Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16 - TimeattackNU på söndag
2754 besök senaste veckan (318720 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 59, 60, 61, 62  Nästa>>
   
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 00:00     Re: Citera

alindquist skrev:
Snyggt kört! På tal om optimering där, kör MHD! MHD är guld värt och funkar grymt. Jag kör det på min idag och har bara använt mig av dom färdiga mapparna, nästa steg är att köpa en anpassad. Du har smidiga funktioner för loggning, tex ställa om cooling targets, linjär gaspedalen mm. Linjär gaspedal gjorde en enorm skillnad i kontroll för min del, mycket trevligare på banan. Sen kan du även läsa ur och nolla felkoder via appen. Sen är det sjukt smidigt också. 😊


Gaspedalsmappning valbart på de olika körlägena vore najs thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AD7




Här sen Jul 2013
Inlägg: 137



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 07:32     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Kul kul Emmabodabesök! Perfekt väder, mysig småvägs-omvägsfärd både ner och tillbaka hem, jättetrevligt gäng med Fordklubben och kul på banan!

Jag putsade min M2-tid en hel del och hittade senare till och ännu mer fart som jag iof schabblade bort fullständigt i vändningen

Dagens snabbaste blev 1.24.5




Här lite senare ett klart yvigare men faktiskt markant ännu snabbare, vem sa att man inte ska överköra hahaha Fram till vändningen gick det bra

Men håll ett öga längst uppe till höger i videon här nedanför på hur mycket snabbare det går än i varvet i videon här ovanför som ju blev dagens snabbaste. Man ser hur jag kör in tid, missar vändningen totalt. Sätter inte det sista konpartiet heller och förlorar lite till där också

Här graf på dagens snabbaste på 1.24.5 och det med missen där det gick ännu lite fortare. Man ser linjen på vad jag kör in och var jag tappar


Dagens setup:

TrofeoR 265 & 295 (nya) (2,5 fram 2,4 bak)
10" fälgar runt om (-2,8 fram -1,9 bak) dvs gått ner i camber
Öhlins Road & Track (3 fram 6 bak) var halt bak så jag mjukade ett snäpp till 6 bak
PFC08
Do88 kylare (IC, vatten, olja, DCT)


Du kan köra!
En nyfiken fråga från en som kört en del hoj (och läst vad man borde göra .
Skulle du inte ha nytta av att köra med lite broms och gas samtidigt? (eller blir modern bil knäpp då?)
Vänsterbromsa och ha några % gas innan du släpper upp bromsen. En hoj blir ju gärna lite nervös när det är full broms och sen pang på gasen. Där vill man gärna (vad proffsen gör) bromsa och sen innan du släppt upp helt lägga på pyttelite gas så fjädring är lugn och fin och fästet behålls.


_________________
Dan And
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias Redebratt
Vårgårda



Här sen Aug 2004
Inlägg: 410



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 08:13     Citera

Har gjort ett nytt ämne på rätt ställe istället !


_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 8,08 45st varv
Kinnekulle:58,93
Falkenberg: 51,31.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11446



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 09:01     Citera

Hur kommer det sig att du kör så högt tryck ?


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 09:28     Re: Citera

Supramannen skrev:
Hur kommer det sig att du kör så högt tryck ?


Har försökt att också köra med lägre tryck varje år men det går ju alltid långsammare då Och sen det där eländiga skulderslitaget som jag har svårt att få bukt med. Jag blir inte klok på det, nu känns det som jag ger upp det där med att pröva lägre tryck. Skumt är det...


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 18:18     Citera

Sätt och kikade igenom manualerna för MHD och BM3 för att leta skillnader. De har samma möjligheter med burble, begränsad effekt per växel, avgasflap osv osv. BM3 har inbyggt att flasha GTS-versionen för DCT-lådan som bonus. Och de redigeringsmöjligheter av mapp som finns i BM3 hittade jag inte i MHD-manualen.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
KejG
Trollhättan



Här sen Feb 2009
Inlägg: 23



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 10:38     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Kollade runt på downpipe med cat. Fabspeed verkar vara bra på att inte ge felkod, landar på 15-16 tusen med frakt. Lite mer än vad jag tänkt. Så dök denna Akra upp här i säljes på Rejsa. Fortfarande lite mer än vad jag tänkt. Men med lite diskussion landade det lite lägre så det blev affär thumbs up Mycket smidig affär thumbs up

Nu ska den dit på bilen bara... ligga under bilen med pallbockar utomhus är inte favorit så ska kolla vem som kan hjälpa till Blir nog riktigt bra det här!



Tack själv Magnus.
Ha mycket glädje med den 👍😊


_________________
Kjell-Åke Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:32     Re: Citera

AD7 skrev:
[
Du kan köra!
En nyfiken fråga från en som kört en del hoj (och läst vad man borde göra .
Skulle du inte ha nytta av att köra med lite broms och gas samtidigt? (eller blir modern bil knäpp då?)
Vänsterbromsa och ha några % gas innan du släpper upp bromsen. En hoj blir ju gärna lite nervös när det är full broms och sen pang på gasen. Där vill man gärna (vad proffsen gör) bromsa och sen innan du släppt upp helt lägga på pyttelite gas så fjädring är lugn och fin och fästet behålls.


Jag har kört lite så, kanske mest med CSL'en som ju också var tvåpedalig vilket gjorde det enkelt att pröva. Speciellt när det är blött tycker jag det funkar väldigt bra, just det där att man kan göra allt så mjukt liksom. Men när det är torrt så gör jag det väldigt sällan faktiskt. Jag tror det skulle kunna löna sig även i torrt men jag är inte den mest konsekventa stabila fåtillvarjevarvlikaföraren så förbättringen skulle nog drunkna i det allmänna bruset av olika småmisstag ändå. Tror jag Det där lät inte helt logiskt... ja jag kanske skulle göra det mer även i torrt thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 00:07     Re: Citera



Grafen ovan är den jag postat nyligen från Emmaboda, med uppgraderade kylare. De två graferna nedan är utan, dvs helt original. Gelleråsen respektive Mantorp.








_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11446



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 01:03     Citera

Får ja säga.

Vad va det ja sa


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 06:58     Citera



_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RYDARE
Göteborg



Här sen Feb 2019
Inlägg: 7



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 08:41     MHD ger också möjlighet till GTS Citera

Hej,

GTS och CS-transmission SW går att ladda med MHD också, tar typ 3 minuter och ingår i priset.

Mvh,
Simon


_________________
Simon Strandh
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2019 19:48     Re: MHD ger också möjlighet till GTS Citera

RYDARE skrev:
Hej,

GTS och CS-transmission SW går att ladda med MHD också, tar typ 3 minuter och ingår i priset.

Mvh,
Simon


thumbs up thumbs up thumbs up

Hittade inte det på deras websida eller manualen.


Ingen av dem verkar ha GTS-mjukvaran för diffbromsen?


_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 10 Aug 2019 19:49, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2019 19:48     Citera

Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Snömannen
Linköping



Här sen Jul 2017
Inlägg: 202



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 00:18     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.


Inget du behöver bry dig om såvida du inte tänkt byta turbo och nöjer dig med ett vanligt steg 1 eller 2.
Jag körde runt 400hk för bana med M135an jag hade tidigare och runt 430-450 för olika rakt på events på original tändstift.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RYDARE
Göteborg



Här sen Feb 2019
Inlägg: 7



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 09:53     Re: Citera

Snömannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.


Inget du behöver bry dig om såvida du inte tänkt byta turbo och nöjer dig med ett vanligt steg 1 eller 2.
Jag körde runt 400hk för bana med M135an jag hade tidigare och runt 430-450 för olika rakt på events på original tändstift.


Hej,
Jag har testat att byta tändstift till de NGK SILZKBR8D8S (97506), ingen märkbar skillnad.

Är det dags att byta kanske jag hade bytt till dem, annars kört på, det lär fungera utmärkt.


_________________
Simon Strandh
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2019 07:17     Citera

Tackar för info!


Var på kvällsträff på Arlanda Testtrack igår, provade alternativ kameramontering Blev ju ganska kul vinkel





_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2019 15:16     Citera

Trevlig kringelikrokig (smal) väg mellan Nykvarn och Gnesta!!!!!





_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mats Karlsson
Vargön



Här sen Feb 2003
Inlägg: 6488



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2019 16:25     Citera

Den kamerapositionen är kul men den kostade mig en gopro när jag körde slalom med 964:an.
Var visst väl närgången på en kon...


_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm



Här sen Okt 2013
Inlägg: 217



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2019 23:59     Citera

Skoj vinkel men den gör ju tyvärr inte ljudet några tjänster...

Kul att träffas, bra kväll tycker jag det blev till slut trots vätan!


_________________
Dan Mattsson
Boxster S 2000
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33101

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Aug 2019 15:06     Citera

Eftersom det var korta pass så struntade jag i att justera ner trycket, i slutet på den här filmen så hade jag 3 bar i vänster fram vilket antagligen gav det här resultatet just i mitten av däcket

"Äähhh, jag ska ju vara köra som mest en minut till ju"




_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16 - TimeattackNU på söndag
2754 besök senaste veckan (318720 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 59, 60, 61, 62  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.144 sec)
Webbrowser render:
sec