Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montage av bromsrör under bil
3 besök senaste veckan (1589 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Montage av bromsrör under bil

.
Finns det något bra sätt att fästa bromsrör/kopplingsrör under bilen utan att få sjuttioelva skruvar sticka upp i golvet inne i kupén?
Är buntband godkänd fästpunkt på bromsrör?
Största avstånd mellan fästpunkterna?
Andra bra-att-veta-tips?

_________________
Calle Olsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Montage av bromsrör under bil

calle_o skrev:
.
Finns det något bra sätt att fästa bromsrör/kopplingsrör under bilen utan att få sjuttioelva skruvar sticka upp i golvet inne i kupén?
Är buntband godkänd fästpunkt på bromsrör?
Största avstånd mellan fästpunkterna?
Andra bra-att-veta-tips?


Som de många gånger är fästa original?

I en gummibit som kläms upp med två metallband som är svetsade i golvet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



Max 200 mm i CC mellan fästpunkterna för SFRO reggning.
Jag borrade hål i golvet och satte M6 bultar uppifrån som jag svetsade fast. Där det var dubbelplåt satte jag med självborrande underifrån. Hade jag gjort om det så hade jag nog gjort på samma vis som det var original, precis som Rolle skriver.

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Finns även plastclips. Borra hål, trycka i en plastplugg som ser ut som en rivnut, sen trycker man in en klo i plast som har en bulle på stammen så den nyper fast i plastpluggen.

Sen snäpper bromsledningen fast i den.

Uppstickande skruv slipper du, men inte hål i golvet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40



kan det bli snyggare


_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Dom där får du ju dock en massa skruvar upp genom golvet med Får sättas med rivnut t ex, har själv liknande på min bil i stor utsträckning.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Re:

Custom skrev:
Jag borrade hål i golvet och satte M6 bultar uppifrån som jag svetsade fast./David

Hmm ... inte så dum idé! M5-M6 med kullrig skalle kan man leva med på insidan. Och så slipper jag ligga under bilen och svetsa där det redan är täckt med "body".

Tack för alla tips!! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Om du köper vagnsbult så är skallarna låga och superkullriga, du ska ändå punkta dem så avsaknaden av spår i skallen är inget problem.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2448



Sätt broms rören på insidan av trösklarna då går popnuts eller skruv in i det utrymmet..och är lite skyddade..om man nu har trösklar..
P nut med gummiklädda p klämmor...gillar jag..dom passar ju till många olika diametrar.

_________________
Michael Thulesius
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Sätt broms rören på insidan av trösklarna då går popnuts eller skruv in i det utrymmet..och är lite skyddade..om man nu har trösklar..
P nut med gummiklädda p klämmor...gillar jag..dom passar ju till många olika diametrar.

Konstruktionen på trösklar gör att infästning där inte funkar.
Men "P-nuts" är bra, instämmer! thumbs up Sådana avänder jag emellanåt!

_________________
Calle Olsson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7456



Är det inte bättre ur säkerhet/service-aspekt att dra bromsledningarna inne i kupén? Eller styr reglementet att det ska vara "original" utförande?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re:

Kolja skrev:
Är det inte bättre ur säkerhet/service-aspekt att dra bromsledningarna inne i kupén? Eller styr reglementet att det ska vara "original" utförande?


Brännbara vätskor utanför kupén är ju bra annars. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



Kommer SFROs krav på cc200mm infästning pga att dem flesta använder kopparrör som kan vibrera av?

Är det samma regler för riktigt bromsrör i stål?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Re:

erikjakan skrev:
Kommer SFROs krav på cc200mm infästning pga att dem flesta använder kopparrör som kan vibrera av?

Är det samma regler för riktigt bromsrör i stål?


Ska man vara petig är 200 mm inte en regel eller ett krav utan mer ett riktmärke. Det viktiga är att inte rören vibrerar så att man riskerar att de går av. Där är ju ett rent kopparrör mest känsligt, kopparnickel mindre känsligt och stålrör minst känsliga.

På vissa ställen, i vissa applikationer, behöver man klamra tätare än 200 mm, på vissa ställen klarar man sig med glesare. Men många byggare känner sig trygga med ett mått att hålla sig till.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7456



Re:

MaZ skrev:
Kolja skrev:
Är det inte bättre ur säkerhet/service-aspekt att dra bromsledningarna inne i kupén? Eller styr reglementet att det ska vara "original" utförande?


Brännbara vätskor utanför kupén är ju bra annars. thumbs up


Varför har då racebilar ibland ledningarna dragna så?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Re:

harder22 skrev:
kan det bli snyggare



Jodå, jag har några sådana liggande åxå ... men dom får hamna under "motorhuven" !

_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1706



Re:

MaZ skrev:
Kolja skrev:
Är det inte bättre ur säkerhet/service-aspekt att dra bromsledningarna inne i kupén? Eller styr reglementet att det ska vara "original" utförande?


Brännbara vätskor utanför kupén är ju bra annars. thumbs up


Brinner verkligen en glykolbaserad bromsvätska?

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Skruva banåkabil
Montage av bromsrör under bil
3 besök senaste veckan (1589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande