Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kardanaxel behövs en mittenknut ?
2420 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
kardanaxel behövs en mittenknut ?

Dom flesta bakhjulsdrivna bilar har ju tre knutkors eller gummihardy.
Är det nödvändigt med det mittersta?

Kan man nöja sig med en hardy + ett knutkors ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Rimligen. Alla bilar har ju byggts för att hyfsat lätt kunna massproduceras och klara nåt krock prov. Då behöver man kunna ta upp både produktionstolerancer och hantera en kaross som knölar ihop med följden att motor och låda ska kunna ta vägen nånstans utan att totalt mörda de som sitter i bilen.... Så, om du varken tänker massproducera eller krocka krockprov så borde det gå vägen...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Problemet är att en så lång kardan måste vara extremt böjstyv för att inte självsvänga och "explodera".

Kolfiber med stor diameter typ.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Det är väl längd och varvtal som styr.

Finns gott om bilar utan mellanlager, med varvtal uppåt 8k vid maxhastighet.

MaZ var snabbare och bättre...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5884



Re:

MaZ skrev:
Problemet är att en så lång kardan måste vara extremt böjstyv för att inte självsvänga och "explodera".

Kolfiber med stor diameter typ.

Såg en bild på tänkta delar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Hardyskivor mår bra av att ha en styrtapp i centrum, de är väl i första hand avsedda att ta hand om ryck/slag i transmissionen samt lite axiella rörelser.
Inte vinkelförändringar som orsakas av fjädringsrörelser.

Min Opel har Hardyskiva med styrtapp på växellådans utgående axel, CV-knut bakom stödlagret på mitten och Polhemsknut på pinjongens medbringare.
Det funkar för mig, men jag vet inte hur bra mätaren stämmer över 200 km/h på femman...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Problemet är att en så lång kardan måste vara extremt böjstyv för att inte självsvänga och "explodera".

Kolfiber med stor diameter typ.


Kardan i kolfiber, check ;-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Haha, tänkte precis tipsa dig om Mickes kolfiberkardandelar

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Sweet, blir det nåt styggt lim som håller det eller hur löser ni det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: kardanaxel behövs en mittenknut ?

Benny Steen skrev:


Kan man nöja sig med en hardy + ett knutkors ?


Håller med övriga.....Massor av Amerikanska bilar har hel stång.

Men bara ett knutkors är ingen bra ide.
CV-knut är en helt annan sak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
Maz:
Fina splines + elakt lim, sedan pressar man kolfiberöret över splinesen.

ButterflyRacing: vad är en lämplig kombo ?
Jag gillar hardys för dom sparar drivlinan.
Kan man köra med två stycken , fram och bak ?


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Benny Steen skrev:

ButterflyRacing: vad är en lämplig kombo ?
Jag gillar hardys för dom sparar drivlinan.
Kan man köra med två stycken , fram och bak ?


/B


Ett knutkors med vinkel får en ojämn gång.....som sedan tas ut av ett kors till.
Ett knutkors utan vinkel slits på ett ofördelaktigt sätt.

Hardy och CV-knut är väl att föredra.....om det finns möjlighet.


Vad är det för splines på joken ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

ButterflyRacing skrev:
Benny Steen skrev:

ButterflyRacing: vad är en lämplig kombo ?
Jag gillar hardys för dom sparar drivlinan.
Kan man köra med två stycken , fram och bak ?


/B


Ett knutkors med vinkel får en ojämn gång.....som sedan tas ut av ett kors till.
Ett knutkors utan vinkel slits på ett ofördelaktigt sätt.

Hardy och CV-knut är väl att föredra.....om det finns möjlighet.


Vad är det för splines på joken ?


Min 330i har Hardy fram och bak och har knutkors i mitten, verkar funka.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:


Ett knutkors med vinkel får en ojämn gång.....som sedan tas ut av ett kors till.
Ett knutkors utan vinkel slits på ett ofördelaktigt sätt.

Hardy och CV-knut är väl att föredra.....om det finns möjlighet.
Vad är det för splines på joken ?


Det blir ju en ren specialare, så jag bygger gärna bästa lösningen. CV + hardy låter som bra ide.

Jag har ingen aning om splines på yoken, men kardanen kommer från en Nissan 350z.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Skruva banåkabil
kardanaxel behövs en mittenknut ?
2420 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande