Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
1, 2   >>
3313 besök totalt
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?

Kört med dessa i två säsonger men dom slits rejält och tänkte om nån har tips om likvärdiga belägg men med bättre hållbarhet.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14151



Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?

Lupo1.8t skrev:
Kört med dessa i två säsonger men dom slits rejält och tänkte om nån har tips om likvärdiga belägg men med bättre hållbarhet.


svår fråga, vad är applikationen? Både vikt, effekt och vilken typ av hållbarhet du är ute efter spelar ju in... korta stints med tung gatbil eller långlopp. Det är ju som farbro barbro lärde oss på 90-talet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Kör PFC 11 och är sjukt nöjd med både bettet och hållbarheten

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Gula Pagid kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?

Tord skrev:
Lupo1.8t skrev:
Kört med dessa i två säsonger men dom slits rejält och tänkte om nån har tips om likvärdiga belägg men med bättre hållbarhet.


svår fråga, vad är applikationen? Både vikt, effekt och vilken typ av hållbarhet du är ute efter spelar ju in... korta stints med tung gatbil eller långlopp. Det är ju som farbro barbro lärde oss på 90-talet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...


Fwd +500hk. På bana körs det med mindre effekt beroende på bana mm.
Väger in strax under 1000kg. Normalt sett max 30min pass för då måste jag in och tanka samt vrida ur all svett ur tröjan

_________________
Henrik Dahl
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Pfc kanske man ska testa. Vem saluför dessa?

_________________
Henrik Dahl
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re:

Lupo1.8t skrev:
Pfc kanske man ska testa. Vem saluför dessa?


http://www.peansweden.com/

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Re:

Lupo1.8t skrev:
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.


är nog ingen dum ide om du inte har det. Vad kör du för bromsar?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Lupo1.8t skrev:
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.


är nog ingen dum ide om du inte har det. Vad kör du för bromsar?


Får bara plats med 280mm skivor under 15tummarna. Golf vr6 ok. Slitsade ebc skivor. Lätt bil så dom duger.
Jo d får bli att kika på bromskylning direkt. 2.5" slangar som dras till centrum av skivorna ska jag nog få plats med.

_________________
Henrik Dahl
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



DS3000 är ganska aggressiva långloppbelägg som mår bäst vid högre temp. Ifall de "slits rejält" lär det gå duktigt varmt. Det vanliga med DS3000 är att de äter upp skivorna i undefär samma takt som beläggen. Jag tycker också att bromskylning lär förlänga livslängden avsevärt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Det blev ds3000 igen. Hinner ev få till nån fullösning med bromskylningen. Banåka till helgen så hinner inte få hem några trattar innan dess.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare


16mil på kinnekulle samt runt 40varv på mantorp och värme tål dom verkligen sen om det är onaturligt mycket slitage vet jag inte riktigt men dom har fått gå hårt på banan iallafall utan fade.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Fick snickrat ihop lite kylning idag. Hittade inga trattar så första körningen får bli utan det. Bör ändå bli bättre än ingenting.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Hur pekar slangen mot skivan? Jag ser att skivan tar kalluft på utsidan. Jag har samma typ av skivor på en av mina bilar och undrar vad som är mest effektivt. Jag har inbillat mig att blåsa in i fälgen längs fälgbanan utanför skivan borde vara effektivt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Guson skrev:
Hur pekar slangen mot skivan? Jag ser att skivan tar kalluft på utsidan. Jag har samma typ av skivor på en av mina bilar och undrar vad som är mest effektivt. Jag har inbillat mig att blåsa in i fälgen längs fälgbanan utanför skivan borde vara effektivt.

Guson


Jag läste precis häromdagen en forskningsrapport om det, allra bäst är att få in luften i skivcentrum, ja inte mitt i centrum utan till luftkanalerna inne i skivan alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 360


Trådstartare
Mitt mål va att få slangen så nära skivans centrum som möjligt. Hade vart bäst att svetsa dit ett rör men brist på tid så det får vara så här tillsvidare.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Luftkanalerna tar luften på skivans utsida, mellan skiva och fälg. Du kan blåsa hur mycket luft du vill mot centrum, inget kommer direkt till kylkanalerna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

https://www.mentor.com/products/mechanical/engineering-edge/volume6/is . . . .

Luften går genom kylkanalerna på skivan inifrån centrum och ut, är lite som en fläkt driven av centrifugalkraft typ. Funkar både med raka och bakåtsvepande luftkanaler.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



De här skivorna tar in kylluften vid röda pilen.



Vad jag förstår finns ingen luftpassage mellan insidan av navet och kanalernas intag.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Intressant! Har faktiskt inte sett såna skivor men jag har inte kikat på många heller.

De flesta skivor verkar ändå ta det från sidan som vetter inåt bilen och flytande skivor har ju öppet där så de tar ju från både inner och ytter.

Googlade lite https://www.google.se/search?q=air+intake+ventilated+brake+disc&cl . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
1, 2   >>
3313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande