Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränsletrycksregulator med retur ?
3 besök senaste veckan (1521 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1265


Trådstartare
Bränsletrycksregulator med retur ?

Hej

Till min Ford Duratec 2.0 behöver jag en bränsletrycksregulator.

På spridarbryggan sitter det bara en ingång till bränsle, ingen retur.

I min värld vill jag alltså ha en BTR som monteras INNAN spridarbryggan som är justerbar i bränsletryck OCH har en retur där överflödigt bränsle kan dras tillbaka i en returledning till bränsletanken .

Jag har jättesvårt att hitta en BTR som stämmer överens med ovanstående, antagligen tänker jag fel och behöver en förklaring , eller så tänker jag rätt och behöver en länk med inköpsställe för en sådan BTR..

Hjälp en förvirrad!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Re: Bränsletrycksregulator med retur ?

Vet inte vilken bil eller årsmodell du har, men är det inte så att du har en motor med högtrycksspridare, dvs sånna som jobbar med ett tryck bortåt 100-300bar?
Isf har du en förpump t.e.x i tanken som matar med 3bar till högtryckspumpen, som sedan matar railen?
Och isf är väll den enda möjligheten att leka med trycket elektroniskt.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Re: Bränsletrycksregulator med retur ?

EDIT: Eller så sitter pump å regulator i en å samma enhet i tanken, och skickar fram rätt tryck till railen.
Är det så borde du ha en luftnippel på railen för att få ur luft mellan tank å rail. (finns inte alltid dock)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1265


Trådstartare
Re: Bränsletrycksregulator med retur ?

Jovani skrev:
EDIT: Eller så sitter pump å regulator i en å samma enhet i tanken, och skickar fram rätt tryck till railen.
Är det så borde du ha en luftnippel på railen för att få ur luft mellan tank å rail. (finns inte alltid dock)


Hej Jovani

Missade att skriva att motorn numera sitter i mitt "hemmabygge" och att tanken är att montera en extern walbro in-line pump .

På Mondeon 2010 som motorn kom ifrån satt en in-tank pump som säkert fungerar som du beskriver.

Frågan är hur jag löser mitt upplägg på enklaste sätt?

Vågar jag svetsa på en returnippel på railen och sätta en BTR efter den? Gavlarna på railen verkar vara lödade, jag är lite orolig för vad som händer när jag går på med TIGen då..?

Tack för svar!

_________________
Calle Olsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Du kan ha vilken regulator som helst. På in sätter du ett tkors. Ena från pump en in i regulator och en till btr. Returen därifrån tillbaka till tank.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



Jag har så som du skriver.
Jag har svetsat nipplar på fuelrailen i vardera änden pga det är en V8 och bränslet kommer in i railen bak mot torpeden.
Sen satte jag en aeromotiveregulator i motorrummet och drog en returslang till tanken.

Men!
Kolla upp tanken noga, i min så är pumpen till höger i tanken, i en catchtank.
Som pumpar över i en armatur till vänster sida i tanken.
Där sitter filtret, regulatorn samt en slags ejektorfunktion.
Det som normalt blir överskott vid regulatorn skjuts över mot höger sida på botten av tanken, in i ett rör som är 'öppet', det drar då med sig soppa från vänster sida i tanken och över till höger sida, och in i catchburken/skvalpskottet pumpen sitter i.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Så här har jag gjort till min Duratec. Catch tank kan vara lite overkill.


_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Så här gjorde jag soppa in på orginal nippel lödning av nippel i andra änden , montering slang till regulatorn och sen vidare till tanken.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1265


Trådstartare
Re:

GREYHOUND skrev:
Så här gjorde jag soppa in på orginal nippel lödning av nippel i andra änden , montering slang till regulatorn och sen vidare till tanken.


Tack för alla svar!

Jag är mest inne på din lösning Mikael, svarva till en nippel fixar jag lätt. Men vad löder jag rostfritt med?

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Nackdelen med att ha retur från railen är att bränslet värms upp när det pumpas runt ända till motorrummet. Fördelen är stabilare bränsletryck.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Re:

Ellac skrev:
GREYHOUND skrev:
Så här gjorde jag soppa in på orginal nippel lödning av nippel i andra änden , montering slang till regulatorn och sen vidare till tanken.


Tack för alla svar!

Jag är mest inne på din lösning Mikael, svarva till en nippel fixar jag lätt. Men vad löder jag rostfritt med?

/Calle


Jag slaglödde nippeln.

Mvh Mikael

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re: Bränsletrycksregulator med retur ?

Ellac skrev:
Jovani skrev:
EDIT: Eller så sitter pump å regulator i en å samma enhet i tanken, och skickar fram rätt tryck till railen.
Är det så borde du ha en luftnippel på railen för att få ur luft mellan tank å rail. (finns inte alltid dock)


Hej Jovani

Missade att skriva att motorn numera sitter i mitt "hemmabygge" och att tanken är att montera en extern walbro in-line pump .

På Mondeon 2010 som motorn kom ifrån satt en in-tank pump som säkert fungerar som du beskriver.

Frågan är hur jag löser mitt upplägg på enklaste sätt?

Vågar jag svetsa på en returnippel på railen och sätta en BTR efter den? Gavlarna på railen verkar vara lödade, jag är lite orolig för vad som händer när jag går på med TIGen då..?

Tack för svar!


Flera olika märkens bränslefördelningsrör är av någon med tig osvetsbar legering... Skulle rekommendera lödning direkt Eller köpa bränslefördelningsrör råämne och bearbeta för dina spridare med ditt cc mellan spridarna

_________________
Roland Johansson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1265


Trådstartare
Jag gör ett försök med TIGa dit en nippel och banjo på det, flöt ihop bra kändes det som.



_________________
Calle Olsson
Citera
Skruva banåkabil
Bränsletrycksregulator med retur ?
3 besök senaste veckan (1521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande