Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Omöjligt att justera höjd på BC coilovers
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (7760 totalt)
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

seb280z skrev:
Jag har liknande setup på min bil, dock ej BC.
Jag menar inte att vara oförksämd, men kanske jag inte förstod allt..
Har TS provat att skruva på andra hållet? Man kan ju alltid skruva ur hela stötdämparen för att kolla så det inte är gängan som är i botten eller att den inte rostat fast. Eller stoppar av någon annan anledning. Jag tror inte stötdämparen är fastsvetsad...

PS, på min bil så gick gängan i botten på hylsan när jag ville ha 2,5cm ytterligare, och jag har så styva fjädrar att jag fick sätta hjälpfjädrar för att kunna nå så lågt som jag ville. Dock minskar man (som tidigare påpekats) fjädringslängden.


Japp, jag testade att skruva åt båda hållen med den största rörtången jag kunde hitta samt impregnera gängorna med WD40 men jag kan inte få grejerna att rotera...

Efter lite mer labbande konstaterar jag att om jag tar bort hjälpfjädern så händer det grejer när jag justerar förspänningen!





Nu kan jag med hjälp av förspänningen justera höjden på bilen

Frågan kvarstår fortfarande i mitt huvud varför jag inte kan justera så som det är tänkt. Men det blir väl en fråga jag aldrig kommer få svar på... samt att det känns som att jag ligger väldigt nära botten på dämparen just nu. Jag får ut och kolla lite närmre på det en annan dag.

Tack för alla svar

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 527



Hmm den nedre muttern är väl endast till för att låsa gängade
röret i position.
det sitter väl innsatsdämpare i benet?
denna avgör hur långt ner du kan skruva röret antar jag..
med en kortare dämparkropp får du justera ner röret för å låsa dämparen.
fjäderbenet ser ut som nåt universal ben där du har möjlighet att
byta dämpare av olika längd men ändå behålla samma fjäderben.
det är vad jag tror jag ser.
EDIT..
Och så tog jag å kollade ett antal videos på tuban å det är tyvärr så att
dina gängor har ärgat fast, för du skall justera upp/ner på nedre muttern
och vrida hela gängade röret. lite udda dämpare, kan det vara någon klåpare
som bytt dämparkropp å inte fått ihop det å istället svetsat ihop botten??

_________________
peter johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Om fjädrarna är så styva/långa att de inte fjädrar in alls när du släpper ner bilen så har du andra problem. För du provar detta på bilen och inte bara löst va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

p. johansson skrev:

kan det vara någon klåpare
som bytt dämparkropp å inte fått ihop det å istället svetsat ihop botten??


Det är lite det jag är rädd för...


Självklart testar jag på bilen! När jag sänker ner den så trycks ju fjädern ihop men jag vet inte hur mycket jag har kvar innan dämparen är i botten. Nu kom lite annat i vägen idag men jag ska se om jag kan kika lite på det imorgon thumbs up

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ta bort fjäder och pumpa up till tänkt ride height så ser du hur mycket infjödring som finns kvar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 71


Trådstartare
Nu har jag konstaterat att jag har ca 5 cm fjädringsväg kvar innan dämparen bottnar. Om det är för lite eller ej är jag inte rätt man att bedöma.
Dock vet jag att jag ska sätta på däck med aningen högre profil och kommer troligen behöva sänka lite till...

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Skruva banåkabil
Omöjligt att justera höjd på BC coilovers
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (7760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande