| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kardanaxel behövs en mittenknut ?
|
2420 besök totalt |
|
Dom flesta bakhjulsdrivna bilar har ju tre knutkors eller gummihardy. Är det nödvändigt med det mittersta? Kan man nöja sig med en hardy + ett knutkors ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Rimligen. Alla bilar har ju byggts för att hyfsat lätt kunna massproduceras och klara nåt krock prov. Då behöver man kunna ta upp både produktionstolerancer och hantera en kaross som knölar ihop med följden att motor och låda ska kunna ta vägen nånstans utan att totalt mörda de som sitter i bilen.... Så, om du varken tänker massproducera eller krocka krockprov så borde det gå vägen...
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Det är väl längd och varvtal som styr.
Finns gott om bilar utan mellanlager, med varvtal uppåt 8k vid maxhastighet. MaZ var snabbare och bättre...
|
||||
|
Hardyskivor mår bra av att ha en styrtapp i centrum, de är väl i första hand avsedda att ta hand om ryck/slag i transmissionen samt lite axiella rörelser.
Inte vinkelförändringar som orsakas av fjädringsrörelser. Min Opel har Hardyskiva med styrtapp på växellådans utgående axel, CV-knut bakom stödlagret på mitten och Polhemsknut på pinjongens medbringare. Det funkar för mig, men jag vet inte hur bra mätaren stämmer över 200 km/h på femman... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Kardan i kolfiber, check ;-)
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re: kardanaxel behövs en mittenknut ?
Håller med övriga.....Massor av Amerikanska bilar har hel stång. Men bara ett knutkors är ingen bra ide. CV-knut är en helt annan sak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Maz:
Fina splines + elakt lim, sedan pressar man kolfiberöret över splinesen. ButterflyRacing: vad är en lämplig kombo ? Jag gillar hardys för dom sparar drivlinan. Kan man köra med två stycken , fram och bak ? /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
Ett knutkors med vinkel får en ojämn gång.....som sedan tas ut av ett kors till. Ett knutkors utan vinkel slits på ett ofördelaktigt sätt. Hardy och CV-knut är väl att föredra.....om det finns möjlighet. Vad är det för splines på joken ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Min 330i har Hardy fram och bak och har knutkors i mitten, verkar funka. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Det blir ju en ren specialare, så jag bygger gärna bästa lösningen. CV + hardy låter som bra ide. Jag har ingen aning om splines på yoken, men kardanen kommer från en Nissan 350z. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2420 besök totalt |