Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
758 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder

Går det att fixa/använda vanliga bromsrör till röret mellan VAG slav o mastercylinder för koppling? Eller måste man köpa originaldelar?
Bilden visar resterna som satt kvar i cylindrarna som jag köpt på bilskrot.


_________________
Calle Olsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1235



Re: Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder

Ja, man löder på en standard M10-bromsanslutning på specialkopplingen så den blir en adapter. Detta har min lokala slangubbe gjort till ett flertal bilar i lite olika varianter.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



På min Porsche använde jag 8 mm (likt original) kopparrör från biltema. Tror jag lödde på ändar från original röret gör att få rätt kona.
Man kan ha en lång slang hela vägen också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Hmm ... eftersom jag inte har hydraulik eller mekutbildning så är det kanske bäst att fråga om det blir fel om jag använder bromsrör (=liten diameter) till kopplingsledning?

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Blev lite problem med att göra adaptrar av det som var kvar av originalkopplingarna. Den övre hade kona av plast (märkte jag vid uppvärmning ) och den undre är av aluminium.
Jag får väl göra nya kopplingar i stål med kopplingen i aluminium som mall.

Trycket är alltså inte högre än att man kan använda slang med slangklämma?

_________________
Calle Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Jag har ingen aning om hur grov ledning som behövs, original för min koppling var det 8 mm rör, gissar att mängden vätska och med vilken hastighet den måste flytta på sig kräver något som är grövre än ett bromsrör. Jag tänkte först använda ett bromsrör.

Om en slang och slangklämma funkar vet jag inte. Får man gissa så tror jag inte trycket är så högt, det är ju inget stumt stopp som bromsar som kan bygga högt tryck. Den ska ju bara trycka in/ut tryckplattan. En slang som är tajt med slangklämma och som får lite mekanisk hjälp av en kant, den kan klara rätt mycket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

safe skrev:
Jag har ingen aning om hur grov ledning som behövs, original för min koppling var det 8 mm rör, gissar att mängden vätska och med vilken hastighet den måste flytta på sig kräver något som är grövre än ett bromsrör. Jag tänkte först använda ett bromsrör.

Om en slang och slangklämma funkar vet jag inte. Får man gissa så tror jag inte trycket är så högt, det är ju inget stumt stopp som bromsar som kan bygga högt tryck. Den ska ju bara trycka in/ut tryckplattan. En slang som är tajt med slangklämma och som får lite mekanisk hjälp av en kant, den kan klara rätt mycket.


Original har ju de flesta av dessa bilar en 'strypning' inbyggd så det inte ska bli för snabba kopplingsdumpningar etc, med resultatet att vid 'sportigare' körning så brukar kopplingen slira. Så väljer du lite grövre och inga strypningar så blir det DU som bestämmer hur fort kopplingen greppar etc och ingen ingenjör som har med i beräkning att du kan halka av pedalen och då ska det inte bli för hårda reaktioner...

_________________
Roland Johansson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Original har ju de flesta av dessa bilar en 'strypning' inbyggd så det inte ska bli för snabba kopplingsdumpningar etc, med resultatet att vid 'sportigare' körning så brukar kopplingen slira. Så väljer du lite grövre och inga strypningar så blir det DU som bestämmer hur fort kopplingen greppar etc och ingen ingenjör som har med i beräkning att du kan halka av pedalen och då ska det inte bli för hårda reaktioner...


Var sitter dessa strypningar? I cylindrarna eller ledningen?

_________________
Calle Olsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

calle_o skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Original har ju de flesta av dessa bilar en 'strypning' inbyggd så det inte ska bli för snabba kopplingsdumpningar etc, med resultatet att vid 'sportigare' körning så brukar kopplingen slira. Så väljer du lite grövre och inga strypningar så blir det DU som bestämmer hur fort kopplingen greppar etc och ingen ingenjör som har med i beräkning att du kan halka av pedalen och då ska det inte bli för hårda reaktioner...


Var sitter dessa strypningar? I cylindrarna eller ledningen?


slang eller slangände...

_________________
Roland Johansson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
.
Vad har en "vanlig" bromsslang för innerdiameter?

Vad ska en slang vara gjord av för att tåla bromsvätska?

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496


Trådstartare
När jag kollade div. GT40-byggen på nätet så hade c:a 75% av dom (som jag hittade iaf) bromsledningar till kopplingshydrauliken, ofta med stålomspunna slangar liknande dom på MC närmast vxl-lådan.
Så jag testar med det jag också... till en början i alla fall. Fördelen är att det är ganska enkelt att använda riktiga kopplingar.

_________________
Calle Olsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9496



Vanlig stålomspunnen teflon slang för broms med pressade anslutningar är det vanligaste.

Jag har extra lång på min för att kunna luftakopplingen medans motorn är utanför bilen, sen värmeskydd på för att när motorn är monterad så ligger slangen nära turbo och avgasrör.



AP cylinder i ena ändan och vanlig Audi cylinder i andra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Hur fixa anslutning till slav o master kopplingscylinder
758 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande