| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränsletrycksregulator med retur ?
|
1 besök senaste veckan (1519 totalt) |
|
Hej Till min Ford Duratec 2.0 behöver jag en bränsletrycksregulator. På spridarbryggan sitter det bara en ingång till bränsle, ingen retur. I min värld vill jag alltså ha en BTR som monteras INNAN spridarbryggan som är justerbar i bränsletryck OCH har en retur där överflödigt bränsle kan dras tillbaka i en returledning till bränsletanken . Jag har jättesvårt att hitta en BTR som stämmer överens med ovanstående, antagligen tänker jag fel och behöver en förklaring , eller så tänker jag rätt och behöver en länk med inköpsställe för en sådan BTR.. Hjälp en förvirrad! Calle _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re: Bränsletrycksregulator med retur ?
Vet inte vilken bil eller årsmodell du har, men är det inte så att du har en motor med högtrycksspridare, dvs sånna som jobbar med ett tryck bortåt 100-300bar? Isf har du en förpump t.e.x i tanken som matar med 3bar till högtryckspumpen, som sedan matar railen? Och isf är väll den enda möjligheten att leka med trycket elektroniskt. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
EDIT: Eller så sitter pump å regulator i en å samma enhet i tanken, och skickar fram rätt tryck till railen. Är det så borde du ha en luftnippel på railen för att få ur luft mellan tank å rail. (finns inte alltid dock) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Hej Jovani Missade att skriva att motorn numera sitter i mitt "hemmabygge" och att tanken är att montera en extern walbro in-line pump . På Mondeon 2010 som motorn kom ifrån satt en in-tank pump som säkert fungerar som du beskriver. Frågan är hur jag löser mitt upplägg på enklaste sätt? Vågar jag svetsa på en returnippel på railen och sätta en BTR efter den? Gavlarna på railen verkar vara lödade, jag är lite orolig för vad som händer när jag går på med TIGen då..? Tack för svar! _________________ Calle Olsson |
||||
|
Jag har så som du skriver.
Jag har svetsat nipplar på fuelrailen i vardera änden pga det är en V8 och bränslet kommer in i railen bak mot torpeden. Sen satte jag en aeromotiveregulator i motorrummet och drog en returslang till tanken. Men! Kolla upp tanken noga, i min så är pumpen till höger i tanken, i en catchtank. Som pumpar över i en armatur till vänster sida i tanken. Där sitter filtret, regulatorn samt en slags ejektorfunktion. Det som normalt blir överskott vid regulatorn skjuts över mot höger sida på botten av tanken, in i ett rör som är 'öppet', det drar då med sig soppa från vänster sida i tanken och över till höger sida, och in i catchburken/skvalpskottet pumpen sitter i. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
|
Re:
Tack för alla svar! Jag är mest inne på din lösning Mikael, svarva till en nippel fixar jag lätt. Men vad löder jag rostfritt med? /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Jag slaglödde nippeln. Mvh Mikael _________________ Mikael Ståhling |
||||
|
Flera olika märkens bränslefördelningsrör är av någon med tig osvetsbar legering... Skulle rekommendera lödning direkt Eller köpa bränslefördelningsrör råämne och bearbeta för dina spridare med ditt cc mellan spridarna _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1519 totalt) |