| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flockning.. frågor... trix och tips.
|
4 besök senaste veckan (2373 totalt) |
|
Flockning.. frågor... trix och tips.
Jag har fått en flockningsutrustning i min omedelbara närhet. Så jag tänkte vi kan dela lite trix här. Jag har väl mest frågor nu i början...
Vad kan man använda för lim, som går att spruta ? Den epixi vi har nu... är för seg och till och med jobbig att lägga med roller. Finns det andra lim än epoxi som går att används ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Jag har ingen aning om vad limmet bör ha för egenskaper för flockning men spraylim typ biltema eller 3M borde väl vara lättast att applicera.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Tanken är att man påförs limmet i ett rikligt lager jämtjockt .sedan medan limmet är mjukt laddas ytan upp med högspänningen. Då dras dom små fibrerna till ytan.. när sedan limmet är tort efter ett antal timmar damsugaren man bort överskottet.. då en del detaljer vi fått flockades släper.. är det ett rent helvete att fixa.. limmet ser ut som golvmattelim..
Kan höra med en kolega då han jobbat med dylikt... _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Re:
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Utan att veta, så kan Jag tänka mig att det används lite olika lim beroende på materialet man vill flocka,
Men jag som sagt vet inte. Så följer med spänning hur det går. Har själv oftast valt andra metoder av just anledningen att resultatet verkar kunna variera lite och sen föredrar jag ytor som går att torka av med våt trasa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Skulle man kunna köpa tex kontaktlim på burk å blanda med lämpligt lösningsmedel för att köra i vanlig spruta?
Vet inte riktigt vad det är för lösningsmedel Det bygger på. Med stor säkerhet fungerar det mesta innehållande toulen eller xylen. Men då bägge är cancerogena ämnen så ska man nog vara försiktig med dessa. Och i första hand testa något snällare. Typ vanlig "färgförtunning"/thinner, eller något etylacetatbaserat. Aceton kan nog med fungera men risk att det reagerar för snabbt och börjar klumpa redan i sprutan. Troligen om man köper lim hos någon riktig grossist så har dem ett lämpligt lösningsmedel som stämmer bra direkt ur flaska. Finns säkert även lösningsmedelsfria kontaktlim som fungerar bra på typ liknande material som man har till dörrsidor på äldre bilar, olika typer av masonit eller sån typ skumplast eller vad man Kan kalla det. Epoxy eller någon slags polyurethan eller polyester bör nog vara lämpligt på plåt eller plast som inte suger i sig limmet i ytan så att säga. Tänk på att även traditionell epoxy är cancerogent och astmaframkallande. Så Det är nog sista alternativ tycker jag, även om det finns snällare sorter som kallas epoxy idag. Med din hälsa så tycker jag defenetivt att du ska överste alla snällare alternativ innan du börjar blaska hej vilt med de onyttigare alternativen.
MEN jag har inte riktigt koll på flockning, har limmet någon funktion gällande den statiska biten som används för att suga åt sig pulvret?? Dvs måste limmet ha vissa egenskaper för att det ska fungera att det verkligen drar till sig pulvret?? Eller fungerar det oavsett typ av bindmedel? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
Jobbade ett år med det industriellt på 80talet. (Vi gjorde handsfack till Volvo 700-serien och alla de där ridhjälmarna). Arbetsmiljön gillar inte 2K. Råkar flocket bli fel applicerat är det bara att skölja av och börja om. Viktiga är att flocket är torrt annars klumpar det sig Annat lim om ytan ska nötas på. Men då använder man inte flock öht. Flockade en hel VW bubbla röd och en Ford Granada svart :-) Då använde vi 2K eftersom de skulle klara lite stryk. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
Re:
Mycker intressant .
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Kollegan åter, sa 2 k lim, roller eller spruta beroende vilken applikation dvs om man kommer åt...jämtjockt lager...en chans...
Vet att det var ett helvete att försöka slipa bort där dom misslyckats...suck. _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Hur håller flockning över tid?
Om man borstar/torkar ytan vid rengöring sitter det kvar då? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Används som kondensskydd i instrumentlådor i satelliter. Du får rykta bilen. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
Re:
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Grövre fiberstorlek håller bättre vid mekanisk nötning. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Flockning.. frågor... trix och tips.
|
4 besök senaste veckan (2373 totalt) |

