| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka bromsbelägg har bäst grepp?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6975 totalt) |
|
Vill ha bättre bromsverkan på min Sylva. 700 kg och 200 hk. Har väldigt stora frambromsar så överhettning har inte vart nåt problem trots att jag har dom ökända EBC yellowstuffbeläggen. I bak sitter det Boschbelägg i Astra G bromsok. Framoken är Alfa 147 Brembo 4kolvs. Nu börjar beläggen runtom bli slitna så jag tänkte passa på att byta till belägg med bättre bett. Ska jag satsa på yellowstuff runtom och hoppas på bättre bromsverkan i bak och justera bromsvågen därefter? _________________ Sixten Mineur |
||
|
Jag har kört Hawk belägg i många år och är jäkligt nöjd. Dom har en fin tabell man kan utgå från för att välja bästa belägg utefter användingsområde, önskar att alla leverantörer av belägg kunde leverera det på detta format.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Jag kör endast Performance friction (PFC) sedan ett par år tillbaka.
Gillar deras 08 compound bäst. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Re:
+1 Kör pfc 11 grymt bet trots det är ett långlopps belägg _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Är grymmt nöjd med Hawk. Kört mycket med dtc-60. Kört dem i mina en kolvsglid ok och ska precis beställa nya till mina wilwood ok.
Andra stora plus med hawk att de har mycket bett utan stort pedaltryck så det slits jämnare och man behöver inte trycka sönder torpedväggen. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Jag/vi har testat lite olika belägg, fabrikat och "compounds", på våra bilar genom åren...
Det belägg som haft det absolut bästa kallbettet av de jag testat var Sparcos R-61. Overkligt bra, nästan så att det blev svårdoserat på gatan när man bromsade lätt, iaf i min applikation, och i övrigt ett helt okej belägg som verkade tåla banåka och hög temp hyfsat bra. Vet dock inte om det går att få tag i fortfarande - vet inte heller vem som tillverkade dessa åt Sparco. (Jag tror knappast att Sparco gör belägg själva(?) - gissar att det var brandat från nå'n annan tillverkare...)
Annars hyllar jag PFC. Jag tycker att deras 08-compound är suveränt. Kör nu på PFC11, och även det känns riktigt bra på bana (och gata), men jag har aldrig haft några belägg som skriker så mycket som dessa när man fegbromsar... |
||
|
Hittade denna wiki sida med mycket intressant info
https://wiki.seloc.org/a/Brake_pads Bifogar bilderna från wiki sidan för snabb överblick.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Tack för alla svar. Bra artikel. Hawkbeläggen verkar ha grym friktion men finns inte till mina bakbromsar tyvärr. Detsamma gäller dom flesta andra tillverkarna.
Egentligen skulle man kanske byta till andra bromsok för att få fler valmöjligheter men det finns inte tid till det just nu. Det enda som verkar finnas till bakbromsarna är Yellowstuff och Ferodo men bara DS2500 varianten tyvärr. Frågan är då vilken av dessa som ger bäst grepp? Har DS2500 på min Clio och dom har funkat bra men den bilen har bra bett original och jag har inte provat med Yellowstuff belägg på den. Frågan är också vilka som behåller prestandan efter tid? Jag tror att jag kan köra ett par säsonger på samma belägg nämligen _________________ Sixten Mineur |
||
|
I testet på en Mazda i länken tidigare i tråden så krävde Hawk HP+ väldigt lågt pedaltryck. Det borde innebära bra bett. Dom har brett temperaturspann också och finns till mina framok så dom tänkte jag köra med i fram.
Då är det bara bakbromsarna kvar. Enl måtten på Ferodos hemsida så ska dom ha lite större änliggningsyta än EBC beläggen och det borde ju ge bättre bromsverkan tycker jag. EBC beläggen har ju snedslipad kant också vilket ger ännu mindre anliggningsyta. Borde ge sämre grepp eller tänker jag fel? _________________ Sixten Mineur |
||
|
Låter som att dina frambromsar inte blir speciellt varma då du klarar dig på Yellowstuff. Dvs du kan i princip välja vilka racinganpassade belägg som helst fram. En viktig sak är att fram och bakbelägg är inom sina temperaturfönster så att bromsbalansen inte ändras ju längre du kör. Har överhettat frambeläggen samtidigt som bakbeläggen har varit relativt kalla dvs beomsbalansen flyttas bakåt med en instabil bil som konsekvens. Är du nöjd med bromsbalansen nu hade jag nog fortsatt med orginalbelägg bak och köpt bättre frambelägg från de märken som nämns här i tråden. Jag har bra erfarenhet av PFC08, dyrt men bra och håller länge om man kan leva med gatgnissel.
I min värld ser det ut såhär 1. Välj frambelägg med den temptålighet som krävs av storleken på framskivorna samt den utväxling mellan pedal och belägg du har inklusive eventuell servoverkan 2. Matcha bakbeläggen mot frambeläggen och bromsbalansen, dvs går bakbromsarna väldigt kallt kan rätt belägg bak till och med vara gatbelägg. Iaf på en lätt bil 3. Gör eventuell justering med huvudcylindrar eller bromsvågen. Elelr att ABS klarar det åt dig _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Ja precis det gäller ju att både fram och bak förändras likvärdigt under ett race. Eftersom jag har beställt Hawkbeläggen nu som har bättre grepp än tidigare belägg så vill jag ha bättre i bak också. (Har gatbelägg nu).
Bromsvågen är redan justerad att ge lite mer kraft till bakbromsarna så jag resonerar att så bra grepp som möjligt i bak är av godo. Speciellt då tanken med hela beläggbytet är att få till bättre bromsverkan. _________________ Sixten Mineur |
||
|
Jag har kört hawk hp+ på mina bilar under många år, är verkligen supernöjd med prestandan. Har aldrig fadat, håller länge och är rimliga att använda på gata,räcker med någon inbromsning för att det ska bli bra bett. Provade Carbotech xp8 pga tidsbrist, kostade dubbelt så mycket och var rätt lika beteendemässigt, ganska ovärt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Ja det var bra pris på dom. Beställde från Dalhems.
På bakbromsarna skiljer det dock lite. Drygt 500 för EBC och 1500 för Ferodo. Så frågan är vilka som tar bäst. Någon som har jämfört? Överhettning är som sagt inget problem _________________ Sixten Mineur |
||
|
En liten fråga in från vänster, är du ute efter hög friktion redan från relativt lågt pedaltryck?
För vilket belägg du än väljer lär väl kunna prestera friktion så du kan låsa upp hjulen med det tryck du kan generera på bromspedalen? Eller är tillräckligt (max)grepp om bromsskivan ett problem? Förutom balans mellan fram o bak (vid alla möjliga kombinationer av temperaturer som kan uppstå) som ju redan tagits upp så tycker jag det finns lite "smaksaker" som hur de beter sig precis när man går på bromsen (initial bite), om de är lättdoserade i början av inbromsningen och om de är lättdoserade i slutet (när man kanske trailbrakear). Nu har jag inte råkat ut för något belägg som känts svårdoserat men initial bite kan skilja markant. Och för mig som kör gata också att de bromsar okej från kallt och att de inte som vissa belägg har tokhögt slitage när man bromsar från kallt. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Ja jag vill ha det mera lättbromsat. Högre friktion med lägre pedaltryck alltså. Det är lite svårdoserat nu upplever jag eftersom jag måste trycka ganska hårt. (Har varken bromsservo eller ABS)
Sen skiljer det säkert hur lättdoserat vid olika delar av bromsningen det blir med olika belägg som du säger. Vissa däck gör det svårare att dosera bromsning också har jag märkt. Men till att börja med så vill jag ha mer lättrampat iallfall. Kör inte så mycket på gata så kallbromsning har låg prio. _________________ Sixten Mineur |
||
|
Då kanske PFC13 kan vara nåt (om det är tillgängligt i rätt pad outline)...?
Jag har inte testat - men det marknadsförs som "ultra-high bite and very high friction". Kolla med PEAN vad de säger...
|
||
|
Re:
Jag har rätt tung bil men 01:or är som att kasta ett ankare, anlägg mjukt bestämt pedaltryck och man får omedelbart en brutal inbromsning om man håller sig på rätt sida upplåsning, jämfört med tex 11:or som bromsar effektivt men känns mer neutralt och bygger upp bromskraft och retardation. Rent generellt så upplever jag att man ofta får känslan av att bromsat för tidigt med 01, medan 11 istället ger känslan att man bromsat för sent. I regn är 11 lättare att hantera tycker jag, likaså vid trail-breaking. |
||
|
Riktigt skarp initial bite kan ju bli svårt att dosera på "fel" bil. Men när det lirar så är det jävligt nice!
Jag har de senare åren kört omväxlande PFC08 och gula pagid. Pagiderna har ordentligt mindre initial bite än PFC08. Det blir nog inte sämre varvtider men jag brukar sakna initialbettet. Jag tror jag måste läsa på hur 08, 01 och 11 är positionerade i PFs sortiment! _________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6975 totalt) |