| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928
|
1 besök senaste veckan (1798 totalt) |
|
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928
Bild från andra sidan:
Mer info finns här: http://forums.rennlist.com/rennforum _________________ Anders Hansson |
||||||||
|
Det har varit väldigt mycket diskussion under senaste om åren om "rätt" sätt att kräma mer effekt ur en 928-motor. En del grabbar av den gamla skolan har menat att det inte finns något bättre sätt än att stroka och gå upp i dimension på kolvar. De som gått längs är uppe i 6,5 liters volym och har individuella throttle bodies (kommer inte på det svenska ordet just nu).. Ganska många har kompressormatningar med klar övervikt på Tim Murphys lösning med en Vortech snigel (500-550 drivhjulshästar på en oöppnad motor) och Andy Keel (GORideSno på Rennlist) med en twinscrew på något mindre effekt just nu men en i min tycke elegantare installation.
John som gjort den här installationen har ägt en Callaway-konverterad dubbelturbo 928 sedan bra länge och har med inspiration av den förfinat det konceptet trots ganska extrem platsbrist i en 928. Han (John) brukar vara ganska seg med att få fram sina lösningar och har inte så mycket lust att visa upp sitt sätt att lösa designen - detta är de första bilderna på vad som i framtiden skall komma att bli ett kit för att göra installationen. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jag vet inte, men med tanke på hur lite plats det finns att leka med är det nog utrymmet som talat mest för placeringen. _________________ Anders Hansson |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
men ser inte detta lite väl FEL ut ?
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Separata spjällhus ? ITB på engelska _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Det här med språket är ett problem för mig, jag är i princip nybörjare och håller sedan några år på att snappa upp all möjlig läsning om tekniska lösningar. Tyvärr så hänger jag mest på engelskspråkiga forum och har en lika biltokig som engelskspråkig lägenhetspolare - i princip alla dagliga diskussioner om bilar sker på engelska.. Jag känner mig ständigt handikappad när jag snackar med svenskar på svenska om tekniska bilrelaterade grejer. Skumt. _________________ Anders Hansson |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Så här svarade John ang. min fråga om placeringen av WG:
"The gates are mounted where they are just to be able to fit them and for service. I can get to the springs easily under the car. Remote wastegates are the way to go for serious power. Just fitting it all was a real chore. Some optimization could be done, but there is so much in the way. For example, ideally the wastegate vent tube off of the left side manifold would be just above the turbine inlet, but there are two lines for the power steering there. I chose to move the dump port to avoid heating the power steering lines. You have to fit it all and make it look good. Regardless of where they are, the boost control is totally acceptable right now as is. Ideally the gates would be closer, but you have to make due with the chassis and the space you have available." _________________ Anders Hansson |
||||||||
Det förklarar saken. Jag trodde också att man ville ha wg i närheten i kollektorn vid turbons fläns så att alla avgaskrökarna kan lämna luft till wg. Men finns det inte plats så finns det inte! Jag har förövrigt just fått diagnosen "sprucket turbohus alternativt trasig wg-klocka" på biturbon. Där kan man verkligen snacka om serviceovänligt montage. Motorn måste ur för byte av turbosar eller wg-klocka. Och VAG säljer förstås inte bara wgklockan utan endast hela turboagg. Och byter man det ena aggregater så ska man även byta det andra..... Tur att det finns försäkringar.
_________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
På 924 turbo så sitter turbon vid 1:ans cylinder och WG sitter via ett rör från 4:ans cylinder. Dock designades detta system typ 1976-77.... Har du en maskinskadeförsäkring som gäller för en 99:a? Trodde alla sådana hade ålders och milbegränsning, eller du kanske hamnar inom begränsningarna? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Det är 6 år och 10kmil som gäller via OKq8/folksam så jag klarar mig precis.... annars hade det blivit till att kavla upp ärmarna och mecka lite....... _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Mycket elegant dubbelTURBOlösning på en 928
|
1 besök senaste veckan (1798 totalt) |
