Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7751 totalt)
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

-BMW-Motorsport- skrev:
E.Svensson skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.

Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt.

Köp allt från Millway, utom diffbussningarna (dom köper du från bmw, tror inte ens millway har några sånna solida).

Ny hardyskiva (om den inte är bytt nyligen) kan du passa på att beställa och byta när du ändå är i farten

Det får väl bli det skulle jag tro Tänkte även passa på och byta de övre bärarmarna så man har fjädern ute i dämparen istället. Frågan är ju hur det påverkar fästet i karossen dock..

Ja men precis, tackar för tipset. Tänkte byta allting när jag ändå är där och rör. Bultar och allt då, hoppas bara man kan få ta på hur mycket moment allt det där ska spännas

Svetsa i förstärkningsplattor i tornen. Det bör man nog göra även om man inte har coilover bak. Jag anser att belastningen inte ökar närmvärt på tornet för att man sätter fjädern på stötdämparn då det iaf är dämparn som tar värsta kraften då man tex kör över kurbs. Men det finns naturligtvis andra som tycker annorlunda.

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Re:

-BMW-Motorsport- skrev:
rawsezx skrev:
Läste mitt förra inlägg igen och det finns risk för feltolkning, som förtydligande:

Bilen var helt "ok" ljudmässigt med alu bussningar i chassiet + original diffbussning.

När jag monterade diffbussningen i aluminium så blev ljudet outhärdligt i kupén. Jag skulle personligen ha skippat den och kört med original för att slippa åka med hörselskydd om man ska längre sträckor.

Så pass. Svårt att föreställa sig när man inte hört det själv men jag förstår hur du menar. Men jadu, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske

Stum diffbussning låter såhär: https://www.youtube.com/watch?v=eSJ-HzNWJGM

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

Newberg skrev:

Nja det är väl inte hela sanningen.. Men rakskurna drev och seklåda

Toyota Supra -84
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006

Re:

Newberg skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
rawsezx skrev:
Läste mitt förra inlägg igen och det finns risk för feltolkning, som förtydligande:

Bilen var helt "ok" ljudmässigt med alu bussningar i chassiet + original diffbussning.

När jag monterade diffbussningen i aluminium så blev ljudet outhärdligt i kupén. Jag skulle personligen ha skippat den och kört med original för att slippa åka med hörselskydd om man ska längre sträckor.

Så pass. Svårt att föreställa sig när man inte hört det själv men jag förstår hur du menar. Men jadu, Powerflex borde ju vara ett hyfsat alternativ annars kanske

Är det vibrationerna eller oljudet som är värst?
Har alubussning till diffen framför mig och börjar komma på andra tankar :/

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

borz skrev:

Är det vibrationerna eller oljudet som är värst?
Har alubussning till diffen framför mig och börjar komma på andra tankar :/

Jag röstar på båda.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014

Trådstartare
Re:

magnus428 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
E.Svensson skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Jaha okej säger ni det så, man vill ju få till det rätt från början så Ohja det är en självklarhet! Jag vill ju bygga bilen så bra jag kan så kosta vad det kosta vill sålänge det inte är sjuka summor liksom.

Ja det är inget lätt det där heller.. Transmissionsljud bryr jag mig inte om. Det enda jag vill är att det ska hålla för bankörning med mycket effekt osv. Och att det går att ta en kort sväng på vägen utan att bilen går i bitar som sagt.

Köp allt från Millway, utom diffbussningarna (dom köper du från bmw, tror inte ens millway har några sånna solida).

Ny hardyskiva (om den inte är bytt nyligen) kan du passa på att beställa och byta när du ändå är i farten

Det får väl bli det skulle jag tro Tänkte även passa på och byta de övre bärarmarna så man har fjädern ute i dämparen istället. Frågan är ju hur det påverkar fästet i karossen dock..

Ja men precis, tackar för tipset. Tänkte byta allting när jag ändå är där och rör. Bultar och allt då, hoppas bara man kan få ta på hur mycket moment allt det där ska spännas

Svetsa i förstärkningsplattor i tornen. Det bör man nog göra även om man inte har coilover bak. Jag anser att belastningen inte ökar närmvärt på tornet för att man sätter fjädern på stötdämparn då det iaf är dämparn som tar värsta kraften då man tex kör över kurbs. Men det finns naturligtvis andra som tycker annorlunda.

Jaha är det några speciella förstärkningsplattor du tänker på?

Ja precis det är ju frågan, jag skulle väl kunna tänka mig att den får aningens mer påfrestningar men jag får ju hoppas att det klarar sig. Vill ju inte att det spricker i något fäste i karossen på grund av det eller aluminiumbussningarna :/

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014

Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Newberg skrev:

Nja det är väl inte hela sanningen.. Men rakskurna drev och seklåda

Haha gott ljud i den där! En sån sekventiell låda hade inte varit helt fel
En hel del oljud kan jag leva med, jag är bara rädd att fästena i karossen eller liknande skulle ta skada pga alla vibrationer och sådant.. :/

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Skruva banåkabil
Bussningar till BMW M3 E46
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande