Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (60518 totalt) |
Kunde du inte haft en 230v doppvärmare fast installerad i vattentanken så om du ska ut en bister höstmorgon så kan du dra på den i 20 minuter innan du ska åka och på så sätt ha värme direkt?
Jag har ingen koll på hur värme i elbilar fungerar normalt men att ha en värmebuffert uppvärmd av elnätet borde ju vara så effektivt man kan göra det och behålla bilens egen el till räckviddsmaximering? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Just den tanken slog mig faktiskt Mats medan jag skrev det förra inlägget.
Bilen kommer ju vara kopplad till nätet nattetid hemma i carporten. Att få till en timer som kickar igång en liten värmepatron en halvtimme innan jag ska åka på morgonen hade ju inte varit alls omöjligt! Många elbilar tror jag bestämt fungerar så, både eventuell förvärmning av batterier och i synnerhet kupén när bilen är kopplad mot nätet! Absolut något att klura vidare på! _________________ Peter Sternersson |
||||
Eftersom direktkontakt med 350VDC säkerligen räknas som hälsovådligt, införskaffades det ett par kopplingslådor att husera alla diverse brytare, säkringar och liknande.
På bilden syns även två högflödes vattenpumpar som ska kyla motor och kontroller. Nedan är kopplingslådan som innehåller min huvudkontaktor, som kopplar batteriet till motorkontrollern. Även huvudsäkring, strömshunt och en prechargekrets fick plats i den lådan. Även 12V batteriet är av lithiumtyp, så en liten låda för dess BMS och diverse annat fick också byggas. Trasslet på bild fungerar så att en av de tidigare visade ECP404-mätarna, känner av spänningen på 12V-batteriet. Är denna över 12.0V så sluts ett relä som skickar styrström till de båda 50A relä som syns i lådan, som i sin tur kopplar upp 12V till resten av bilens elektronik. Här finns även en BMS kopplad som övervakar att spänningen inte blir för låg eller för hög i de enskilda cellerna. Här är cellerna som utgör 12V batteriet. 15Ah LiFePO4 celler, kopplade så de skapar ett 12V batteri med 165Ah. Innan montering mättes alla celler upp och grupperades efter mätvärdena som de visade. Testladdning med 50A. Har dock ställt ner laddaren till 35-40A för att skona både batteri och framför allt laddare (Kina-laddare med Kina-ampere). 12V laddaren är kopplad på L1 (fas) tillsammans med en av mina Brusa-laddare. Även på L2 och L3 sitter varsin Brusa. Planen är att vid endast tillgång till enfas, så har jag möjlighet att ladda både högspänningsbatteriet och mitt 12V batteri. Det finns även planer på solpanel för att underhållsladda 12V-batteriet, men jag får se. Verkar vara svårt att få till så det blir snyggt. Är en 100W flexibel solpanel. Det var dock svårt att få bra då taket är dubbelkrökt. Får se hur jag går vidare... _________________ Peter Sternersson |
||||
Äsch, den sitter väl bra som den gör där? Du kan tejpa med gul tejp annars.
Man kanske kan nöja sig med enkelkrökt tak? Annars får du transplantera in valfritt soltak från någon bil och sätta panelerna under det. |
||||
Riktigt kul grej med "soltak"
Nästan så man kunde offra takets form och bygga ett eget mer ändamålsenligt enkelriktad tak. Kanske lacka svart med lite så det sticker ut mindre. Men av nyfikenhet, typ hur långt Skulle man kunna åka efter säg en dags strålande solsken tex 12timmars laddning under bra omständigheter?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Solcellen är tänkt att underhållsladda det separata 12V-batteriet, och har inget med själva framdriften att göra.
Min förhoppning är att under en solig dag på jobbets parkering har det laddats upp lika mycket som jag förbrukade på lysen, fläkt mm på vägen till jobbet. _________________ Peter Sternersson |
||||
En kanske smart idé är att använda solcellerna till att, då vanliga 12V-batteriet har tillräcklig laddning, driva en fläkt som håller kupén lite svalare.
Är det så soligt att det behövs kommer batteriet vara laddat och fläkten går. Är det inte soligt laddas inte batteriet tillräckligt = självreglerande system _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Smutt, så länge inte kontrollsystemet för det där tar mer energi än panelen ger ut.
Antar att man får ha en tempgivare i kupén och en utomhus för att se om det skall fläktas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Helt omöjligt hade det inte varit såklart. Dock är panelen på ynka 100W (teoretiskt vid 100% instrålning och 25grader har jag för mig), ett scenario som aldrig nånsin inträffar annat än i labbmiljö typ.
Men har jag tur får jag ut mellan 50W och 75W från panelen, vilket efter lite förluster kanske ger 2-3A in på batteriet. Det räcker nog att köra kupéfläkten iallafall på läge 1. Vi får se vad som händer. _________________ Peter Sternersson |
||||
Nu börjar det bli lite svårt att hålla ihop den röda tråden i bygget, så ni får stå ut med att vissa saker dyker upp på en bild för att sedan försvinna på en annan. Jag jobbade ju parallellt med många saker på bilen i väntan på material osv.
Men nu kör vi en post med temat batterilådor! Jag hade ungefär 250kg batterier att gömma i bilen. Och ni som sett en Z3 up close vet att det inte är en särskilt stor bil. 1dm bredare och 1dm längre än en Mazda MX5 har jag ungefär mätt upp. En stor outnyttjad volym var fram mellan rambenen där kylare och motor en gång suttit. Här byggde jag en låda i 3mm aluminium, med diverse förstärkningar här och var. Under lådan finns ett 3mm tjockt stålband om någon infästning skulle gå sönder så lådan inte brakar ner i asfalten. Det kommer bli väldigt täta periodiska översyner på flera punkter i detta bygget för att se att jag byggt stabilt nog. Inuti alla batterilådor är batterierna isolerade med 5mm gummiduk, samt fastspända i aluminiumramar, antingen med spännremmar och/eller gängstänger. _________________ Peter Sternersson |
||||
Termisk, mekanisk eller elektrisk isolering med gummiduk? Gummi, i alla fall svart sådan, har ibland den otäcka egenskapen att växla från att vara elektrisk isolator till att bli ledande vidd viss temperatur. Den "finessen" har orsakat ett tämligen stort antal bil-/buss-/lastbilsbränder. i det fall det är elektrisk isolering, var mkt noga med specen på gummit. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Jag har varit med om att en gummiisolator inte alls var isolerande, på ett HV-batteri som levererats direkt från fabriken så när vi strömsatte så kom det "en del" rök. Det blev lite fart på leverantören när dom insåg att deras gummi var ledande, det hade de liksom bara tagit för givet att den inte var... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Endast som mekanisk isolering, det mesta av den elektriska isoleringen sker med original Ford plastbitar som kom med batteriet, resten med orange eltejp typ. _________________ Peter Sternersson |
||||
Det gick kalas så det gjorde! Men intresset att uppdatera tråden försvann väl lite... Bilen blev hur som helst reggad och godkänd i mitten av maj, och har sedan dess körts dryga 700mil. Toppade upp batteriet lite i Växjö efter regbesiktning. Det mesta har fungerat över förväntan faktiskt. Jag har råkat bränna upp två stora kontaktorer, men det var user error, så inget jag kan klaga på ändå. Nu står den dock på lyften. Det började klonka mer och mer från drivlinan, och jag var säker på att det var växellådan som inte gillade 300Nm åt ena hållet, och sedan plötsligt 300Nm åt andra hållet (regenerativ bromsning). Men vid rivning visade det sig vara min 4000kr splinsade hylsa som glappat sönder, den som sammanbinder motor och växellåda. Anledningarna är nog en blandning av dålig passning och dåligt material. Såhär i efterhand skulle jag klyvt hylsan och sedan spänt ihop den kring axeln med skruvar så den verkligen klämmer åt. Oavsett blir det nog inget mer kört i år. Är mitt uppe i en flytt, och sen funderar jag på att skippa växellådan helt och hållet och sätta en reduceringsväxel istället. _________________ Peter Sternersson |
||||
Pionjär inom ämnet. Inom tio år tror jag många kommer ha liknande projekt.
Otroligt roligt projekt! Även om jag fattar hälften... |
||||
Lokala nyhetsblaskan gjorde faktiskt ett helt okej reportage nu i sommar också, vilket var lite roligt...
https://www.smalanningen.se/article/ _________________ Peter Sternersson |
||||
Andra projekttrådar BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (60518 totalt) |