| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor till racerbil, most Bang for the buck?
|
1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (7010 totalt) |
|
Hej Behöver lite tips , idéer och inspiration. Ponera att man har en racerbil av äldre snitt (60-70 tal). Det är ingen orginalbil utan lite av en "hotrod" med en härlig blandning av komponenter , ett krav är dock att motorn kommer från en Europeisk bil. Det är en relativt lätt bil (under 900kg) med ram av fackverkskonstruktion. Motorn skall sitta rakställd och skall kunna kopplas till en manuell växellåda utan extrema insatser. Den kan vara 4 cyl el V6 och skall prestera runt 220-280 hk , vad är mest Bang for the buck? Följande idéer har passerat hjärnan: Jaguar 3liter V6 med manuell låda från en S-type sent 90 tal. Ford ST220 motor från en Mondeo , borde funka med Jaguar s-type låda också? Någon form av Duratec motor , verkar finnas gott av firmor som säljer "crate" motorer med trevlig spec men otrevliga priser. Kan man bygga en egen motor för vettiga pengar . BMW , finns det någon modern 4 cyl med trevlig spec och alublock? Ös på med förslag, ledorden är : hyggligt billig, driftsäker och lätt. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Alfa 24V V6 från 156, 164, 166, 147 eller GT. Förvisso tvärställd men med delar från en Alfa 75 V6 går de bra att montera på längden. Från 2,5l och 195hk till 3,2l med 250hk. Lätta driftsäkra helalu motorer.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm. Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
|
Re:
Det är väldigt Japanska motorer, men kanske finns det motsvarande i Renaults sortiment? _________________ Anders Hansson |
||||||||
|
En 2L Zetec efter B Metz recept, ca 220 med snörvlande Webrar?
Sprut är väl tom billigare från vitt papper och kan nog klämma ut lite till. 2,5L Duratec om du vill spendera mera. |
||||||||
|
Re:
F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med. 3.5L V6 420Hk _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
|
Re:
Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Dessutom är det nästan dubbla effekten mot vad han efterfrågar. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Som en galen outsider så föreslår jag Rover K, kördes som standardmotor i Caterhams ett bra tag (se t.ex. Patrik Rydhs).
En basmotor är tokbillig, med lite egenmassering av topp, kammar, insug och välavstämt avgas kommer man nära 200 hk. Vill man ha mer behöver man nog höja kompression osv. Shortblock väger 93 kg
För moderna (riktigt moderna) BMW-ish alternativ, se https://en.wikipedia.org/wiki/Prince _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
|
Jag utlovar inte att det fungerar rakt av, men jag tror PSAs XU-motor klarar dina krav. Okej, inte den lättaste, men radfyra som levererar 220hp ganska enkelt med ett vettigt turboval och om jag inte minns helt fel finns det svep som borde passa på gamla 760-lådor eftersom XUn monterats i samma bilar som haft PRV6. Turboversionen är rätt klassisk att uppdatera gamla Peugeot 205or med, då det finns motorer i ganska stor utsträckning (den monterades i typ allting PSA gjorde i mitten av nittiotalet).
PRV6an är ju också lite skojig, med lagom överladd, men den är verkligen inte lätt ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
|
|
||||||||
|
Mercedes M103/M104!
Rak 6cyl kostar någon tusenlapp och har ca 180hk original. Många kör dessa överladdade med ca 500-600hk helt oöppnad och de verkar hålla bra. Priset och hållbarheten samt tillgången gör den i min värld oslagbar _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
_________________ /Anders C |
||||||||
|
Re:
Fast original 280hk är väll ändå EXAKT det som efterfrågas? Man behöver ju inte gå all in? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||
|
Re:
Där ser man, mer än jag visste
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
|
Re:
Blir väl lätt så när det inte är standard grejer. För övrigt låter 420hk i maskin på den 3.5L motorn som det är typ Nismo GT3 spec på grejerna, fanns ju färdiga 350z Nismo RS bilar att köpa för racing och då låg motorernastyvt på 400-420hk och de är klart det inte är skitbiligt att driva en sån motor. Körs den där i mot i standard utförande 286-313hk då är det inge dyrare än någon annan japansk motor att skruva med _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
|
Re:
[quote="Anton-Dekorteknik"]
Fast original 280hk är väll ändå EXAKT det som efterfrågas? Man behöver ju inte gå all in?[/ Precis Anton, då är det en billig motor kontra effekt och vikt direkt ur kartongen
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (7010 totalt) |