| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
|
758 besök totalt |
|
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
Går det att fixa/använda vanliga bromsrör till röret mellan VAG slav o mastercylinder för koppling? Eller måste man köpa originaldelar? Bilden visar resterna som satt kvar i cylindrarna som jag köpt på bilskrot.
_________________ Calle Olsson |
||||
|
Re: Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
Ja, man löder på en standard M10-bromsanslutning på specialkopplingen så den blir en adapter. Detta har min lokala slangubbe gjort till ett flertal bilar i lite olika varianter. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
På min Porsche använde jag 8 mm (likt original) kopparrör från biltema. Tror jag lödde på ändar från original röret gör att få rätt kona.
Man kan ha en lång slang hela vägen också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Blev lite problem med att göra adaptrar av det som var kvar av originalkopplingarna. Den övre hade kona av plast (märkte jag vid uppvärmning
) och den undre är av aluminium.
Jag får väl göra nya kopplingar i stål med kopplingen i aluminium som mall. Trycket är alltså inte högre än att man kan använda slang med slangklämma? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Jag har ingen aning om hur grov ledning som behövs, original för min koppling var det 8 mm rör, gissar att mängden vätska och med vilken hastighet den måste flytta på sig kräver något som är grövre än ett bromsrör. Jag tänkte först använda ett bromsrör.
Om en slang och slangklämma funkar vet jag inte. Får man gissa så tror jag inte trycket är så högt, det är ju inget stumt stopp som bromsar som kan bygga högt tryck. Den ska ju bara trycka in/ut tryckplattan. En slang som är tajt med slangklämma och som får lite mekanisk hjälp av en kant, den kan klara rätt mycket. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Original har ju de flesta av dessa bilar en 'strypning' inbyggd så det inte ska bli för snabba kopplingsdumpningar etc, med resultatet att vid 'sportigare' körning så brukar kopplingen slira. Så väljer du lite grövre och inga strypningar så blir det DU som bestämmer hur fort kopplingen greppar etc och ingen ingenjör som har med i beräkning att du kan halka av pedalen och då ska det inte bli för hårda reaktioner... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Var sitter dessa strypningar? I cylindrarna eller ledningen? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
slang eller slangände... _________________ Roland Johansson |
||||
|
När jag kollade div. GT40-byggen på nätet så hade c:a 75% av dom (som jag hittade iaf) bromsledningar till kopplingshydrauliken, ofta med stålomspunna slangar liknande dom på MC närmast vxl-lådan.
Så jag testar med det jag också... till en början i alla fall. Fördelen är att det är ganska enkelt att använda riktiga kopplingar. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Vanlig stålomspunnen teflon slang för broms med pressade anslutningar är det vanligaste.
Jag har extra lång på min för att kunna luftakopplingen medans motorn är utanför bilen, sen värmeskydd på för att när motorn är monterad så ligger slangen nära turbo och avgasrör.
AP cylinder i ena ändan och vanlig Audi cylinder i andra. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
|
758 besök totalt |

