Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Har ni testat att staga upp huvudbromscylindern?
874 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Har ni testat att staga upp huvudbromscylindern?



Detta är nå't jag tänkt testa på flera bilar som jag haft, men har aldrig tidigare kommit till skott...

Jag stekte ihop en stödvinkel till huvudbromscylindern av lite bitar från skrotlådan.
Justerbar - så att man kan förspänna lite...
Detta är en populär "uppgradering" på GT86'or och BRZ'or. Utan vinkeln flexar torpedväggen så att huvubromscylindern rör sig bortåt en halv millimeter "i axial-ledd" samtidigt som den svänger uppåt lite när man trampar till på pedalen. Jag gissar att bromspedalen har 5-6:1 utväxling. Det skulle innebära att pedalen flexar/rör sig några millimeter "i onödan", dessutom flex på ett svajigt sätt. Med stödet monterat är flexet vid huvudbromscylindern inte mätbart åt något håll.

Ärligt talat trodde jag inte att det skulle att skulle göra så stor skillnad för pedalkänslan.
AP-oken och Spiegler-slangarna gjorde såklart en del för att förbättra känslan, men detta enkla cheapo-fixet gör minst lika stor skillnad.

Fantastiskt helt enkelt! Super-stum pedal. thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



Fantastiskt att en så tämligen modern bil ändå inte är styvare i torpeden..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



Ja, det där måste man göra på alla bilar där man har klen brandvägg.

Asconan fick stag omgående, 996an har den bästa känslan in pedalen jag känt hittills i en std bil. Alltid stenhård när man går på broms direkt efter en gasning!

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654



Spännande!

Mitt "nya" Carbing fjäderbensstag har detta inbyggt på min Civic -92 där all plåt är tunn som folie.
Lutar man sig mot min bil blir den bucklig.


Riktigt smidig lösning.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Populärt även på Miata, finns fjäderbensstag med detta inbyggt. Gjorde kännbar skillnad thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Originalmonterat på min bil.



Har inte testat att köra utan, men med tanke på hur vridstyv resten av karossen är så lär väl torpedväggen vika sig utan stödet.

Det funkar även bra att montera reduceringsventiler på stödplåten som synes.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Har ni testat att staga upp huvudbromscylindern?
874 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande