Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konkörning?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5468 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Är inte rakan rätt smal, och har en halvläskig kant på vänster sida?
Kanske inte helt optimalt om någon får ett kast?

Jag vet att jag alltid haft det i bakhuvudet när man tagit chikanen i högre fart.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
SecretAgentMan skrev:
Är inte rakan rätt smal, och har en halvläskig kant på vänster sida?
Kanske inte helt optimalt om någon får ett kast?

Jag vet att jag alltid haft det i bakhuvudet när man tagit chikanen i högre fart.

/J


Det är ju hyfsade avåkningszoner men som jag skrev tidigare det är på gränsen att rakan är för smal men det kanske går att anpassa banan efter detta.


Hur mycket minustid bör man få för varje kona man flyttar på?

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Hur mycket minustid bör man få för varje kona man flyttar på?

2s per kon är nog vättigt och typ 5s för faster Agda(stoppkon) om man har sådan.

Hmm, eller så kör man med diskning för påkörning av årdringarna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Lennart Mäkinen skrev:
Jag försöker lägga banor med både tvära kurvor och lite rakare partier. Vi får se på söndag på Lazzats RS Challenge om jag blir ihjälslagen. Gissningsvis kommer Emil W. försöka få banan rakare än jag vill lägga den.


Skitbra! thumbs up

Sevens har iofs det bästa av allt: lätt vikt för kurvor, och mkt effekt/kg för rakorna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Westfield skrev:
Sevens har iofs det bästa av allt: lätt vikt för kurvor, och mkt effekt/kg för rakorna.


Dvs: Inget att skylla på!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag försöker lägga banor med både tvära kurvor och lite rakare partier.
Mäkinen for president! thumbs up

Själva essensen i en konbana av den typ vi kör i Lazzat-RS'en anser jag ska vara "equalizer"-konceptet.
Banan ska vara så beskaffad att den påtagligt utjämnar fördelar/nackdelar med olika bilar/bilkoncept. Det ska bara inte gå att åka skjortan av kompisarna för att man besitter massor med effekt. Man bör försöka lägga banan så att bilkontroll/taktik gynnas och skillnader hos fordonen slätas ut.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fast turbobilar brukar missgynnas iof. Men turbo + precisionsköra är oftast inte optimalt hur man än gör

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Det ska inte vara stopp kon i en slalombana !
En bana med varierande partier är roligast .
Vore ju kanon om man kan använda Karusellen till vändning! Har aldrig kört en bana med rolig vändning, men den varianten tror jag skulle kunna funka fint thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Precis Magnus...

För att babbla lite om mig själv, och varför jag hoppar över eran körning...

Jag hade skitkul med Challengegänget på Barkarby förra året (det roligaste jag gjort med Imprezan hittills), men den typen av körning är (vad jag kan utläsa) långt ifrån vad ni erbjuder på Lunda, vilket är riktigt trist, då jag personligen mer än gärna skulle vilja köra med er.

Men man kommer inte ifrån att det är ett tävlingsmoment, och att då pysa runt på 2:an och svära över att laddtrycket kommer sent gör inte en glad Jerry.

Jag gillar stående start (fan vore väl annars), hatar stoppkonen, och avskyr snirkliga banor där man behöver GPS för att hitta runt - så redan här bakom skärmen pekar allt på att jag borde dra ut tummen, och anmäla mig till challengekörningen som är runt knuten.

Humm...tänka lite innan man börjar skriva ett långt och meningslöst inlägg kanske?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Benägen att hålla med Jerry vad det gäller konbanor generellt. Gillar banor med flyt i, men de syns mer och mer sällan. Tycker faktiskt att bilvalet skall ha något med att göra hur fort det går i slutänden.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Man kan göra på hundra olika sätt i rondellområdet


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



P.P. skrev:
Benägen att hålla med Jerry vad det gäller konbanor generellt. Gillar banor med flyt i, men de syns mer och mer sällan. Tycker faktiskt att bilvalet skall ha något med att göra hur fort det går i slutänden.


Väldigt sant, jag föredrar att delta, och kika på arrangemang där lite roligare bilar deltar - att kika på förarprov med gtivagnar är lite sådär hett.



Ursäkta osmidigheten, jag är sådan (läs inte allt så allvarligt med andra ord).

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag ska sluta nu


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

För er som vill rita själva



_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik C skrev:
Det ska inte vara stopp kon i en slalombana

Varför inte då.. Att göra en väl avvägd inbromsning är väl ett skoj moment. thumbs up
Beroende lite på hur det ser ut på platsen så kan det ju dessutom vara att föredra att få ner farten lite vid målgång...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Fast turbobilar brukar missgynnas iof. Men turbo + precisionsköra är oftast inte optimalt hur man än gör

Precis, det är nog mer bilen än banan som är missanpassad...
(säger jag som lurar på att förse min seven med konstgjord andning...)

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm, om man nu inte promt vill ha stoppkon och få ner farten vi målgång kan man göra ett JÄV... tajt konparti precis innan målgång. (Typ det vi hadde på rajsaträffen på Lunda)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...och på Barkarby förra året gick jag över mållinjen med pjäxan i pannrummet precis när 4:an gick i (140+)...säkerhetstänket fick stryka på foten för racekänslan, dock kan man nog glömma att få det upplägget rumsrent - jag med mina moderata 300-350 kusar hade 200 på rakan innan 90-gradersböjen till vänster och den korta rakan innan målgång, man kan ju undra hur fort det gick för de stora grabbarna..

Dock var en viss BMW lite illa ute precis där, och det kunde slutat riktigt illa, så vid närmare eftertanke kunde just det gjorts bättre, men får jag välja smygande målgång, eller fullt skaft blir det samma val varje gång.

Det har säkert att göra med mitt bilval, min brist på skicklighet och precision mellan ratt, säte och pedalställ - och min barnsliga förtjusning i att åka fort (och svänga).

/J

P.S. Glömde att nämna turboknuffen.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



om man ska ha "konbana" med hastigheter runt 150-200km/h är det väl smidigare att hyra någon av de riktiga banor som finns och köra en och en. Då slipper man ju strula med koner...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Konkörning?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande