| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har ni testat att staga upp huvudbromscylindern?
|
874 besök totalt |
|
Detta är nå't jag tänkt testa på flera bilar som jag haft, men har aldrig tidigare kommit till skott... Jag stekte ihop en stödvinkel till huvudbromscylindern av lite bitar från skrotlådan. Justerbar - så att man kan förspänna lite... Detta är en populär "uppgradering" på GT86'or och BRZ'or. Utan vinkeln flexar torpedväggen så att huvubromscylindern rör sig bortåt en halv millimeter "i axial-ledd" samtidigt som den svänger uppåt lite när man trampar till på pedalen. Jag gissar att bromspedalen har 5-6:1 utväxling. Det skulle innebära att pedalen flexar/rör sig några millimeter "i onödan", dessutom flex på ett svajigt sätt. Med stödet monterat är flexet vid huvudbromscylindern inte mätbart åt något håll. Ärligt talat trodde jag inte att det skulle att skulle göra så stor skillnad för pedalkänslan. AP-oken och Spiegler-slangarna gjorde såklart en del för att förbättra känslan, men detta enkla cheapo-fixet gör minst lika stor skillnad. Fantastiskt helt enkelt! Super-stum pedal.
|
|
Ja, det där måste man göra på alla bilar där man har klen brandvägg.
Asconan fick stag omgående, 996an har den bästa känslan in pedalen jag känt hittills i en std bil. Alltid stenhård när man går på broms direkt efter en gasning! MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
|
Spännande!
Mitt "nya" Carbing fjäderbensstag har detta inbyggt på min Civic -92 där all plåt är tunn som folie. Lutar man sig mot min bil blir den bucklig.
Riktigt smidig lösning. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
|
Originalmonterat på min bil.
Har inte testat att köra utan, men med tanke på hur vridstyv resten av karossen är så lär väl torpedväggen vika sig utan stödet. Det funkar även bra att montera reduceringsventiler på stödplåten som synes. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
874 besök totalt |