Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
504 besök senaste veckan (128131 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 31, 32, 33
   
Mats Karlsson
Vargön



Här sen Feb 2003
Inlägg: 6488



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2019 15:53     Citera

Jag säger inte att du har en skruv lös men väl en mutter....


_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredin
Hjo



Här sen Dec 2005
Inlägg: 299



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2019 19:24     Citera

Volvo slangen ser ut att vara S40 fram 96-04. Ifall du behöver köpa ny nångång.


_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

Megane RS #såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2019 19:49     Re: Citera

Mats Karlsson skrev:
Jag säger inte att du har en skruv lös men väl en mutter....


Jodå, här finns det gott om lösa skruvar och muttrar Men vanligtvis fastnar de inte på bild


Fredin skrev:
Volvo slangen ser ut att vara S40 fram 96-04. Ifall du behöver köpa ny nångång.


Bra att veta, var inne i lagret hos den lokala AD-affären och rotade efter något som hade banjo i ena ändan och hona i den andra, på påsen stod det bara Volvo och ett nummer.


Släppte handbromsen på handbromsprojektet och drog igång det i morse. Fick med wire från oket i skivbromssatsen men de var tänkta att monteras tillsammans med originalets paraplyhandtag och löjligt tillkrånglade hävarmssystem.
Jag ska normal handbromsspak mellan sätena så jag modifierade min nyinköpta fly-offspak och tog hål i kardantunneln:



Nu ska jag bara knyta ihop spaken med handbromswirarna också...


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Aug 2019 09:05     Citera

Spaken på plats:



Lite rotande i hyllorna på Biltema gav två sådana här:



Justervågen till spaken och Biltema/Volvo vajrarna tillsammans:



Under golvet är det fina rosettknutar mellan dessa och vajrarna från oken Så nu har jag fungerande handbroms


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Aug 2019 09:35     Citera

Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Aug 2019 10:49     Re: Citera

Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Aug 2019 17:12     Citera

Du skyddade väl äkta mattan på garagegolvet?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Klingan75
Frillesåstrakten



Här sen Mar 2009
Inlägg: 683



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Aug 2019 19:11     Re: Citera

Janne J skrev:
Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.



Loctite gängtätning? Eller det var kanske inte den vägen det läckte.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Aug 2019 19:33     Re: Citera

Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.



Loctite gängtätning? Eller det var kanske inte den vägen det läckte.


Gängorna tätar inget på bromsrör, det är konan på rör eller kopparbrickor på banjokopplingar som tätar.
Jag har lite olika varianter i och med att jag har blandat Porsche och Mustang. Ibland är det inverted flare ( oftast Mustang ) eller bubble flare ( oftast Porsche ). Flera bromsrör är unika på ett eller annat sätt på min bil.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2019 08:35     Citera

Lite ångestladdat att gå ut i garaget, ännu mer att tända ljuset i taket, ännu ännu mer att lägga en arbetslampa som släpljus på golvet under bakaxeln..

Än så länge är det tätt, vågade mig på att med hjälp av ena sonen lufta systemet.
Gick ganska bra, ska lufta fler gånger när det har fått stå några dagar.
Pedalen stum efter ½ vägen och oken nyper mjukt.

Här är den dåliga konan, ser inte så illa ut men läckte ändå:




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 15:39     Citera

Har lite funderingar om vad för slags olja jag ska hälla i bakaxeln.

Det ska vara en vanlig olja utan LS tillsats, jag häller i en speciell Ford friction modifier som tar hand om den delen.

Har förberett för oljekylare på bakaxeln med den är inte monterad i det första skedet.

75W90, 80W90, 75W140??? Vad kan vara rimligt, för och nackdelar med det ena eller andra?


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2019 18:54     Citera

Med kylare ska det väl inte gå så varmt att du behöver segare än 75W90?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2019 10:23     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Med kylare ska det väl inte gå så varmt att du behöver segare än 75W90?


Många i staterna rekommenderar 85W-140 och jag har blivit lite fundersam om det verkligen behövs en såpass tjock olja, måste ju bli en del onödig friktion.

Egentligen hade jag inte tänkt installera pump och kylare till bakaxeln ännu, det var menat som ett vinterprojekt längre fram men grejorna ligger på hyllan.

Får väl stoppa in en tempgivare så jag får lite koll på vad som verkligen händer i axeln.



Fick lite problem med frigång mot övre länkarmen fram, mina 215/60 däck är lite pösiga och marginalerna är för små.
Tyvärr finns inga smalare däck av samma typ så jag köpte ett par billiga Dunlop i 195/65 för att testa på mina 8" fälgar. Var rädd att det skulle bli för mycket tyskstuk men jag tycker det ser helt ok ut:




Och marginalerna känns bättre:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
PaZ
Stockholm



Här sen Jan 2004
Inlägg: 631



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2019 14:14     Citera

85w-Xx oljor är inte det bästa för svenskt klimat. De blir stela vid ca -12

Jag hade nog kört 80w90 eller 75w90 av känt fabrikat

/ P


_________________
/Pär Nyman
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 11:57     Re: Citera

PaZ skrev:
85w-Xx oljor är inte det bästa för svenskt klimat. De blir stela vid ca -12

Jag hade nog kört 80w90 eller 75w90 av känt fabrikat

/ P


Det blev en 75W90 och en sup med Ford friction modifier:





Enligt vad jag har läst mig till ska man tillsätta den här mystiska vätskan i små doser, provköra och lyssna efter knäppande ljud i axeln, knäpper det fortsätt fylla på. För mycket kan påverka diffbromsen negativt.
Känns som hokuspokus men vi får se vad som händer, luktar riktigt illa gör den i alla fall..


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås



Här sen Apr 2003
Inlägg: 18907



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 12:18     Citera

Finns en fin sån här i stan:




_________________
Jörgen Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 12:35     Citera

@Jörgen:

Snygg bild, städa bort nummerplåten och trafikljuset så blir den svår att datera, är du fotografen?


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2019 16:25     Citera

Har jobbat lite med slavcylindern till kopplingen, normalt är det wire till kopplingen på en T5-låda.
Nätet är fullt av olika lösningar så jag har utan dåligt samvete låtit mig inspireras av de som ser vettiga ut.

Det genomgående problemet är att kopplingsgaffeln har rätt lång slaglängd, knappa 30 mm är önskvärt för att frikoppla ordentligt.

Jag letade upp en slavcylinder från BMW E90 med som jag bedömde det lång slaglängd, cylindern är 22 mm i diameter och huvudcylindern är 19 mm. Huvudcylindern har ett slag på knappt 4 cm enligt mina mätningar på bänk.

Första försöket resulterade i den här fästplåten för slavcylindern:



Den tänkta monteringen:




Tyvärr blev det inte bra, jag behöver få slaven att trycka längre in på kopplingsarmen för att vinna lite slag.
Lösningen skrotades och jag tänkte om på nytt, det slutade med att jag borrade hål i kopplingkåpan och monterade slaven där:



Lösningen känns riktigt stabil och avståndet till avgasröret ökade med över 5 centimeter ( får nog bli en värmeskyddsplåt där också )

Nu håller jag på med pedalstället, vill utnyttja max slaglängd på huvudcylindern och det innebär lite trial and error


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
504 besök senaste veckan (128131 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 31, 32, 33






Från request till första response:
sec (varav server render 0.149 sec)
Webbrowser render:
sec