Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |
Är inte rakan rätt smal, och har en halvläskig kant på vänster sida?
Kanske inte helt optimalt om någon får ett kast? Jag vet att jag alltid haft det i bakhuvudet när man tagit chikanen i högre fart. ![]() /J |
||
Det är ju hyfsade avåkningszoner men som jag skrev tidigare det är på gränsen att rakan är för smal men det kanske går att anpassa banan efter detta. Hur mycket minustid bör man få för varje kona man flyttar på? _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
citat:
Hur mycket minustid bör man få för varje kona man flyttar på? 2s per kon är nog vättigt och typ 5s för faster Agda(stoppkon) om man har sådan. Hmm, eller så kör man med diskning för påkörning av årdringarna. _________________ Johan Sjölinder |
||
Skitbra! ![]() Sevens har iofs det bästa av allt: lätt vikt för kurvor, och mkt effekt/kg för rakorna. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() Själva essensen i en konbana av den typ vi kör i Lazzat-RS'en anser jag ska vara "equalizer"-konceptet. Banan ska vara så beskaffad att den påtagligt utjämnar fördelar/nackdelar med olika bilar/bilkoncept. Det ska bara inte gå att åka skjortan av kompisarna för att man besitter massor med effekt. Man bör försöka lägga banan så att bilkontroll/taktik gynnas och skillnader hos fordonen slätas ut. ![]() |
||
Det ska inte vara stopp kon i en slalombana
![]() En bana med varierande partier är roligast ![]() Vore ju kanon om man kan använda Karusellen till vändning! Har aldrig kört en bana med rolig vändning, men den varianten tror jag skulle kunna funka fint ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Precis Magnus...
För att babbla lite om mig själv, och varför jag hoppar över eran körning... Jag hade skitkul med Challengegänget på Barkarby förra året (det roligaste jag gjort med Imprezan hittills), men den typen av körning är (vad jag kan utläsa) långt ifrån vad ni erbjuder på Lunda, vilket är riktigt trist, då jag personligen mer än gärna skulle vilja köra med er. Men man kommer inte ifrån att det är ett tävlingsmoment, och att då pysa runt på 2:an och svära över att laddtrycket kommer sent gör inte en glad Jerry. ![]() Jag gillar stående start (fan vore väl annars), hatar stoppkonen, och avskyr snirkliga banor där man behöver GPS för att hitta runt - så redan här bakom skärmen pekar allt på att jag borde dra ut tummen, och anmäla mig till challengekörningen som är runt knuten. Humm...tänka lite innan man börjar skriva ett långt och meningslöst inlägg kanske? ![]() /J |
||
Benägen att hålla med Jerry vad det gäller konbanor generellt. Gillar banor med flyt i, men de syns mer och mer sällan. Tycker faktiskt att bilvalet skall ha något med att göra hur fort det går i slutänden.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Väldigt sant, jag föredrar att delta, och kika på arrangemang där lite roligare bilar deltar - att kika på förarprov med gtivagnar är lite sådär hett. ![]() Ursäkta osmidigheten, jag är sådan (läs inte allt så allvarligt med andra ord). ![]() /J |
||
Varför inte då.. ![]() ![]() Beroende lite på hur det ser ut på platsen så kan det ju dessutom vara att föredra att få ner farten lite vid målgång... |
||
Precis, det är nog mer bilen än banan som är missanpassad... ![]() (säger jag som lurar på att förse min seven med konstgjord andning...) |
||
...och på Barkarby förra året gick jag över mållinjen med pjäxan i pannrummet precis när 4:an gick i (140+)...säkerhetstänket fick stryka på foten för racekänslan, dock kan man nog glömma att få det upplägget rumsrent - jag med mina moderata 300-350 kusar hade 200 på rakan innan 90-gradersböjen till vänster och den korta rakan innan målgång, man kan ju undra hur fort det gick för de stora grabbarna..
Dock var en viss BMW lite illa ute precis där, och det kunde slutat riktigt illa, så vid närmare eftertanke kunde just det gjorts bättre, men får jag välja smygande målgång, eller fullt skaft blir det samma val varje gång. ![]() Det har säkert att göra med mitt bilval, min brist på skicklighet och precision mellan ratt, säte och pedalställ - och min barnsliga förtjusning i att åka fort (och svänga). /J P.S. Glömde att nämna turboknuffen. ![]() |
||
om man ska ha "konbana" med hastigheter runt 150-200km/h är det väl smidigare att hyra någon av de riktiga banor som finns och köra en och en. Då slipper man ju strula med koner...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |