? För- och nackdelar eller annat man bör tänka på. Bilen är tänkt att bli en gatreggad banbil om möjligt så den ska byggas för bana men ska vara möjlig att köra på vägen, dock så är det endast exempelvis för att köra till och från banan eller korta sträckor. Råd uppskattas då det är tänkt att börja byggas om i vinter =) / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra, men jag är intresserad av eventuella svar och tankar runt detta då jag ska göra samma operation i vinter. Jag funderar på att köra original förutom främre bärarmsbussning och den bakre som håller ordning på toe. Jag har problem med en av de bakre och även den som är OK känns väldigt mjuk. Den måste påverka toe ganska mycket när man lägger på lite krafter på bakhjulen.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
|
Hej!
Jag har själv ägt en E46 M3:a som jag uppdaterade det mesta i aluminium från millway, Det enda jag ångrade var att jag bytte ut diffbussningen till aluminium, makalöst oljud i kupén efter den uppdateringen, skillnaden mellan original och aluminium ljudmässigt var stor. Denna monterades nån månad efteråt att jag fick det övriga grejerna ditskruvat. Sen kan jag tyvärr inte säga rent väghållningsmässigt vad original vs aludiffbussning gör.
_________________ Karl-Henrik Söderqvist |
||||
|
Re:
Hej! Tack för ditt svar, intressant och få höra från en som har upplevt det själv med aluminium-bussningar. Vad jag förstått det som så beror det ju alltid på vad man ska ha bilen till . Jag har tänkt göra en gatreggad banbil så komfort är längst ner på listan av prioriteringar om man säger så. Jag undrade mest hur pass illa det var med oljudet
Ska man köra på gatan några längre sträckor är väl Powerflex att rekommendera? / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Läste mitt förra inlägg igen och det finns risk för feltolkning, som förtydligande:
Bilen var helt "ok" ljudmässigt med alu bussningar i chassiet + original diffbussning. När jag monterade diffbussningen i aluminium så blev ljudet outhärdligt i kupén. Jag skulle personligen ha skippat den och kört med original för att slippa åka med hörselskydd om man ska längre sträckor. _________________ Karl-Henrik Söderqvist |
||||
|
Jag bytte allt till aluminium och ledlager, vilket hade noll inverkan på komforten. Det gav en mer homogen känsla, inget extra vägljud vilket man hade kunnat tro. Slutligen bytte jag till till aluminiumbussninar i diffen och plötsligt hördes det som en en gammal dtm bil med rakskurna drev. Säkert jättebra av någon anledning men det inte ens att försöka tänka i bilen.
Kort sagt att byta alla bussningar i bilen till Millways var något av det bästa jag gjorde med bilen. Chassit blev oehört responsivt, ärligt och kommunicerbart. Gör det, du kommer inte att ångra dig! Gamla sega gummibussningar gör ingen glad. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Så pass. Svårt att föreställa sig när man inte hört det själv men jag förstår hur du menar. Men jadu, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske
_________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Re:
Absolut det vore super! Jag har snackat något lite med Samuel tror jag han heter, men där är fortfarande något lite jag undrar över så det vore kanon Har du typ efter kl 4? Är på kurs så har inte möjlighet innan dess..
Mvh Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Re:
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
|
Jag håller med ..... stumma bussningar i hela bakvagnen är bra....utom i diffen.
Jag har aldrig förstått varför diffen ska sitta stumt.. Det leder bara till problem, med sprickor mm. Powerflex är för racers runt korvkiosken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Nu syftar jag på diffen då, resten ska jag köra i aluminium men jag är lite osäker på om diffen också ska vara stum eller ej Det ska ju trotts allt bli en banbil, så ingen kompromiss här inte haha
_________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Re:
Håller med, i allt utom diffen blir det aluminium. Men jag är osäker på vad man ska ha i diffen.. Jag vill ju kunna ta en liten sväng på byn utan att hela bilen går i bitar haha. För rör det sig inte i diffbussningen får väl fästena i karossen ta vibrationerna istället? Så frågan är om det räcker med en hårdare Powerflex-busaning i diffen. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
I många fall är orignal diffbussningar hårdare än powerflex så jag säger original i diffen. Det är inga dåliga grejer. Powerflex har ingen yttre hylsa som sitter med presspassning i subframe som original har.. Den konstruktionen tror inte jag på. = Original mycket bättre och stummare i diffen än PF
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
|
Re:
Det är det där som jag inte fattar. Vad skulle bli bättre ? Jag har åkt 400 hk+ i år med original bussningar i diffen. Begagnade dessutom. Och jag har inte saknat något. Men allt är helt i bakvagnen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Original är ju nästan solida med en tunn gummiring i mitten av bussningen för att dämpa vibrationer.
Millway bussningar överallt annars är som sagt mumma för chassit. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Tack för alla era svar, det uppskattas
Då verkar det ju som att original i diffen är ett bättre alternativ. Men hur påverkar det då om man kör turbokonverterat och exempelvis dubbla effekten? Så pass mycket mer vrid och förmodligen lite mer G-krafter borde ju göra sitt i drivlinan?
Samma gäller ju motor och växellåda, bör man köra original där med? _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Original diffbussningar håller nog rätt länge precis som Håkan säger. Det hade jag inte oroat mig för ", men du kan ju kosta på dig nya. Med original menar dock jag ORIGINAL (eller möjligen meyle HD) och inte kinakopior.
Motor växellåda är lite knepigare. Jag personligen tror iaf inte på stummt där. Blir extremt elakt och om du är rädd för transmitionsljud ska du nog inte ens tänka tanken.. Många kör med valpkuddar men det kräver att man bygger adaptrar. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
|
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så
Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.
Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
|
Re:
Köp allt från Millway, utom diffbussningarna (dom köper du från bmw, tror inte ens millway har några sånna solida). Ny hardyskiva (om den inte är bytt nyligen) kan du passa på att beställa och byta när du ändå är i farten
|
||||
|
Re:
Det får väl bli det skulle jag tro Tänkte även passa på och byta de övre bärarmarna så man har fjädern ute i dämparen istället. Frågan är ju hur det påverkar fästet i karossen dock..
Ja men precis, tackar för tipset. Tänkte byta allting när jag ändå är där och rör. Bultar och allt då, hoppas bara man kan få ta på hur mycket moment allt det där ska spännas
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7751 totalt) |