| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hindra kolfiber från att gulna.
|
864 besök totalt |
|
Hindra kolfiber från att gulna.
Hur undviker man att kolfiber gulnar med tiden..?
Antar att denna panelbit som sitter i närheten av avgassystemet är körd och behöver bytas mot en ny. Det finns tendenser till gulnande kolfiber på fler ställen, går det att rädda innan det gått så här långt? _________________ Johan H |
||||||
|
Re: Hindra kolfiber från att gulna.
Du är säker på att det är kolfiber? Så det inte är gjort med svartfärgad glasfiberväv för att se ut som kolfiber? Har inte på hojkåpor sett att kolfiber gulnar av värme, till slut är epoxin förkolnad och försvunnen men inte gulnad för mig. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Verkar som det är det man måste göra, slipa ner gamla klarlacken i god tid (när den börjar bli vit) och sedan lacka om, innan gulnaden kommer.
Ja, det är kolfiber, OEM Ferrari motorrumskåpor. Blir hojkåporna vita och matta, efter en tid?
Det är möjligen en kombination, men i det här fallet är nog värmen det största problemet eftersom de sitter bredvid avgassystemet. Googlat runt lite, verkar vara ett vanligt förekommande problem med kolfiber som sitter i motorrum eller som utsätts för mycket UV, hittat flera olika biltillverkare där kolfiberpanelerna blir vita eller gulnar. Verkar som det också beror på vilken typ av kolfiber de använder (wet/dry) och hur de ytbehandlar (klacklack), men generellt sett verkar det vara svårt att få kolfiberpaneler i varma motorrum att hålla över tid. Några fler som har kolfiber i motorrum, där de börjar bli vita eller gula? _________________ Johan H |
||||||
|
Det är väl inte kolfibern som gulnar utan det beror vilken plast som är använt.
Det finns bättre UV beständig epoxiplast som används mer när detaljen inte ska lackas utan behållas naken. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hindra kolfiber från att gulna.
|
864 besök totalt |
