Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928
1 besök senaste veckan (1798 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928



Bild från andra sidan:



Mer info finns här:

http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=155818

_________________
Anders Hansson
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Undrar hur många bar han kommer att trycka i? 0,7-0,8? Mer?

Jag såg dyno-data på en skruvmatad (drygt 0,7 bar) som hade 658,6Nm. Vad kan denna tänkas ha?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



mer ...sjukt snygg iaf

_________________
Björn Hansson
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Så där ska det se ut! Inloppet till vänstra turbon går igenom kamkåpan(!?)...fräckt!

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Det har varit väldigt mycket diskussion under senaste om åren om "rätt" sätt att kräma mer effekt ur en 928-motor. En del grabbar av den gamla skolan har menat att det inte finns något bättre sätt än att stroka och gå upp i dimension på kolvar. De som gått längs är uppe i 6,5 liters volym och har individuella throttle bodies (kommer inte på det svenska ordet just nu).. Ganska många har kompressormatningar med klar övervikt på Tim Murphys lösning med en Vortech snigel (500-550 drivhjulshästar på en oöppnad motor) och Andy Keel (GORideSno på Rennlist) med en twinscrew på något mindre effekt just nu men en i min tycke elegantare installation.

John som gjort den här installationen har ägt en Callaway-konverterad dubbelturbo 928 sedan bra länge och har med inspiration av den förfinat det konceptet trots ganska extrem platsbrist i en 928. Han (John) brukar vara ganska seg med att få fram sina lösningar och har inte så mycket lust att visa upp sitt sätt att lösa designen - detta är de första bilderna på vad som i framtiden skall komma att bli ett kit för att göra installationen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



sweanders skrev:
individuella throttle bodies


individuella trottel hus ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Acke skrev:
sweanders skrev:
individuella throttle bodies


individuella trottel hus ??




Självklart.. Ibland är jag så trög att jag inte minns vad jag heter..

_________________
Anders Hansson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



händer den bästa mellan varven....

igår stod jag och funderade på om det heter kolvstång eller vevstake... ( sov bara 45 minuter på natten vilket kanske ursäktar det hela lite... )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Kan man verkligen placera wastegaten sådär hur som helst på grenröret? Trodde det var rätt noga?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Matso skrev:
Kan man verkligen placera wastegaten sådär hur som helst på grenröret? Trodde det var rätt noga?


Jag vet inte, men med tanke på hur lite plats det finns att leka med är det nog utrymmet som talat mest för placeringen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18076



Matso skrev:
Kan man verkligen placera wastegaten sådär hur som helst på grenröret? Trodde det var rätt noga?
Fel placering kan ge problem med att evakuera tillräckligt med avgaser för att kontrollera laddtrycket när regleringen behövs som bäst.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lennart Mäkinen skrev:
Matso skrev:
Kan man verkligen placera wastegaten sådär hur som helst på grenröret? Trodde det var rätt noga?
Fel placering kan ge problem med att evakuera tillräckligt med avgaser för att kontrollera laddtrycket när regleringen behövs som bäst.


men ser inte detta lite väl FEL ut ?


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



sweanders skrev:
Acke skrev:
sweanders skrev:
individuella throttle bodies


individuella trottel hus ??




Självklart.. Ibland är jag så trög att jag inte minns vad jag heter..


Separata spjällhus ?

ITB på engelska

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
sweanders skrev:
Acke skrev:
sweanders skrev:
individuella throttle bodies


individuella trottel hus ??




Självklart.. Ibland är jag så trög att jag inte minns vad jag heter..


Separata spjällhus ?

ITB på engelska


Det här med språket är ett problem för mig, jag är i princip nybörjare och håller sedan några år på att snappa upp all möjlig läsning om tekniska lösningar. Tyvärr så hänger jag mest på engelskspråkiga forum och har en lika biltokig som engelskspråkig lägenhetspolare - i princip alla dagliga diskussioner om bilar sker på engelska.. Jag känner mig ständigt handikappad när jag snackar med svenskar på svenska om tekniska bilrelaterade grejer. Skumt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18076



KristianAE86 skrev:
men ser inte detta lite väl FEL ut ?

Får man plats så ska man nog inte göra så där. Nu är jag långtifrån en turboexpert så jag borde inte uttala mig, men jag hade nog försökt ha åtminstone ett "Y" istället för ett "T" där röret till wastegaten sitter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Så här svarade John ang. min fråga om placeringen av WG:

"The gates are mounted where they are just to be able to fit them and for service. I can get to the springs easily under the car. Remote wastegates are the way to go for serious power. Just fitting it all was a real chore. Some optimization could be done, but there is so much in the way. For example, ideally the wastegate vent tube off of the left side manifold would be just above the turbine inlet, but there are two lines for the power steering there. I chose to move the dump port to avoid heating the power steering lines. You have to fit it all and make it look good. Regardless of where they are, the boost control is totally acceptable right now as is.

Ideally the gates would be closer, but you have to make due with the chassis and the space you have available."

_________________
Anders Hansson
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



sweanders skrev:
Så här svarade John ang. min fråga om placeringen av WG:

"The gates are mounted where they are just to be able to fit them and for service. I can get to the springs easily under the car. Remote wastegates are the way to go for serious power. Just fitting it all was a real chore. Some optimization could be done, but there is so much in the way. For example, ideally the wastegate vent tube off of the left side manifold would be just above the turbine inlet, but there are two lines for the power steering there. I chose to move the dump port to avoid heating the power steering lines. You have to fit it all and make it look good. Regardless of where they are, the boost control is totally acceptable right now as is.

Ideally the gates would be closer, but you have to make due with the chassis and the space you have available."


Det förklarar saken. Jag trodde också att man ville ha wg i närheten i kollektorn vid turbons fläns så att alla avgaskrökarna kan lämna luft till wg. Men finns det inte plats så finns det inte!

Jag har förövrigt just fått diagnosen "sprucket turbohus alternativt trasig wg-klocka" på biturbon. Där kan man verkligen snacka om serviceovänligt montage. Motorn måste ur för byte av turbosar eller wg-klocka. Och VAG säljer förstås inte bara wgklockan utan endast hela turboagg. Och byter man det ena aggregater så ska man även byta det andra..... Tur att det finns försäkringar.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Matso skrev:
sweanders skrev:
Så här svarade John ang. min fråga om placeringen av WG:
Ideally the gates would be closer, but you have to make due with the chassis and the space you have available."


Det förklarar saken. Jag trodde också att man ville ha wg i närheten i kollektorn vid turbons fläns så att alla avgaskrökarna kan lämna luft till wg. Men finns det inte plats så finns det inte!

Jag har förövrigt just fått diagnosen "sprucket turbohus alternativt trasig wg-klocka" på biturbon. Där kan man verkligen snacka om serviceovänligt montage. Motorn måste ur för byte av turbosar eller wg-klocka. Och VAG säljer förstås inte bara wgklockan utan endast hela turboagg. Och byter man det ena aggregater så ska man även byta det andra..... Tur att det finns försäkringar.


På 924 turbo så sitter turbon vid 1:ans cylinder och WG sitter via ett rör från 4:ans cylinder. Dock designades detta system typ 1976-77....

Har du en maskinskadeförsäkring som gäller för en 99:a? Trodde alla sådana hade ålders och milbegränsning, eller du kanske hamnar inom begränsningarna?

_________________
Pär Hylander
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Pär Hylander skrev:
Matso skrev:
sweanders skrev:
Så här svarade John ang. min fråga om placeringen av WG:
Ideally the gates would be closer, but you have to make due with the chassis and the space you have available."


Det förklarar saken. Jag trodde också att man ville ha wg i närheten i kollektorn vid turbons fläns så att alla avgaskrökarna kan lämna luft till wg. Men finns det inte plats så finns det inte!

Jag har förövrigt just fått diagnosen "sprucket turbohus alternativt trasig wg-klocka" på biturbon. Där kan man verkligen snacka om serviceovänligt montage. Motorn måste ur för byte av turbosar eller wg-klocka. Och VAG säljer förstås inte bara wgklockan utan endast hela turboagg. Och byter man det ena aggregater så ska man även byta det andra..... Tur att det finns försäkringar.


På 924 turbo så sitter turbon vid 1:ans cylinder och WG sitter via ett rör från 4:ans cylinder. Dock designades detta system typ 1976-77....

Har du en maskinskadeförsäkring som gäller för en 99:a? Trodde alla sådana hade ålders och milbegränsning, eller du kanske hamnar inom begränsningarna?


Det är 6 år och 10kmil som gäller via OKq8/folksam så jag klarar mig precis.... annars hade det blivit till att kavla upp ärmarna och mecka lite.......

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Bilder o videos
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928
1 besök senaste veckan (1798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande