Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
1, 2   >>
3313 besök totalt
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare

Kört med dessa i två säsonger men dom slits rejält och tänkte om nån har tips om likvärdiga belägg men med bättre hållbarhet.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?

Lupo1.8t skrev:
Kört med dessa i två säsonger men dom slits rejält och tänkte om nån har tips om likvärdiga belägg men med bättre hållbarhet.

svår fråga, vad är applikationen? Både vikt, effekt och vilken typ av hållbarhet du är ute efter spelar ju in... korta stints med tung gatbil eller långlopp. Det är ju som farbro barbro lärde oss på 90-talet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Lund
Här sen Jun 2004

Kör PFC 11 och är sjukt nöjd med både bettet och hållbarheten

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gula Pagid kanske?

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?

Tord skrev:
Lupo1.8t skrev:

svår fråga, vad är applikationen? Både vikt, effekt och vilken typ av hållbarhet du är ute efter spelar ju in... korta stints med tung gatbil eller långlopp. Det är ju som farbro barbro lärde oss på 90-talet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Fwd +500hk. På bana körs det med mindre effekt beroende på bana mm.
Väger in strax under 1000kg. Normalt sett max 30min pass för då måste jag in och tanka samt vrida ur all svett ur tröjan

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Pfc kanske man ska testa. Vem saluför dessa?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Lupo1.8t skrev:
Pfc kanske man ska testa. Vem saluför dessa?

http://www.peansweden.com/

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Lupo1.8t skrev:
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.

är nog ingen dum ide om du inte har det. Vad kör du för bromsar?

Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Lupo1.8t skrev:

är nog ingen dum ide om du inte har det. Vad kör du för bromsar?

Får bara plats med 280mm skivor under 15tummarna. Golf vr6 ok. Slitsade ebc skivor. Lätt bil så dom duger.
Jo d får bli att kika på bromskylning direkt. 2.5" slangar som dras till centrum av skivorna ska jag nog få plats med.

Uppsala
Här sen Feb 2003

DS3000 är ganska aggressiva långloppbelägg som mår bäst vid högre temp. Ifall de "slits rejält" lär det gå duktigt varmt. Det vanliga med DS3000 är att de äter upp skivorna i undefär samma takt som beläggen. Jag tycker också att bromskylning lär förlänga livslängden avsevärt.

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Det blev ds3000 igen. Hinner ev få till nån fullösning med bromskylningen. Banåka till helgen så hinner inte få hem några trattar innan dess.

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare

16mil på kinnekulle samt runt 40varv på mantorp och värme tål dom verkligen sen om det är onaturligt mycket slitage vet jag inte riktigt men dom har fått gå hårt på banan iallafall utan fade.

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Fick snickrat ihop lite kylning idag. Hittade inga trattar så första körningen får bli utan det. Bör ändå bli bättre än ingenting.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur pekar slangen mot skivan? Jag ser att skivan tar kalluft på utsidan. Jag har samma typ av skivor på en av mina bilar och undrar vad som är mest effektivt. Jag har inbillat mig att blåsa in i fälgen längs fälgbanan utanför skivan borde vara effektivt.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Guson skrev:
Hur pekar slangen mot skivan? Jag ser att skivan tar kalluft på utsidan. Jag har samma typ av skivor på en av mina bilar och undrar vad som är mest effektivt. Jag har inbillat mig att blåsa in i fälgen längs fälgbanan utanför skivan borde vara effektivt.

Guson

Jag läste precis häromdagen en forskningsrapport om det, allra bäst är att få in luften i skivcentrum, ja inte mitt i centrum utan till luftkanalerna inne i skivan alltså.

Varberg
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Mitt mål va att få slangen så nära skivans centrum som möjligt. Hade vart bäst att svetsa dit ett rör men brist på tid så det får vara så här tillsvidare.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Luftkanalerna tar luften på skivans utsida, mellan skiva och fälg. Du kan blåsa hur mycket luft du vill mot centrum, inget kommer direkt till kylkanalerna.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

https://www.mentor.com/products/mechanical/engineering-edge/volume6/is . . . .

Luften går genom kylkanalerna på skivan inifrån centrum och ut, är lite som en fläkt driven av centrifugalkraft typ. Funkar både med raka och bakåtsvepande luftkanaler.

Uppsala
Här sen Sep 2003

De här skivorna tar in kylluften vid röda pilen.

Vad jag förstår finns ingen luftpassage mellan insidan av navet och kanalernas intag.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant! Har faktiskt inte sett såna skivor men jag har inte kikat på många heller.

De flesta skivor verkar ändå ta det från sidan som vetter inåt bilen och flytande skivor har ju öppet där så de tar ju från både inner och ytter.

Googlade lite https://www.google.se/search?q=air+intake+ventilated+brake+disc&cl . . . .

1, 2   >>
3313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande